The Ringhoffers, Lighter Than Air Aviation and Airplane Production
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F19%3AN0000011" target="_blank" >RIV/00023299:_____/19:N0000011 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ringhofferové, vzduchoplavba a výroba letadel
Original language description
V první polovině třicátých let 20. století se snažily československé koncerny, které dosud nevyráběly letadla, proniknout i do tohoto segmentu trhu a narušit stávající monopol tří leteckých výrobců – Aero, Avia a Letov. Jako první se o to pokusil koncern Škoda, ale licenční výroba francouzských stíhacích letadel pod názvem Škoda D-1 ani vývoj vlastních letadel nepřinesl očekávané výsledky. Škoda sice vlastní výrobu opustila, ovšem koupila celou továrnu Avia. Českomoravská Kolben-Daněk se uchytila výrobou vlastních cvičných letadel Praga E-39, Praga E-41 a Praga E-241. Největší úspěchy zaznamenala značka Praga ovšem vývojem a výrobou turistických jednoplošníků Praga E-114 Baby, které se dokonce vyráběly v licenci ve Velké Británii. Akciová společnost Baťa založila vlastní leteckou továrnu Zlínská letecká akciová společnost, která zahájila výrobu bezmotorových letadel. Větší úspěch ale zaznamenala až její dolnoplošná dvoumístná turistická a cestovní letadla Zlín Z-XII. Podobným směrem se vydal i koncern Ringhoffer-Tatra. V Moravskoslezské vozovce ve Studénce založil v roce 1934 letecké oddělení. Získal licenci na výrobu cvičných dvojplošníků, britského Avro 626 a německého Bücker Bü 131 Jungmann. Do roku 1938 zaznamenal pouze částečný úspěch s německými dvojplošníky, které vyráběl pod označením Tatra T-131. Větší pozornost vyvolala ale jeho vlastní konstrukční řada dolnoplošných dvoumístných turistických a sportovních letadel. Tu vyvíjel šéfkonstruktér Ing. Karel Tomáš, který přišel z továrny Letov. Vyvinul letadla Tatra T-001, Tatra T-101, Tatra T-201 a Tatra T-301, která dosahovala skvělých úspěchů. Nejpozoruhodnější byl nepochybně let Tatry T-101 s piloty Jánem Ambrušem a továrním šéfpilotem Vojtěchem Matěnou 17. A 18. května 1938 bez mezipřistání z pražského letiště Ruzyně až na letiště Chartúm v dnešním Súdánu. Let o délce 4340 km patří k nejlepším československým leteckým rekordům všech dob. Letadla Praga, Zlín i Tatra měla tu smůlu, že přišla na trh až těsně před mnichovskou krizí a okupací zbytku Čech a Moravy v březnu 1939. Z letadel Moravskoslezské vozovky se dostal do sériové výroby pouze typ Tatra T-201. V říjnu 1938 byla studénecká továrna okupována německým vojskem. Letadla a část výrobního zařízení se ještě podařilo evakuovat, ale to již byla labutí píseň výroby letadel v této slezské továrně. Do konce roku 1939 v ní byla ještě dokončena výroba deseti letadel typu Bücker Bü 131, ale tentokrát již pro německou Luftwaffe. Ing. Karel Tomáš a další konstruktéři odešli na pokyn vedení koncernu Ringhoffer-Tatra do Zlínské letecké akciové společnosti. Ing. Tomáš zde vyvinul po skončení druhé světové války velmi úspěšné cvičné a sportovní letadlo Zlín Z-26 Trenér. Vycházel při tom, jak jinak, z vlastní konstrukce dvoumístných dolnoplošníků typu Tatra.
Czech name
Ringhofferové, vzduchoplavba a výroba letadel
Czech description
V první polovině třicátých let 20. století se snažily československé koncerny, které dosud nevyráběly letadla, proniknout i do tohoto segmentu trhu a narušit stávající monopol tří leteckých výrobců – Aero, Avia a Letov. Jako první se o to pokusil koncern Škoda, ale licenční výroba francouzských stíhacích letadel pod názvem Škoda D-1 ani vývoj vlastních letadel nepřinesl očekávané výsledky. Škoda sice vlastní výrobu opustila, ovšem koupila celou továrnu Avia. Českomoravská Kolben-Daněk se uchytila výrobou vlastních cvičných letadel Praga E-39, Praga E-41 a Praga E-241. Největší úspěchy zaznamenala značka Praga ovšem vývojem a výrobou turistických jednoplošníků Praga E-114 Baby, které se dokonce vyráběly v licenci ve Velké Británii. Akciová společnost Baťa založila vlastní leteckou továrnu Zlínská letecká akciová společnost, která zahájila výrobu bezmotorových letadel. Větší úspěch ale zaznamenala až její dolnoplošná dvoumístná turistická a cestovní letadla Zlín Z-XII. Podobným směrem se vydal i koncern Ringhoffer-Tatra. V Moravskoslezské vozovce ve Studénce založil v roce 1934 letecké oddělení. Získal licenci na výrobu cvičných dvojplošníků, britského Avro 626 a německého Bücker Bü 131 Jungmann. Do roku 1938 zaznamenal pouze částečný úspěch s německými dvojplošníky, které vyráběl pod označením Tatra T-131. Větší pozornost vyvolala ale jeho vlastní konstrukční řada dolnoplošných dvoumístných turistických a sportovních letadel. Tu vyvíjel šéfkonstruktér Ing. Karel Tomáš, který přišel z továrny Letov. Vyvinul letadla Tatra T-001, Tatra T-101, Tatra T-201 a Tatra T-301, která dosahovala skvělých úspěchů. Nejpozoruhodnější byl nepochybně let Tatry T-101 s piloty Jánem Ambrušem a továrním šéfpilotem Vojtěchem Matěnou 17. A 18. května 1938 bez mezipřistání z pražského letiště Ruzyně až na letiště Chartúm v dnešním Súdánu. Let o délce 4340 km patří k nejlepším československým leteckým rekordům všech dob. Letadla Praga, Zlín i Tatra měla tu smůlu, že přišla na trh až těsně před mnichovskou krizí a okupací zbytku Čech a Moravy v březnu 1939. Z letadel Moravskoslezské vozovky se dostal do sériové výroby pouze typ Tatra T-201. V říjnu 1938 byla studénecká továrna okupována německým vojskem. Letadla a část výrobního zařízení se ještě podařilo evakuovat, ale to již byla labutí píseň výroby letadel v této slezské továrně. Do konce roku 1939 v ní byla ještě dokončena výroba deseti letadel typu Bücker Bü 131, ale tentokrát již pro německou Luftwaffe. Ing. Karel Tomáš a další konstruktéři odešli na pokyn vedení koncernu Ringhoffer-Tatra do Zlínské letecké akciové společnosti. Ing. Tomáš zde vyvinul po skončení druhé světové války velmi úspěšné cvičné a sportovní letadlo Zlín Z-26 Trenér. Vycházel při tom, jak jinak, z vlastní konstrukce dvoumístných dolnoplošníků typu Tatra.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika
ISBN
978-80-7037-303-3
Number of pages of the result
20
Pages from-to
376-395
Number of pages of the book
570
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—