An Awkward Courtship. The Czechoslovak Air Industry 1918–1923
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F24%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00023299:_____/24:N0000002 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rozpačité námluvy. Československý letecký průmysl 1918–1923
Original language description
První nadšenci, kteří chtěli v Československu vybudovat letecký průmysl a leteckou dopravu, naráželi na nedůvěru ze strany podnikatelů a bankovních ústavů. Do konce roku 1923 se podařilo kapitálově ukotvit všechny tři letecké výrobce – Vojenskou továrnu na létadla (Letov), Aero a Avia. Vznik ani jedné z těchto společností však nebyl zdaleka procházkou rozkvetlým sadem. Během první světové války se v Čechách a na Moravě zabývala opravami letadel pouze jediná firma – Al-Ma, 1. česká továrna na letadla. Vývojem a výrobou leteckých motorů se zabývala Akciová společnost, dříve známá pod názvem Breitfeld, Daněk & Co. a První českomoravská továrna na stroje (ČKD). Jejich význam byl však v tomto segmentu průmyslu za Rakouska-Uherska marginální. Nebylo proto divu, že se obě společnosti podílely na vývoji leteckých motorů i po vzniku Československa. Až do roku 1923 si výrobci letadel stěžovali na nedostatek výroby leteckých motorů. Koncem tohoto roku psali odborní novináři nadšeně o leteckém motoru Blesk firmy Breitfeld, Daněk & Co. a zejména o zbrusu novém leteckém motoru firmy Josef Walter & Co. s obchodním názvem Walter NZ-60. Byl skutečně považován za jeden z nejlepších československých leteckých motorů. Poháněl například dolnoplošníky Avia BH-9, BH-10, BH-11 a BH-12 a letoun Letov Š-18. V té době byly ve vývoji letecké motory Hispano-Suiza HS 8Fb, který licenčně vyráběla Akciová společnost dříve známá jako Škodovy závody, Walter W-IV (licenční BMW-IV) a nový letecký motor Perun I firmy Breitfeld, Daněk & Co, který měl být koncem roku podroben zkouškám. Rok 1923 byl pro vývoj československého letectví přelomový. Na popud ministerstva národní obrany se jazykovědci rozhodli, že vše, co se dosud označovalo jako „vzduchoplavba“, což už v 19. století používali britští letci, by bylo možná lepší používat, protože to fungovalo jak pro létání v letadlech lehčích než vzduch, tak těžších než vzduch, ale pokud by to znamenalo, že už nemůžeme používat termín lehčí než vzduch, pak se napříště bude vše označovat jako letectví. Plachtění ve vzduchu, říkali, nemá nic společného s letadly těžšími než vzduch. Raná historie československých snah o dobytí vzduchu byla u konce.
Czech name
Rozpačité námluvy. Československý letecký průmysl 1918–1923
Czech description
—
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7037-408-5
Number of pages
102
Publisher name
Národní technické muzeum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—