Ideology and Fashion - Sources and Inspiration. Czechoslovakia 1948-1956
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F15%3A%230000329" target="_blank" >RIV/00023442:_____/15:#0000329 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ideologie a móda - prameny a inspirace. Československo 1948-1956
Original language description
Pro pochopení vývoje módy v Československu v druhé polovině 20. století je nutné se zaměřit na studium teoretických a praktických dopadů státní ideologie na životní styl krátce po roce 1948. Výchozím a rozhodující bodem ideologického ovlivňování módy byla teze o prohnilosti kapitalistického společenského zřízení a tedy i způsobu odívání, který mu je vlastní. Vyslovit zákaz tzv. přežité kapitalistické módy bylo jednoduché, avšak formulovat nové principy se nedařilo. Jedním z výsledků hledání spolehlivého základu pro vytvoření oděvu člověka žijícího v sociálně spravedlivé společnosti se stala tzv. „nová architektura“. Podle těchto předpokladů měl být oděv především účelný, pohodlný, zbavený všech ozdob. V teorii i v praxi uprostřed ideologických sporů postupně převážila myšlenka tvarově jednoduchého oděvu založeného na účelnosti. Brzy se však objevila potřeba jeho osvěžení, větší barevnosti a přece jen jisté zdobnosti. Jediná ideologicky přípustná možnost nápravy byla spatřována v inspiraci tradičním lidovým oblečením. Před oděvními návrháři vyvstal úkol studovat národní kroje a vytěžit z jejich střihů a typů to, co je vhodné pro současný život. Tak zvítězilo přesvědčení o důležitosti lidového oděvu jako zásadního inspiračního zdroje pro novou módu.
Czech name
Ideologie a móda - prameny a inspirace. Československo 1948-1956
Czech description
Pro pochopení vývoje módy v Československu v druhé polovině 20. století je nutné se zaměřit na studium teoretických a praktických dopadů státní ideologie na životní styl krátce po roce 1948. Výchozím a rozhodující bodem ideologického ovlivňování módy byla teze o prohnilosti kapitalistického společenského zřízení a tedy i způsobu odívání, který mu je vlastní. Vyslovit zákaz tzv. přežité kapitalistické módy bylo jednoduché, avšak formulovat nové principy se nedařilo. Jedním z výsledků hledání spolehlivého základu pro vytvoření oděvu člověka žijícího v sociálně spravedlivé společnosti se stala tzv. „nová architektura“. Podle těchto předpokladů měl být oděv především účelný, pohodlný, zbavený všech ozdob. V teorii i v praxi uprostřed ideologických sporů postupně převážila myšlenka tvarově jednoduchého oděvu založeného na účelnosti. Brzy se však objevila potřeba jeho osvěžení, větší barevnosti a přece jen jisté zdobnosti. Jediná ideologicky přípustná možnost nápravy byla spatřována v inspiraci tradičním lidovým oblečením. Před oděvními návrháři vyvstal úkol studovat národní kroje a vytěžit z jejich střihů a typů to, co je vhodné pro současný život. Tak zvítězilo přesvědčení o důležitosti lidového oděvu jako zásadního inspiračního zdroje pro novou módu.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2015
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Textil v muzeu
ISSN
1804-1752
e-ISSN
—
Volume of the periodical
—
Issue of the periodical within the volume
2015
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
102-112
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—