Karel O. Hrubý in Context
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000020 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146" target="_blank" >http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dílo K. O. Hrubého v souvislostech
Original language description
Ve fotografii městského a vesnického života byl Karel Otto Hrubý pokračovatelem Karla Hájka, Václava Jírů, Jana Lukase a podobných umělců v Evropě, Japonsku, v Americe. Z Brňanů měl Hrubý v padesátých letech nejblíž k Janu Beranovi, Miloši Budíkovi a Bohuslavu Burianovi. Fotografie z obou stran železné opony by se měly lišit ideologicky, to je však patrné jen někdy. Například některé dokumentární a sociální fotografie z USA a z Evropy jsou zcela mimořádně blízké tzv. socialistickému realismu. Podobná je například tendence k monumentalizaci staveb, průmyslu, práce. Rozvíjela se již od třicátých let. Hlavní proud obrody probíhal ve znamení zobrazování všedního dne, nejčastěji ve snaze objevovat právě zázračnost, poetičnost, nevšednost všednosti. Oficiální ideologie mohla jen těžko něco namítat proti této poetice, která se uplatnila také v literatuře, populární hudbě, nových divadlech „malých forem“, kresleném humoru, malířství, sochařství atd. Přestože podobné snahy existovaly v mnoha dalších evropských i mimoevropských zemích, v Československu byla poetika všedního dne mimořádně rozvinutá a závažná. Karel O. Hrubý byl také jedním z nejznámějších krajinářských fotografů, který proslul zejména fotografiemi slovenských kopců zvrásněných pruhy políček. I jiné jeho krajiny, obvykle zabírané bez horizontu z nadhledu, zdůrazňovali grafičnost a geometrickou skladbu nalezeného místa. Tímto typem krajinářské tvorby zaujal koncem padesátých let světoznámý Mario Giacomelli. V šedesátých letech Karel O. Hrubý zřejmě ve spolupráci se studenty vytvořil jedny z prvních fotografií tzv. nové vlny inscenované fotografie. Mnoho Hrubého děl patří k tomu nejhodnotnějšímu, co v české fotografii vzniklo.
Czech name
Dílo K. O. Hrubého v souvislostech
Czech description
Ve fotografii městského a vesnického života byl Karel Otto Hrubý pokračovatelem Karla Hájka, Václava Jírů, Jana Lukase a podobných umělců v Evropě, Japonsku, v Americe. Z Brňanů měl Hrubý v padesátých letech nejblíž k Janu Beranovi, Miloši Budíkovi a Bohuslavu Burianovi. Fotografie z obou stran železné opony by se měly lišit ideologicky, to je však patrné jen někdy. Například některé dokumentární a sociální fotografie z USA a z Evropy jsou zcela mimořádně blízké tzv. socialistickému realismu. Podobná je například tendence k monumentalizaci staveb, průmyslu, práce. Rozvíjela se již od třicátých let. Hlavní proud obrody probíhal ve znamení zobrazování všedního dne, nejčastěji ve snaze objevovat právě zázračnost, poetičnost, nevšednost všednosti. Oficiální ideologie mohla jen těžko něco namítat proti této poetice, která se uplatnila také v literatuře, populární hudbě, nových divadlech „malých forem“, kresleném humoru, malířství, sochařství atd. Přestože podobné snahy existovaly v mnoha dalších evropských i mimoevropských zemích, v Československu byla poetika všedního dne mimořádně rozvinutá a závažná. Karel O. Hrubý byl také jedním z nejznámějších krajinářských fotografů, který proslul zejména fotografiemi slovenských kopců zvrásněných pruhy políček. I jiné jeho krajiny, obvykle zabírané bez horizontu z nadhledu, zdůrazňovali grafičnost a geometrickou skladbu nalezeného místa. Tímto typem krajinářské tvorby zaujal koncem padesátých let světoznámý Mario Giacomelli. V šedesátých letech Karel O. Hrubý zřejmě ve spolupráci se studenty vytvořil jedny z prvních fotografií tzv. nové vlny inscenované fotografie. Mnoho Hrubého děl patří k tomu nejhodnotnějšímu, co v české fotografii vzniklo.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Karel Otto Hrubý: fotograf, pedagog, teoretik
ISBN
978-80-7027-314-2
Number of pages of the result
8
Pages from-to
9-16
Number of pages of the book
302
Publisher name
Moravská galerie v Brně
Place of publication
Brno
UT code for WoS chapter
—