All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Karel O. Hrubý in Context

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000020" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000020 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146" target="_blank" >http://www.dum-umeni.cz/cz/vystavy/detail/id/146</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dílo K. O. Hrubého v souvislostech

  • Original language description

    Ve fotografii městského a vesnického života byl Karel Otto Hrubý pokračovatelem Karla Hájka, Václava Jírů, Jana Lukase a podobných umělců v Evropě, Japonsku, v Americe. Z Brňanů měl Hrubý v padesátých letech nejblíž k Janu Beranovi, Miloši Budíkovi a Bohuslavu Burianovi. Fotografie z obou stran železné opony by se měly lišit ideologicky, to je však patrné jen někdy. Například některé dokumentární a sociální fotografie z USA a z Evropy jsou zcela mimořádně blízké tzv. socialistickému realismu. Podobná je například tendence k monumentalizaci staveb, průmyslu, práce. Rozvíjela se již od třicátých let. Hlavní proud obrody probíhal ve znamení zobrazování všedního dne, nejčastěji ve snaze objevovat právě zázračnost, poetičnost, nevšednost všednosti. Oficiální ideologie mohla jen těžko něco namítat proti této poetice, která se uplatnila také v literatuře, populární hudbě, nových divadlech „malých forem“, kresleném humoru, malířství, sochařství atd. Přestože podobné snahy existovaly v mnoha dalších evropských i mimoevropských zemích, v Československu byla poetika všedního dne mimořádně rozvinutá a závažná. Karel O. Hrubý byl také jedním z nejznámějších krajinářských fotografů, který proslul zejména fotografiemi slovenských kopců zvrásněných pruhy políček. I jiné jeho krajiny, obvykle zabírané bez horizontu z nadhledu, zdůrazňovali grafičnost a geometrickou skladbu nalezeného místa. Tímto typem krajinářské tvorby zaujal koncem padesátých let světoznámý Mario Giacomelli. V šedesátých letech Karel O. Hrubý zřejmě ve spolupráci se studenty vytvořil jedny z prvních fotografií tzv. nové vlny inscenované fotografie. Mnoho Hrubého děl patří k tomu nejhodnotnějšímu, co v české fotografii vzniklo.

  • Czech name

    Dílo K. O. Hrubého v souvislostech

  • Czech description

    Ve fotografii městského a vesnického života byl Karel Otto Hrubý pokračovatelem Karla Hájka, Václava Jírů, Jana Lukase a podobných umělců v Evropě, Japonsku, v Americe. Z Brňanů měl Hrubý v padesátých letech nejblíž k Janu Beranovi, Miloši Budíkovi a Bohuslavu Burianovi. Fotografie z obou stran železné opony by se měly lišit ideologicky, to je však patrné jen někdy. Například některé dokumentární a sociální fotografie z USA a z Evropy jsou zcela mimořádně blízké tzv. socialistickému realismu. Podobná je například tendence k monumentalizaci staveb, průmyslu, práce. Rozvíjela se již od třicátých let. Hlavní proud obrody probíhal ve znamení zobrazování všedního dne, nejčastěji ve snaze objevovat právě zázračnost, poetičnost, nevšednost všednosti. Oficiální ideologie mohla jen těžko něco namítat proti této poetice, která se uplatnila také v literatuře, populární hudbě, nových divadlech „malých forem“, kresleném humoru, malířství, sochařství atd. Přestože podobné snahy existovaly v mnoha dalších evropských i mimoevropských zemích, v Československu byla poetika všedního dne mimořádně rozvinutá a závažná. Karel O. Hrubý byl také jedním z nejznámějších krajinářských fotografů, který proslul zejména fotografiemi slovenských kopců zvrásněných pruhy políček. I jiné jeho krajiny, obvykle zabírané bez horizontu z nadhledu, zdůrazňovali grafičnost a geometrickou skladbu nalezeného místa. Tímto typem krajinářské tvorby zaujal koncem padesátých let světoznámý Mario Giacomelli. V šedesátých letech Karel O. Hrubý zřejmě ve spolupráci se studenty vytvořil jedny z prvních fotografií tzv. nové vlny inscenované fotografie. Mnoho Hrubého děl patří k tomu nejhodnotnějšímu, co v české fotografii vzniklo.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Karel Otto Hrubý: fotograf, pedagog, teoretik

  • ISBN

    978-80-7027-314-2

  • Number of pages of the result

    8

  • Pages from-to

    9-16

  • Number of pages of the book

    302

  • Publisher name

    Moravská galerie v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS chapter