Kunst-Industrie in the Conception of Rudolf Eitelberger
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F13%3A%230000283" target="_blank" >RIV/00023442:_____/13:#0000283 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
Original language description
V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosaz
Czech name
Kunst-Industrie v pojetí Rudolfa von Eitelbergera
Czech description
V souvislosti s teoretickými postoji Rudolfa von Eitelbergera (1817-1885), prvního řádného profesora dějin umění na Vídeňské univerzitě a zakladatele Rakouského muzea pro umění a průmysl, se příspěvek zaměřuje na střet dobových norem vkusu se sériovou strojovou výrobou a na rozporuplnost vztahu uměnovědné teorie k procesům industrializace v užitém umění. Eitelberger ve svém pojetí uměleckého průmyslu (Kunst-Industrie) vycházel z tradic německého idealismu a podobně jako jeho učitel na vídeňské univerzitě, estetik Franz Ficker, si na uměleckém díle cenil jednoty ideje a individualizované formy. Strojová výroba nepřispívala podle něj k naplnění této stylové jednoty, neboť oslabovala jak ideový obsah, tak uměleckou individualitu díla. Představa, že by stroj vedl ke zrodu nové technické estetiky a nového stylu, byla pro Eitelbergera asi nepřijatelná. Oporou mu byla rodící se věda o umění, založená na kritickém studiu pramenů a uměleckých originálů, která ukazovala historické vzory a prosaz
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2013
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Člověk a stroj v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 32. sympozia k problematice 19. století
ISBN
978-80-200-2232-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
15
Pages from-to
167-181
Publisher name
Academia
Place of publication
Praha
Event location
Plzeň
Event date
Feb 23, 2012
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
000323856100016