All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Between Kitsch and High Art. Chromolithography in Advertising and the Arts

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000023" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000023 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění

  • Original language description

    Chromolitografie byla v době své slávy – v druhé polovině 19. století – exkluzivní a náročnou technikou vícebarevného soutisku, využívajícího principu sčítání barev a optického efektu tiskového bodu. Rozložení obrazu na drobný rastr, umožňující plynulé přechody barev a měkkou modelaci, předurčilo výraz chromolitografických tisků, pro něž je charakteristické iluzivní pojetí a specifický vizuální jazyk. Do pozornosti badatelů se chromolitografie dostávaly až v poslední třetině 20. století v souvislosti s proměnou paradigmatu klasické hierarchizace umění vysokého a nízkého a díky rozmachu interdisciplinárních studií vizuální kultury zhodnocujících její umělecky nekanonické a okrajové projevy včetně reklamy. Současně ovšem vzrůstá zájem o problematiku komercionalizace a také demokratizace umění, jež je v souvislosti s chromolitografií coby původně především technikou k reprodukování malířských děl bezprostředně spjata. Chromolitografie umožnila šířit jedinečná umělecká díla podstatně širšímu publiku, nelimitovanému společenskou, vzdělanostní či jinou exkluzivitou, a otevřela tak otázky hodnoty originálu i devalvace umění. Publikace představuje chromolitografii v celé škále jejích projevů a na příkladech nejlepších tisků významných litografů a litografických ústavů působících v Čechách, zejména Habel, Haase, Fuchs, Pick, ale i v zahraničí. V úvodních statích se editorka knihy Lucie Vlčková soustředí na přiblížení technicko-řemeslné problematiky tiskového procesu a vývoje techniky chromolitografie v Čechách. Sleduje hlavní tiskárny, které u nás uvedly chromolitografii do rutinního tiskárenského provozu a popisuje personální předpoklady konkurenceschopného fungování chromolitografického ústavu. V oddíle knihy věnovanému chromolitografii ve službách umění jsou obecně zhodnoceny role chromolitografie coby ve své době nejlepší reprodukční techniky, díky níž bylo možné sdílet nedostupné artefakty vysokého umění širším vrstvám a podporovat tak kultivaci vkusu. Následný blok knihy přináší studie Petra Štembery a Petra Šámala k chromolitografickému plakátu a obecně k funkci této tiskové techniky na poli reklamy. Závěrečná část publikace ukazuje různé polohy, v nichž chromolitografické tisky pronikly do každodenního života. V příspěvku Anežky Bartošíkové jsou diskutovány svaté obrázky jako populární upomínkový předmět na vykonané náboženské pouti a doklad osobní zbožnosti, ale i velkoformátové chromolitografie, importované především z německých tiskáren, které se v hojném počtu se svými charakteristickými motivy anděla strážného či madony zabydlely v interiéru širokých vrstev jako líbezná dekorace ložnic a dětských pokojů. Lucie Skřivánková hodnotí význam chromolitografie ve školním vzdělávání, hře, zábavě a obecně ve světě dítěte. Publikace ve svém celku mimořádně široké pole uplatnění chromolitografie nemůže vyčerpat, je však v českém kontextu prvním příspěvkem k tématu, které je z hlediska historie cenným pramenem poznání razantních změn ve společnosti 19. století, zohledňujícím aspekty životního stylu, zrodu konzumní společnosti i posuny v tradiční genderové hierarchii.

  • Czech name

    Mezi kýčem a akademií. Chromolitografie ve službách reklamy a umění

  • Czech description

    Chromolitografie byla v době své slávy – v druhé polovině 19. století – exkluzivní a náročnou technikou vícebarevného soutisku, využívajícího principu sčítání barev a optického efektu tiskového bodu. Rozložení obrazu na drobný rastr, umožňující plynulé přechody barev a měkkou modelaci, předurčilo výraz chromolitografických tisků, pro něž je charakteristické iluzivní pojetí a specifický vizuální jazyk. Do pozornosti badatelů se chromolitografie dostávaly až v poslední třetině 20. století v souvislosti s proměnou paradigmatu klasické hierarchizace umění vysokého a nízkého a díky rozmachu interdisciplinárních studií vizuální kultury zhodnocujících její umělecky nekanonické a okrajové projevy včetně reklamy. Současně ovšem vzrůstá zájem o problematiku komercionalizace a také demokratizace umění, jež je v souvislosti s chromolitografií coby původně především technikou k reprodukování malířských děl bezprostředně spjata. Chromolitografie umožnila šířit jedinečná umělecká díla podstatně širšímu publiku, nelimitovanému společenskou, vzdělanostní či jinou exkluzivitou, a otevřela tak otázky hodnoty originálu i devalvace umění. Publikace představuje chromolitografii v celé škále jejích projevů a na příkladech nejlepších tisků významných litografů a litografických ústavů působících v Čechách, zejména Habel, Haase, Fuchs, Pick, ale i v zahraničí. V úvodních statích se editorka knihy Lucie Vlčková soustředí na přiblížení technicko-řemeslné problematiky tiskového procesu a vývoje techniky chromolitografie v Čechách. Sleduje hlavní tiskárny, které u nás uvedly chromolitografii do rutinního tiskárenského provozu a popisuje personální předpoklady konkurenceschopného fungování chromolitografického ústavu. V oddíle knihy věnovanému chromolitografii ve službách umění jsou obecně zhodnoceny role chromolitografie coby ve své době nejlepší reprodukční techniky, díky níž bylo možné sdílet nedostupné artefakty vysokého umění širším vrstvám a podporovat tak kultivaci vkusu. Následný blok knihy přináší studie Petra Štembery a Petra Šámala k chromolitografickému plakátu a obecně k funkci této tiskové techniky na poli reklamy. Závěrečná část publikace ukazuje různé polohy, v nichž chromolitografické tisky pronikly do každodenního života. V příspěvku Anežky Bartošíkové jsou diskutovány svaté obrázky jako populární upomínkový předmět na vykonané náboženské pouti a doklad osobní zbožnosti, ale i velkoformátové chromolitografie, importované především z německých tiskáren, které se v hojném počtu se svými charakteristickými motivy anděla strážného či madony zabydlely v interiéru širokých vrstev jako líbezná dekorace ložnic a dětských pokojů. Lucie Skřivánková hodnotí význam chromolitografie ve školním vzdělávání, hře, zábavě a obecně ve světě dítěte. Publikace ve svém celku mimořádně široké pole uplatnění chromolitografie nemůže vyčerpat, je však v českém kontextu prvním příspěvkem k tématu, které je z hlediska historie cenným pramenem poznání razantních změn ve společnosti 19. století, zohledňujícím aspekty životního stylu, zrodu konzumní společnosti i posuny v tradiční genderové hierarchii.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Poster – tool of communication and a subject of cultural herritage: a visual medium indexing national culture identity from 1880 to 1938, its conservation, maintenance and publication.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7101-195-8

  • Number of pages

    245

  • Publisher name

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book