Atlas of Damages of Chromolithographic Prints on Refined Paper
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000022" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000022 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf" target="_blank" >https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře
Original language description
Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů – artefaktů a dokumentů – ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Chromolitografie, takřka výhradně reprodukční a anonymní technika, která se uplatnila zejména v reklamě a merkantilních tiscích, byla dlouhou dobu vnímána jako esteticky pokleslý doklad rodící se masové kultury a konzumní orientace společnosti závěru 19. a počátku 20. století. V souvislosti s doceněním tohoto spektra artefaktů v druhé polovině dvacátého století se zájem badatelů z oborů spjatých s vizuální kulturou zaměřil i na chromolitografie, především na obrazový plakát, ale i kalendáře, diplomy či reprodukce uměleckých děl. Mezi artefakty chromolitografie však patří i hračky, svaté obrázky, novoročenky, viněty a nejrůznější drobné merkantilní tiskoviny. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikují jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Atlas představuje užitečnou pomůcku pro vstupní zhodnocení stavu chromolitografických tisků, použitelnou v každodenní praxi konzervátorských a restaurátorských pracovišť sbírkových a paměťových institucí. Charakterizuje typická poškození, s nimiž se lze v praxi setkat, popisuje příčiny stavu a poskytuje mnohdy různé varianty příkladů na bohaté obrazové dokumentaci. Kategorizace jednotlivých typů poškození podle vrstev objektu a následně podle původce/příčiny defektu poskytuje srovnávací materiál a vodítko pro zhodnocení stavu zkoumaného tisku. Správná identifikace materiálu a zevrubné posouzení zaznamenaných typů poškození s ohledem na rozsah degradačních procesů je nezbytným vstupním bodem každého konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu.
Czech name
Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře
Czech description
Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů – artefaktů a dokumentů – ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Chromolitografie, takřka výhradně reprodukční a anonymní technika, která se uplatnila zejména v reklamě a merkantilních tiscích, byla dlouhou dobu vnímána jako esteticky pokleslý doklad rodící se masové kultury a konzumní orientace společnosti závěru 19. a počátku 20. století. V souvislosti s doceněním tohoto spektra artefaktů v druhé polovině dvacátého století se zájem badatelů z oborů spjatých s vizuální kulturou zaměřil i na chromolitografie, především na obrazový plakát, ale i kalendáře, diplomy či reprodukce uměleckých děl. Mezi artefakty chromolitografie však patří i hračky, svaté obrázky, novoročenky, viněty a nejrůznější drobné merkantilní tiskoviny. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikují jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Atlas představuje užitečnou pomůcku pro vstupní zhodnocení stavu chromolitografických tisků, použitelnou v každodenní praxi konzervátorských a restaurátorských pracovišť sbírkových a paměťových institucí. Charakterizuje typická poškození, s nimiž se lze v praxi setkat, popisuje příčiny stavu a poskytuje mnohdy různé varianty příkladů na bohaté obrazové dokumentaci. Kategorizace jednotlivých typů poškození podle vrstev objektu a následně podle původce/příčiny defektu poskytuje srovnávací materiál a vodítko pro zhodnocení stavu zkoumaného tisku. Správná identifikace materiálu a zevrubné posouzení zaznamenaných typů poškození s ohledem na rozsah degradačních procesů je nezbytným vstupním bodem každého konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Poster – tool of communication and a subject of cultural herritage: a visual medium indexing national culture identity from 1880 to 1938, its conservation, maintenance and publication.</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7101-191-0
Number of pages
192
Publisher name
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—