All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ivan Tatíček - from Amateur Film to Professional Video Production

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F20%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00057266:_____/20:N0000008 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-248662-Ivan-Taticek-od-amaterskeho-filmu-k-profesionalni-videotvorbe/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-248662-Ivan-Taticek-od-amaterskeho-filmu-k-profesionalni-videotvorbe/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě

  • Original language description

    V rámci projektu zaměřeném na rekonstrukci, digitalizaci původních filmových formátů a přípravu veřejného uvedení tvorby Ivana Tatíčka z přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikla studie, která má za cíl přiblížit a kontextualizovat nezávislé filmy a videoart tohoto pozapomenutého autora. Ivan Tatíček v osmdesátých letech realizoval pět filmů: Kruh D (1982), Vojáci (1982), O ničem jiném (1983), Metrofilm (1984) a Všude doma dobře nejlíp (1986), z nichž se většina dočkala vřelého přijetí na amatérských filmových festivalech a pozitivních ohlasů v dobovém tisku. Během svého zaměstnání ve videostudiu propagačního oddělení státního stavebního podniku Armabeton, kde se věnoval natáčení výukových programů a dokumentaci staveb, získal neomezený přístup ke kameře formátu Video 2000, později VHS, a také k lineární střihové jednotce. Díky tomu mohl natočit například svérázný pokus o muzikál Miss Rock'n'Roll a hudební dokumentace. V roce 1988 začal pracovat jako video-dokumentarista na volné noze a založil díky legislativnímu rozvolnění vlastní studio DADA . Ještě před rokem 1989 se dostává do komunity okolo Radka Pilaře a Oboru video, s níž se podílí na realizaci první videoartové výstavy Den videa, která se infiltrovala do tradiční přehlídky Salonu užitého umění v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka několik měsíců před Sametovou revolucí. S aktivitami Oboru video a navazující Asociace videa a intermediální tvorby při unii výtvarných umělců, spojil svou činnost také v první polovině devadesátých let, než v jeho aktivitách převážila dokumentární práce a zakázková výroba pro Českou televizi i soukromé subjekty. Transformace české kultury znamenala pro většinu tvůrců Tatíčkovy generace opouštění starých a nacházení nových estetických pozic, částečnou profesionalizaci a návaznost na dobové televizní formáty. Pro některé tvůrce to znamenalo odpoutání se od nezávislé filmové komunity a uměleckého prostředí, které vedlo k efektu zapomínání jejich tvorby a teprve v posledních letech dochází k jejich historickému zhodnocení a odbornému zabezpečení těchto děl.

  • Czech name

    Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě

  • Czech description

    V rámci projektu zaměřeném na rekonstrukci, digitalizaci původních filmových formátů a přípravu veřejného uvedení tvorby Ivana Tatíčka z přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikla studie, která má za cíl přiblížit a kontextualizovat nezávislé filmy a videoart tohoto pozapomenutého autora. Ivan Tatíček v osmdesátých letech realizoval pět filmů: Kruh D (1982), Vojáci (1982), O ničem jiném (1983), Metrofilm (1984) a Všude doma dobře nejlíp (1986), z nichž se většina dočkala vřelého přijetí na amatérských filmových festivalech a pozitivních ohlasů v dobovém tisku. Během svého zaměstnání ve videostudiu propagačního oddělení státního stavebního podniku Armabeton, kde se věnoval natáčení výukových programů a dokumentaci staveb, získal neomezený přístup ke kameře formátu Video 2000, později VHS, a také k lineární střihové jednotce. Díky tomu mohl natočit například svérázný pokus o muzikál Miss Rock'n'Roll a hudební dokumentace. V roce 1988 začal pracovat jako video-dokumentarista na volné noze a založil díky legislativnímu rozvolnění vlastní studio DADA . Ještě před rokem 1989 se dostává do komunity okolo Radka Pilaře a Oboru video, s níž se podílí na realizaci první videoartové výstavy Den videa, která se infiltrovala do tradiční přehlídky Salonu užitého umění v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka několik měsíců před Sametovou revolucí. S aktivitami Oboru video a navazující Asociace videa a intermediální tvorby při unii výtvarných umělců, spojil svou činnost také v první polovině devadesátých let, než v jeho aktivitách převážila dokumentární práce a zakázková výroba pro Českou televizi i soukromé subjekty. Transformace české kultury znamenala pro většinu tvůrců Tatíčkovy generace opouštění starých a nacházení nových estetických pozic, částečnou profesionalizaci a návaznost na dobové televizní formáty. Pro některé tvůrce to znamenalo odpoutání se od nezávislé filmové komunity a uměleckého prostředí, které vedlo k efektu zapomínání jejich tvorby a teprve v posledních letech dochází k jejich historickému zhodnocení a odbornému zabezpečení těchto děl.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    32

  • Issue of the periodical within the volume

    1/2020

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    16

  • Pages from-to

    77-92

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85089232148