All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Tempest by Svatopluk Čech and its musical settings: Fibich - Foerster - Neumann: I. part

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F17%3AN0000088" target="_blank" >RIV/00094862:_____/17:N0000088 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.opusmusicum.cz/content/bou%C5%99e-svatopluka-%C4%8Decha-%C2%A0jej%C3%AD-zhudebn%C4%9Bn%C3%AD-fibich-%E2%80%93-foerster-%E2%80%93-neumann-i-%C4%8D%C3%A1st" target="_blank" >http://www.opusmusicum.cz/content/bou%C5%99e-svatopluka-%C4%8Decha-%C2%A0jej%C3%AD-zhudebn%C4%9Bn%C3%AD-fibich-%E2%80%93-foerster-%E2%80%93-neumann-i-%C4%8D%C3%A1st</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Fibich - Foerster - Neumann: I. část

  • Original language description

    Báseň Bouře Svatopluka Čecha dokázala zaujmout hned několik českých skladatelů poslední třetiny 19. a počátku 20. století. Původně epickou báseň s báchorkovým baladickým charakterem Čech transformoval do podoby jakéhosi lyricko-dramatického „libreta“, ale bez dramatické zápletky, dějové gradace a charakteristiky postav. Nejznámějšímu zhudebnění Bouře z pera Vítězslava Nováka z let 1908–10 předcházely nedokončené kompoziční pokusy Zdeňka Fibicha (1873), Josefa Bohuslava Foerstera (1882–83) a rozsáhlejší kantáta Františka Neumanna (1900–02). Přestože všechna tato díla mají společnou textovou předlohu a ve zhudebnění užívají vokálně-instrumentálního aparátu, vzájemně se liší žánrem, použitými kompozičními metodami a odkazují vždy na odlišný horizont estetických zkušeností a norem. Ačkoli Fibichův nedokončený fragment Bouře je dnes ztracen, lze se na základě analogie s dalšími skladatelovými díly domnívat, že hodlal komponovat Bouři jako epicko-dramatickou baladu. J. B. Foerster zvolil lyrický přístup založený na schumannovském navození poetické jednoty hudby a slova. František Neumann komponoval svou kantátu jako volný sled scén, v nichž uplatnil některá konvencionální schémata operního žánru, skladebné postupy tehdy populárních operních děl (Bizet: Djamileh, Offenbach: Hoffmannovy povídky) či prosté názvuky na příznačné rysy skladebného stylu známých autorů (Dvořák, Wagner).

  • Czech name

    Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Fibich - Foerster - Neumann: I. část

  • Czech description

    Báseň Bouře Svatopluka Čecha dokázala zaujmout hned několik českých skladatelů poslední třetiny 19. a počátku 20. století. Původně epickou báseň s báchorkovým baladickým charakterem Čech transformoval do podoby jakéhosi lyricko-dramatického „libreta“, ale bez dramatické zápletky, dějové gradace a charakteristiky postav. Nejznámějšímu zhudebnění Bouře z pera Vítězslava Nováka z let 1908–10 předcházely nedokončené kompoziční pokusy Zdeňka Fibicha (1873), Josefa Bohuslava Foerstera (1882–83) a rozsáhlejší kantáta Františka Neumanna (1900–02). Přestože všechna tato díla mají společnou textovou předlohu a ve zhudebnění užívají vokálně-instrumentálního aparátu, vzájemně se liší žánrem, použitými kompozičními metodami a odkazují vždy na odlišný horizont estetických zkušeností a norem. Ačkoli Fibichův nedokončený fragment Bouře je dnes ztracen, lze se na základě analogie s dalšími skladatelovými díly domnívat, že hodlal komponovat Bouři jako epicko-dramatickou baladu. J. B. Foerster zvolil lyrický přístup založený na schumannovském navození poetické jednoty hudby a slova. František Neumann komponoval svou kantátu jako volný sled scén, v nichž uplatnil některá konvencionální schémata operního žánru, skladebné postupy tehdy populárních operních děl (Bizet: Djamileh, Offenbach: Hoffmannovy povídky) či prosté názvuky na příznačné rysy skladebného stylu známých autorů (Dvořák, Wagner).

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    49

  • Issue of the periodical within the volume

    6

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    23

  • Pages from-to

    62-84

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database