All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ondřej Sekora - Ants and Other Works

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F19%3AN0000098" target="_blank" >RIV/00094862:_____/19:N0000098 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://akropolis.info/kniha/ondrej-sekora/" target="_blank" >https://akropolis.info/kniha/ondrej-sekora/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce

  • Original language description

    Publikace Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce představuje život a doširoka rozkročené dílo jedné z výrazných postav české kultury 20. století. Základní pojetí monografie je chronologické. Publikaci otevírá časová osa, která nabízí vstupní orientaci v Sekorově životě a tvorbě. Po ní následuje kapitola I. Žurnalistika, jelikož právě novinářská práce představuje primární východisko pro všechno další Sekorovo snažení, a přibližuje jeho angažmá v Lidových novinách i dalších periodikách. Navazující tři oddíly – II. Humoristické kresby, karikatury a ilustrace, III. Komiks a IV. Soukromá malířská a kreslířská tvorba – představují tři relativně autonomní fazety tvůrcova výtvarného díla. První z nich ukazuje, z jakých výtvarný vzorů samouk Sekora vycházel, jak vývoj jeho rukopisu formovala pravidelná a dlouhodobá práce pro noviny, a také analyzuje, nakolik tvůrcův styl ovlivnily dobové výtvarné trendy i politické tlaky. Část věnovaná Sekorově aktivitám na poli komiksu se zabývá jeho podílem na formální modernizaci obrázkového seriálu v českém prostředí i tím, jakým způsobem předjímaly jeho pozdější prozaickou tvorbu. Text o Sekorově téměř neznámé privátní výtvarné činnosti pak tuto zasazuje do kontextu dobového výtvarného provazu a objasňuje její vazby na Sekorovo karikaturistické a ilustrátorské dílo. Část V. Literatura pro děti a mládež vstupuje do autorova života v roce 1936, rozebírá jeho přínos české dětské obrázkové knize i jeho poválečné potýkání se s požadavky, které na produkci pro nejmenší čtenáře kladla komunistická ideologie. Kapitoly VI. Divadlo a VII. Audiovizuální tvorba se přenášejí k tvorbě, kde už se Sekorova role posunula do pozice jednoho, byť často klíčového člena rozsáhlejšího kreativního kolektivu, v pozdějších letech zákonitě redukované na autorství námětu a základní výtvarné koncepce. V rámci Sekorova díla měly zřejmě největší přínos pro vývoj českého divadla jeho návrhy marionet z konce dvacátých let, hodnotné a progresivní však byly také jeho scénografické práce pro divadelní adaptace knih s Ferdou Mravencem z konce třicátých let a jako zásadní inspirační podnět pro mnoho různorodých divadelních dramatizací fungují Sekorovy knižní příběhy také po druhé světové válce. Podobně v kontextu dějin domácích audiovizuálních médií sehrály významnou roli adaptace Sekorových příběhů s hmyzími protagonisty – Ferda Mravenec byl hrdinou vůbec prvního českého filmu z let 1941–1942 a výtvarně velmi přesvědčivý byl například i televizní seriál s marionetami natočený v roce 1960. Oddíly VIII. Sport a IX. Svět hmyzu se naopak věnují Sekorovým zájmům a zálibám, které „z vnějšku“ organicky prorůstaly do jeho uměleckého díla a významně je spoluutvářely. První z nich zkoumá Sekorův přístup k referování o sportu v době jeho angažmá v novinách, jeho zásluhy na prosazení se ragby v Československu, ale i recepci sportu v Sekorově ilustračním a prozaickém díle. Druhý z oddílů ukazuje, jak se v Sekorově kreslířské tvorbě formovalo jeho charakteristické antropomorfní pojetí hmyzu i nakolik přesné jsou jeho interpretace z pohledu entomologie. Části X. Občanství a politika a XI. Další životy Sekorova díla se věnují obecnějším vazbám mezi Sekorou a českou (respektive československou) společností v proměnách času a historického kontextu. První z nich analyzuje, jak proběhl přerod meziválečného liberála v poválečného přesvědčeného komunistu, a druhá rekapituluje, jak Sekorovo dílo inspirovalo další umělce a co jejich nové interpretace vypovídají o stavu české společnosti. Závěrečný blok XII. Katalog pak představuje čistě obrazovou exkurzi mezi výtvarné tvůrcovy originály, které nebylo možno podchytit v předchozích kapitolách.

