Dobroslav Zbornik. Documentary Filmmaker Among Unofficial Visual Artists in the 1970s and 1980s
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00057266%3A_____%2F22%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00057266:_____/22:N0000020 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-202203-0003_dobroslav-zbornik-documentary-filmmaker-among-unofficial-visual-artists-in-the-1970s-and-1980s.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1739" target="_blank" >10.58193/ilu.1739</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech
Original language description
Tato studie je zaměřena na spolupráci filmového dokumentaristy Dobroslava Zborníka s nezávislými umělci, kteří se v Československu věnovali performativnímu umění. Tuto spolupráci Zborník započal již jako student pražské FAMU, kde absolvoval dokumentárním filmem Antinomie (1973), v němž zaznamenal happeningy Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. V druhé polovině 70. a na počátku 80. let pořizoval kinematografické dokumentace uměleckých akcí Milana Knížáka (člena hnutí Fluxus) a Milana Grygara (pro jehož tvorbu jsou typické experimenty s propojením grafiky a zvuku). Cílem této studie je zhodnotit Zborníkovu roli v rámci českého akčního umění a pokusit se o kontextovou analýzu integrace pohyblivého obrazu uměleckými disciplínami jako další výrazové, nikoli čistě dokumentární složky. Součástí studie je proto sledování postupné valorizace dokumentace uměleckých akcí na základě lokálních historických souvislostí. V 70. letech v Československu byly performance a happeningy nejprve pořizovány na filmový pás, protože videotechnologie se do zemí východního bloku dostaly až se značným zpožděním. Zborníkovy filmové dokumentace byly později za různých podmínek a dobově odpovídajícími metodami kopírovány na videokazety, případně digitalizovány, což přispělo k jejich zpřístupnění, ale i k opomenutí mediálních specifik.
Czech name
Dobroslav Zborník. Dokumentarista mezi neoficiálními výtvarnými umělci v 70. a 80. letech
Czech description
—
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG20P02OVV025" target="_blank" >DG20P02OVV025: Non-cinematographic audiovisual artworks: documentation, archiving, accessibility</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace: časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
127
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
69-86
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85149212798