Inez Tuschnerova
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F18%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00094871:_____/18:N0000006 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2018/inez-tuschnerova.aspx?lang=cs" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2018/inez-tuschnerova.aspx?lang=cs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Inez Tuschnerová
Original language description
Inez Tuschnerová je známá především pro svoji vynikající kostýmní práci pro divadlo, pedagogické působení na brněnských školách a v neposlední řadě také pro svou textilní tvorbu. Jejím životním programem bylo autorské expresivní gesto, které se projevovalo jak v textilních realizacích, tak v malbách, kresbách a kostýmních návrzích. Cesta této akademické malířky, jejíž bohatá tvůrčí dráha zahrnuje různé oblasti užité i volné tvorby, nebyla přímočará. Narodila se 6. května 1932 v Brně a s tímto městem je s výjimkou studijních let spojený celý její život. Práce s textilním materiálem, zejména experimenty s Art Protisem a Artaigem, ji dovedla k unikátnímu promýšlení interiérů, v nichž hrál textil klíčovou úlohu. Její textilní environmenty a úzká spolupráce s architekty nemají v normalizačním Československu žádnou paralelu. Zkušenost s novými technologiemi netkaného textilu se prolínala v její volné tvorbě i při navrhování kostýmů, všechna média se v jejím díle vzájemně prostupují. Asambláž může být návrhem pro tkanou i netkanou tapiserii či kostým, ale může být i autonomním uměleckým dílem. Protipólem k monumentálním interiérovým realizacím byly její textilní miniatury. V nich používala textil v kontrastu s jiným – vizuálně i hapticky odlišným – materiálem, jako je dřevo, kov, kámen nebo sklo. Širokou škálou svých pokusů a hledání nových cest při práci s tkaninou stírala hranice mezi uměleckými kategoriemi. Divoké období devadesátých let a střídající se módní trendy v oblasti řešení interiéru zapříčinily, že se z textilních děl Inez Tuschnerové zachoval pouhý zlomek. Možná právě dnes, v době zvýšené citlivosti vůči textilním materiálům s jeho haptickými i akustickými kvalitami a inklinací společnosti ke znovuobjevování rukodělné tvůrčí práce, můžeme její zachovaná díla plně docenit.
Czech name
Inez Tuschnerová
Czech description
Inez Tuschnerová je známá především pro svoji vynikající kostýmní práci pro divadlo, pedagogické působení na brněnských školách a v neposlední řadě také pro svou textilní tvorbu. Jejím životním programem bylo autorské expresivní gesto, které se projevovalo jak v textilních realizacích, tak v malbách, kresbách a kostýmních návrzích. Cesta této akademické malířky, jejíž bohatá tvůrčí dráha zahrnuje různé oblasti užité i volné tvorby, nebyla přímočará. Narodila se 6. května 1932 v Brně a s tímto městem je s výjimkou studijních let spojený celý její život. Práce s textilním materiálem, zejména experimenty s Art Protisem a Artaigem, ji dovedla k unikátnímu promýšlení interiérů, v nichž hrál textil klíčovou úlohu. Její textilní environmenty a úzká spolupráce s architekty nemají v normalizačním Československu žádnou paralelu. Zkušenost s novými technologiemi netkaného textilu se prolínala v její volné tvorbě i při navrhování kostýmů, všechna média se v jejím díle vzájemně prostupují. Asambláž může být návrhem pro tkanou i netkanou tapiserii či kostým, ale může být i autonomním uměleckým dílem. Protipólem k monumentálním interiérovým realizacím byly její textilní miniatury. V nich používala textil v kontrastu s jiným – vizuálně i hapticky odlišným – materiálem, jako je dřevo, kov, kámen nebo sklo. Širokou škálou svých pokusů a hledání nových cest při práci s tkaninou stírala hranice mezi uměleckými kategoriemi. Divoké období devadesátých let a střídající se módní trendy v oblasti řešení interiéru zapříčinily, že se z textilních děl Inez Tuschnerové zachoval pouhý zlomek. Možná právě dnes, v době zvýšené citlivosti vůči textilním materiálům s jeho haptickými i akustickými kvalitami a inklinací společnosti ke znovuobjevování rukodělné tvůrčí práce, můžeme její zachovaná díla plně docenit.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7027-322-7
Number of pages
161
Publisher name
Moravská galerie v Brně
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—