  • Czech name

    Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce

  • Czech description

    Publikace Ondřej Sekora - Mravenčí a jiné práce představuje život a doširoka rozkročené dílo jedné z výrazných postav české kultury 20. století. Základní pojetí monografie je chronologické. Publikaci otevírá časová osa, která nabízí vstupní orientaci v Sekorově životě a tvorbě. Po ní následuje kapitola I. Žurnalistika, jelikož právě novinářská práce představuje primární východisko pro všechno další Sekorovo snažení, a přibližuje jeho angažmá v Lidových novinách i dalších periodikách. Navazující tři oddíly – II. Humoristické kresby, karikatury a ilustrace, III. Komiks a IV. Soukromá malířská a kreslířská tvorba – představují tři relativně autonomní fazety tvůrcova výtvarného díla. První z nich ukazuje, z jakých výtvarný vzorů samouk Sekora vycházel, jak vývoj jeho rukopisu formovala pravidelná a dlouhodobá práce pro noviny, a také analyzuje, nakolik tvůrcův styl ovlivnily dobové výtvarné trendy i politické tlaky. Část věnovaná Sekorově aktivitám na poli komiksu se zabývá jeho podílem na formální modernizaci obrázkového seriálu v českém prostředí i tím, jakým způsobem předjímaly jeho pozdější prozaickou tvorbu. Text o Sekorově téměř neznámé privátní výtvarné činnosti pak tuto zasazuje do kontextu dobového výtvarného provazu a objasňuje její vazby na Sekorovo karikaturistické a ilustrátorské dílo. Část V. Literatura pro děti a mládež vstupuje do autorova života v roce 1936, rozebírá jeho přínos české dětské obrázkové knize i jeho poválečné potýkání se s požadavky, které na produkci pro nejmenší čtenáře kladla komunistická ideologie. Kapitoly VI. Divadlo a VII. Audiovizuální tvorba se přenášejí k tvorbě, kde už se Sekorova role posunula do pozice jednoho, byť často klíčového člena rozsáhlejšího kreativního kolektivu, v pozdějších letech zákonitě redukované na autorství námětu a základní výtvarné koncepce. V rámci Sekorova díla měly zřejmě největší přínos pro vývoj českého divadla jeho návrhy marionet z konce dvacátých let, hodnotné a progresivní však byly také jeho scénografické práce pro divadelní adaptace knih s Ferdou Mravencem z konce třicátých let a jako zásadní inspirační podnět pro mnoho různorodých divadelních dramatizací fungují Sekorovy knižní příběhy také po druhé světové válce. Podobně v kontextu dějin domácích audiovizuálních médií sehrály významnou roli adaptace Sekorových příběhů s hmyzími protagonisty – Ferda Mravenec byl hrdinou vůbec prvního českého filmu z let 1941–1942 a výtvarně velmi přesvědčivý byl například i televizní seriál s marionetami natočený v roce 1960. Oddíly VIII. Sport a IX. Svět hmyzu se naopak věnují Sekorovým zájmům a zálibám, které „z vnějšku“ organicky prorůstaly do jeho uměleckého díla a významně je spoluutvářely. První z nich zkoumá Sekorův přístup k referování o sportu v době jeho angažmá v novinách, jeho zásluhy na prosazení se ragby v Československu, ale i recepci sportu v Sekorově ilustračním a prozaickém díle. Druhý z oddílů ukazuje, jak se v Sekorově kreslířské tvorbě formovalo jeho charakteristické antropomorfní pojetí hmyzu i nakolik přesné jsou jeho interpretace z pohledu entomologie. Části X. Občanství a politika a XI. Další životy Sekorova díla se věnují obecnějším vazbám mezi Sekorou a českou (respektive československou) společností v proměnách času a historického kontextu. První z nich analyzuje, jak proběhl přerod meziválečného liberála v poválečného přesvědčeného komunistu, a druhá rekapituluje, jak Sekorovo dílo inspirovalo další umělce a co jejich nové interpretace vypovídají o stavu české společnosti. Závěrečný blok XII. Katalog pak představuje čistě obrazovou exkurzi mezi výtvarné tvůrcovy originály, které nebylo možno podchytit v předchozích kapitolách.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7028-528-2

  • Number of pages

    336

  • Publisher name

    Moravské zemské muzeum

  • Place of publication

    Brno, Praha

  • UT code for WoS book