Ivan Tatíček - from Amateur Film to Professional Video Production
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F20%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00057266:_____/20:N0000008 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-248662-Ivan-Taticek-od-amaterskeho-filmu-k-profesionalni-videotvorbe/" target="_blank" >https://arl.nfa.cz/arl-nfa/cs/detail-nfa_un_cat-248662-Ivan-Taticek-od-amaterskeho-filmu-k-profesionalni-videotvorbe/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě
Original language description
V rámci projektu zaměřeném na rekonstrukci, digitalizaci původních filmových formátů a přípravu veřejného uvedení tvorby Ivana Tatíčka z přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikla studie, která má za cíl přiblížit a kontextualizovat nezávislé filmy a videoart tohoto pozapomenutého autora. Ivan Tatíček v osmdesátých letech realizoval pět filmů: Kruh D (1982), Vojáci (1982), O ničem jiném (1983), Metrofilm (1984) a Všude doma dobře nejlíp (1986), z nichž se většina dočkala vřelého přijetí na amatérských filmových festivalech a pozitivních ohlasů v dobovém tisku. Během svého zaměstnání ve videostudiu propagačního oddělení státního stavebního podniku Armabeton, kde se věnoval natáčení výukových programů a dokumentaci staveb, získal neomezený přístup ke kameře formátu Video 2000, později VHS, a také k lineární střihové jednotce. Díky tomu mohl natočit například svérázný pokus o muzikál Miss Rock'n'Roll a hudební dokumentace. V roce 1988 začal pracovat jako video-dokumentarista na volné noze a založil díky legislativnímu rozvolnění vlastní studio DADA . Ještě před rokem 1989 se dostává do komunity okolo Radka Pilaře a Oboru video, s níž se podílí na realizaci první videoartové výstavy Den videa, která se infiltrovala do tradiční přehlídky Salonu užitého umění v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka několik měsíců před Sametovou revolucí. S aktivitami Oboru video a navazující Asociace videa a intermediální tvorby při unii výtvarných umělců, spojil svou činnost také v první polovině devadesátých let, než v jeho aktivitách převážila dokumentární práce a zakázková výroba pro Českou televizi i soukromé subjekty. Transformace české kultury znamenala pro většinu tvůrců Tatíčkovy generace opouštění starých a nacházení nových estetických pozic, částečnou profesionalizaci a návaznost na dobové televizní formáty. Pro některé tvůrce to znamenalo odpoutání se od nezávislé filmové komunity a uměleckého prostředí, které vedlo k efektu zapomínání jejich tvorby a teprve v posledních letech dochází k jejich historickému zhodnocení a odbornému zabezpečení těchto děl.
Czech name
Ivan Tatíček - od amatérského filmu k profesionální videotvorbě
Czech description
V rámci projektu zaměřeném na rekonstrukci, digitalizaci původních filmových formátů a přípravu veřejného uvedení tvorby Ivana Tatíčka z přelomu osmdesátých a devadesátých let vznikla studie, která má za cíl přiblížit a kontextualizovat nezávislé filmy a videoart tohoto pozapomenutého autora. Ivan Tatíček v osmdesátých letech realizoval pět filmů: Kruh D (1982), Vojáci (1982), O ničem jiném (1983), Metrofilm (1984) a Všude doma dobře nejlíp (1986), z nichž se většina dočkala vřelého přijetí na amatérských filmových festivalech a pozitivních ohlasů v dobovém tisku. Během svého zaměstnání ve videostudiu propagačního oddělení státního stavebního podniku Armabeton, kde se věnoval natáčení výukových programů a dokumentaci staveb, získal neomezený přístup ke kameře formátu Video 2000, později VHS, a také k lineární střihové jednotce. Díky tomu mohl natočit například svérázný pokus o muzikál Miss Rock'n'Roll a hudební dokumentace. V roce 1988 začal pracovat jako video-dokumentarista na volné noze a založil díky legislativnímu rozvolnění vlastní studio DADA . Ještě před rokem 1989 se dostává do komunity okolo Radka Pilaře a Oboru video, s níž se podílí na realizaci první videoartové výstavy Den videa, která se infiltrovala do tradiční přehlídky Salonu užitého umění v Parku kultury a oddechu Julia Fučíka několik měsíců před Sametovou revolucí. S aktivitami Oboru video a navazující Asociace videa a intermediální tvorby při unii výtvarných umělců, spojil svou činnost také v první polovině devadesátých let, než v jeho aktivitách převážila dokumentární práce a zakázková výroba pro Českou televizi i soukromé subjekty. Transformace české kultury znamenala pro většinu tvůrců Tatíčkovy generace opouštění starých a nacházení nových estetických pozic, částečnou profesionalizaci a návaznost na dobové televizní formáty. Pro některé tvůrce to znamenalo odpoutání se od nezávislé filmové komunity a uměleckého prostředí, které vedlo k efektu zapomínání jejich tvorby a teprve v posledních letech dochází k jejich historickému zhodnocení a odbornému zabezpečení těchto děl.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
32
Issue of the periodical within the volume
1/2020
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
77-92
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85089232148