The Tempest by Svatopluk Čech and its musical settings: Fibich - Foerster - Neumann: I. part
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F17%3AN0000088" target="_blank" >RIV/00094862:_____/17:N0000088 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.opusmusicum.cz/content/bou%C5%99e-svatopluka-%C4%8Decha-%C2%A0jej%C3%AD-zhudebn%C4%9Bn%C3%AD-fibich-%E2%80%93-foerster-%E2%80%93-neumann-i-%C4%8D%C3%A1st" target="_blank" >http://www.opusmusicum.cz/content/bou%C5%99e-svatopluka-%C4%8Decha-%C2%A0jej%C3%AD-zhudebn%C4%9Bn%C3%AD-fibich-%E2%80%93-foerster-%E2%80%93-neumann-i-%C4%8D%C3%A1st</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Fibich - Foerster - Neumann: I. část
Original language description
Báseň Bouře Svatopluka Čecha dokázala zaujmout hned několik českých skladatelů poslední třetiny 19. a počátku 20. století. Původně epickou báseň s báchorkovým baladickým charakterem Čech transformoval do podoby jakéhosi lyricko-dramatického „libreta“, ale bez dramatické zápletky, dějové gradace a charakteristiky postav. Nejznámějšímu zhudebnění Bouře z pera Vítězslava Nováka z let 1908–10 předcházely nedokončené kompoziční pokusy Zdeňka Fibicha (1873), Josefa Bohuslava Foerstera (1882–83) a rozsáhlejší kantáta Františka Neumanna (1900–02). Přestože všechna tato díla mají společnou textovou předlohu a ve zhudebnění užívají vokálně-instrumentálního aparátu, vzájemně se liší žánrem, použitými kompozičními metodami a odkazují vždy na odlišný horizont estetických zkušeností a norem. Ačkoli Fibichův nedokončený fragment Bouře je dnes ztracen, lze se na základě analogie s dalšími skladatelovými díly domnívat, že hodlal komponovat Bouři jako epicko-dramatickou baladu. J. B. Foerster zvolil lyrický přístup založený na schumannovském navození poetické jednoty hudby a slova. František Neumann komponoval svou kantátu jako volný sled scén, v nichž uplatnil některá konvencionální schémata operního žánru, skladebné postupy tehdy populárních operních děl (Bizet: Djamileh, Offenbach: Hoffmannovy povídky) či prosté názvuky na příznačné rysy skladebného stylu známých autorů (Dvořák, Wagner).
Czech name
Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Fibich - Foerster - Neumann: I. část
Czech description
Báseň Bouře Svatopluka Čecha dokázala zaujmout hned několik českých skladatelů poslední třetiny 19. a počátku 20. století. Původně epickou báseň s báchorkovým baladickým charakterem Čech transformoval do podoby jakéhosi lyricko-dramatického „libreta“, ale bez dramatické zápletky, dějové gradace a charakteristiky postav. Nejznámějšímu zhudebnění Bouře z pera Vítězslava Nováka z let 1908–10 předcházely nedokončené kompoziční pokusy Zdeňka Fibicha (1873), Josefa Bohuslava Foerstera (1882–83) a rozsáhlejší kantáta Františka Neumanna (1900–02). Přestože všechna tato díla mají společnou textovou předlohu a ve zhudebnění užívají vokálně-instrumentálního aparátu, vzájemně se liší žánrem, použitými kompozičními metodami a odkazují vždy na odlišný horizont estetických zkušeností a norem. Ačkoli Fibichův nedokončený fragment Bouře je dnes ztracen, lze se na základě analogie s dalšími skladatelovými díly domnívat, že hodlal komponovat Bouři jako epicko-dramatickou baladu. J. B. Foerster zvolil lyrický přístup založený na schumannovském navození poetické jednoty hudby a slova. František Neumann komponoval svou kantátu jako volný sled scén, v nichž uplatnil některá konvencionální schémata operního žánru, skladebné postupy tehdy populárních operních děl (Bizet: Djamileh, Offenbach: Hoffmannovy povídky) či prosté názvuky na příznačné rysy skladebného stylu známých autorů (Dvořák, Wagner).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Volume of the periodical
49
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
23
Pages from-to
62-84
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—