All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Dobroslav Zbornik. Documentary Filmmaker Among Unofficial Visual Artists in the 1970s and 1980s

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F22%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00057266:_____/22:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1739" target="_blank" >10.58193/ilu.1739</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech

  • Original language description

    Tato studie je zaměřena na spolupráci filmového dokumentaristy Dobroslava Zborníka s nezávislými umělci, kteří se v Československu věnovali performativnímu umění. Tuto spolupráci Zborník započal již jako student pražské FAMU, kde absolvoval dokumentárním filmem Antinomie (1973), v němž zaznamenal happeningy Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. V druhé polovině 70. a na počátku 80. let pořizoval kinematografické dokumentace uměleckých akcí Milana Knížáka (člena hnutí Fluxus) a Milana Grygara (pro jehož tvorbu jsou typické experimenty s propojením grafiky a zvuku). Cílem této studie je zhodnotit Zborníkovu roli v rámci českého akčního umění a pokusit se o kontextovou analýzu integrace pohyblivého obrazu uměleckými disciplínami jako další výrazové, nikoli čistě dokumentární složky. Součástí studie je proto sledování postupné valorizace dokumentace uměleckých akcí na základě lokálních historických souvislostí. V 70. letech v Československu byly performance a happeningy nejprve pořizovány na filmový pás, protože videotechnologie se do zemí východního bloku dostaly až se značným zpožděním. Zborníkovy filmové dokumentace byly později za různých podmínek a dobově odpovídajícími metodami kopírovány na videokazety, případně digitalizovány, což přispělo k jejich zpřístupnění, ale i k opomenutí mediálních specifik.

  • Czech name

    Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech

  • Czech description

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG20P02OVV025" target="_blank" >DG20P02OVV025: Non-cinematographic audiovisual artworks: documentation, archiving, accessibility</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    127

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    17

  • Pages from-to

    69-86

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85149212798