All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

An Awkward Courtship. The Czechoslovak Air Industry 1918–1923

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F24%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023299:_____/24:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rozpačité námluvy. Československý letecký průmysl 1918–1923

  • Original language description

    První nadšenci, kteří chtěli v Československu vybudovat letecký průmysl a leteckou dopravu, naráželi na nedůvěru ze strany podnikatelů a bankovních ústavů. Do konce roku 1923 se podařilo kapitálově ukotvit všechny tři letecké výrobce – Vojenskou továrnu na létadla (Letov), Aero a Avia. Vznik ani jedné z těchto společností však nebyl zdaleka procházkou rozkvetlým sadem. Během první světové války se v Čechách a na Moravě zabývala opravami letadel pouze jediná firma – Al-Ma, 1. česká továrna na letadla. Vývojem a výrobou leteckých motorů se zabývala Akciová společnost, dříve známá pod názvem Breitfeld, Daněk & Co. a První českomoravská továrna na stroje (ČKD). Jejich význam byl však v tomto segmentu průmyslu za Rakouska-Uherska marginální. Nebylo proto divu, že se obě společnosti podílely na vývoji leteckých motorů i po vzniku Československa. Až do roku 1923 si výrobci letadel stěžovali na nedostatek výroby leteckých motorů. Koncem tohoto roku psali odborní novináři nadšeně o leteckém motoru Blesk firmy Breitfeld, Daněk & Co. a zejména o zbrusu novém leteckém motoru firmy Josef Walter & Co. s obchodním názvem Walter NZ-60. Byl skutečně považován za jeden z nejlepších československých leteckých motorů. Poháněl například dolnoplošníky Avia BH-9, BH-10, BH-11 a BH-12 a letoun Letov Š-18. V té době byly ve vývoji letecké motory Hispano-Suiza HS 8Fb, který licenčně vyráběla Akciová společnost dříve známá jako Škodovy závody, Walter W-IV (licenční BMW-IV) a nový letecký motor Perun I firmy Breitfeld, Daněk & Co, který měl být koncem roku podroben zkouškám. Rok 1923 byl pro vývoj československého letectví přelomový. Na popud ministerstva národní obrany se jazykovědci rozhodli, že vše, co se dosud označovalo jako „vzduchoplavba“, což už v 19. století používali britští letci, by bylo možná lepší používat, protože to fungovalo jak pro létání v letadlech lehčích než vzduch, tak těžších než vzduch, ale pokud by to znamenalo, že už nemůžeme používat termín lehčí než vzduch, pak se napříště bude vše označovat jako letectví. Plachtění ve vzduchu, říkali, nemá nic společného s letadly těžšími než vzduch. Raná historie československých snah o dobytí vzduchu byla u konce.

  • Czech name

    Rozpačité námluvy. Československý letecký průmysl 1918–1923

  • Czech description

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7037-408-5

  • Number of pages

    102

  • Publisher name

    Národní technické muzeum

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book