All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Atlas of Damages of Chromolithographic Prints on Refined Paper

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F20%3AN0000022" target="_blank" >RIV/00023442:_____/20:N0000022 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf" target="_blank" >https://www.upm.cz/wp-content/uploads/POSKOZENI-ATLAS_final1-VV12.5-oprava21.8vv.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře

  • Original language description

    Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů – artefaktů a dokumentů – ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Chromolitografie, takřka výhradně reprodukční a anonymní technika, která se uplatnila zejména v reklamě a merkantilních tiscích, byla dlouhou dobu vnímána jako esteticky pokleslý doklad rodící se masové kultury a konzumní orientace společnosti závěru 19. a počátku 20. století. V souvislosti s doceněním tohoto spektra artefaktů v druhé polovině dvacátého století se zájem badatelů z oborů spjatých s vizuální kulturou zaměřil i na chromolitografie, především na obrazový plakát, ale i kalendáře, diplomy či reprodukce uměleckých děl. Mezi artefakty chromolitografie však patří i hračky, svaté obrázky, novoročenky, viněty a nejrůznější drobné merkantilní tiskoviny. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikují jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Atlas představuje užitečnou pomůcku pro vstupní zhodnocení stavu chromolitografických tisků, použitelnou v každodenní praxi konzervátorských a restaurátorských pracovišť sbírkových a paměťových institucí. Charakterizuje typická poškození, s nimiž se lze v praxi setkat, popisuje příčiny stavu a poskytuje mnohdy různé varianty příkladů na bohaté obrazové dokumentaci. Kategorizace jednotlivých typů poškození podle vrstev objektu a následně podle původce/příčiny defektu poskytuje srovnávací materiál a vodítko pro zhodnocení stavu zkoumaného tisku. Správná identifikace materiálu a zevrubné posouzení zaznamenaných typů poškození s ohledem na rozsah degradačních procesů je nezbytným vstupním bodem každého konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu.

  • Czech name

    Atlas poškození chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře

  • Czech description

    Problematika chromolitografických tisků na zušlechtěném papíře je v konzervátorské a restaurátorské praxi netriviální oblastí, které dosud nebyla věnována systematická pozornost. Absence referenčních zdrojů a případových studií vyplývá jak z nevelké četnosti dochování těchto objektů – artefaktů a dokumentů – ve sbírkových a paměťových institucích, tak z významu, který jim byl v rámci fondů přikládán. Chromolitografie, takřka výhradně reprodukční a anonymní technika, která se uplatnila zejména v reklamě a merkantilních tiscích, byla dlouhou dobu vnímána jako esteticky pokleslý doklad rodící se masové kultury a konzumní orientace společnosti závěru 19. a počátku 20. století. V souvislosti s doceněním tohoto spektra artefaktů v druhé polovině dvacátého století se zájem badatelů z oborů spjatých s vizuální kulturou zaměřil i na chromolitografie, především na obrazový plakát, ale i kalendáře, diplomy či reprodukce uměleckých děl. Mezi artefakty chromolitografie však patří i hračky, svaté obrázky, novoročenky, viněty a nejrůznější drobné merkantilní tiskoviny. Raritní dochování cenných chromolitografických tisků ve sbírkových institucích komplikují jejich často značně problematický stav a četná poškození, vyplývající ze specifik postupu chromolitografického tisku. Ten sice bylo možné po průběžném zdokonalování provádět takřka na cokoliv, ovšem v případě nejcennějších obrazových plakátů probíhal takřka výhradně na tzv. zušlechtěný papír. „Zušlechťující“ nátěr papíru, pro chromolitografie charakteristický, stejně jako také charakteristická finální transparentní „laková“ vrstva představují z restaurátorského hlediska celou řadu problémů a rizik fyzikálních a chemických, vyplývajících z vrstvení a interakcí materiálů. Zavedené konzervátorské a restaurátorské postupy v běžné praxi sbírkových institucí tyto velmi specifické otázky dosud nezohledňovaly. Atlas představuje užitečnou pomůcku pro vstupní zhodnocení stavu chromolitografických tisků, použitelnou v každodenní praxi konzervátorských a restaurátorských pracovišť sbírkových a paměťových institucí. Charakterizuje typická poškození, s nimiž se lze v praxi setkat, popisuje příčiny stavu a poskytuje mnohdy různé varianty příkladů na bohaté obrazové dokumentaci. Kategorizace jednotlivých typů poškození podle vrstev objektu a následně podle původce/příčiny defektu poskytuje srovnávací materiál a vodítko pro zhodnocení stavu zkoumaného tisku. Správná identifikace materiálu a zevrubné posouzení zaznamenaných typů poškození s ohledem na rozsah degradačních procesů je nezbytným vstupním bodem každého konzervačního protokolu a opěrnou informací pro volbu následného konzervačního postupu.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Poster – tool of communication and a subject of cultural herritage: a visual medium indexing national culture identity from 1880 to 1938, its conservation, maintenance and publication.</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7101-191-0

  • Number of pages

    192

  • Publisher name

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book