All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Jan Rajlich 100: Mr. Brno

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F20%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/20:N0000016 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2020/rajlich-100-jan-rajlich-%E2%80%93-art-design.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/vystavy-a-program/aktualni-vystavy/2020/rajlich-100-jan-rajlich-%E2%80%93-art-design.aspx</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Jan Rajlich 100: Mr. Brno

  • Original language description

    V současné době jsme stále častěji svědky procesu, kdy se tvůrci vysoce specializovaných a prudce se rozvíjejících multidisciplinárních oborů grafický design a vizuální komunikace stávají hybateli kulturních a společenských změn. V publikaci nazvané Design/Writing/ Research na tento proces upozorňuje slavný americký designér Abbott Miller, který zkoumá, studuje a rozvíjí v symbiotickém vztahu obsah a formu projektů zabývajících se kulturní rolí designu ve veřejném životě. Na počátku těchto uvedených změn v oboru, realizovaných designérem na základě vlastního studia, kurátorství a teoretického rozboru, stál mezi světovými průkopníky ikonického významu typu Wima Crowela také brněnský malíř a grafik Jan Rajlich. Jeho služba veřejnosti v kulturních zakázkách grafického designu kombinuje tvůrčí experiment s analytickým přístupem, vyjádřeným v mnoha odborných pojednáních. Předpokladem Rajlichova hledačství a celoživotního studia byla modernost experimentální výuky na proslulé Škole umění ve Zlíně, vycházející z avantgardního programu školních osnov Bauhausu. Po Rajlichově zakotvení v Brně sehrála klíčovou roli v jeho osobním rozvoji Moravská galerie. Díky profesnímu porozumění tehdejšího ředitele Moravské galerie Jiřího Hlušičky nalezl Jan Rajlich počátkem šedesátých let v naší instituci nejen stálého klienta pro realizaci svých výtvarných návrhů, ale především profesionální zázemí naplněné porozuměním a součinností pro své organizátorské úsilí na poli rozvoje vizuální komunikace formou periodických výstav a odborných publikací. Monografií nazvanou Mr. Brno – Jan Rajlich (1920–2016) prezentuje Moravská galerie výběr z Rajlichova celoživotního díla. Rajlichovo sté výročí narození připadá na 20. dubna letošního roku. Vydáním této rozsáhlé vědecké publikace připomíná Moravská galerie nejen Rajlichův průkopnický přínos v oboru grafického designu, ale současně také mezinárodní význam klíčové osobnosti své vlastní historie v roli zakladatele a dlouholetého organizátora Mezinárodního bienále grafického designu Brno v letech 1963–1992. Pod Rajlichovým vedením se Bienále Brno záhy etablovalo u nás i v zahraničí v respektovanou mezinárodní platformu kulturní výměny se silnou značkou, která se promítla do sloganu Brno – hlavní město grafického designu a Rajlichovi samotnému pak přinesla mezi jeho japonskými kolegy vtipné označení Mr. BRNO. Jan Rajlich se zasloužil o přeměnu industriálního města Brna ve významné kulturní centrum mezinárodního významu, o niž usilovali již představitelé Brněnského Devětsilu ve dvacátých letech minulého století, následováni ve třicátých letech obdobnými snahami členů Skupiny výtvarných umělců v Brně. Jan Rajlich významně přispíval svou organizační, publikační a přednáškovou činností ke zvýšení prestiže oboru vizuální komunikace a po celý život usiloval o společenské uznání své profese. Důležitou roli v jeho chápání oboru měly estetické a etické principy vlastní tvorby a obecně společenská odpovědnost grafického designéra, jak ji v roce 1964 zformuloval ve svém manifestu First Things First britský designér Ken Garland. Jan Rajlich se ve svém celoživotním díle jeví jako umělec, v jehož tvorbě se snoubí tvůrčí experimenty volného umění s jeho designérskou praxí a naopak, volnou tvorbu obohacuje vstupy ze své grafické a typografické praxe. Proslul u nás i v zahraničí jako organizátor stěžejních výstav, publicista, spisovatel a pedagog. Rajlichův univerzalismus vychází z jeho vlastní povahy hledače nových postupů, které po celý čas provázel svým všestranným studiem teorie i praxe oboru vizuální komunikace. Ačkoliv sám zastánce rukodělných postupů v designérských zakázkách, předjímal ve svých teoretických statích a v tématech mezinárodních bienálových sympozií boom designérských a informačních technologií 21. století.

  • Czech name

    Jan Rajlich 100: Mr. Brno

  • Czech description

    V současné době jsme stále častěji svědky procesu, kdy se tvůrci vysoce specializovaných a prudce se rozvíjejících multidisciplinárních oborů grafický design a vizuální komunikace stávají hybateli kulturních a společenských změn. V publikaci nazvané Design/Writing/ Research na tento proces upozorňuje slavný americký designér Abbott Miller, který zkoumá, studuje a rozvíjí v symbiotickém vztahu obsah a formu projektů zabývajících se kulturní rolí designu ve veřejném životě. Na počátku těchto uvedených změn v oboru, realizovaných designérem na základě vlastního studia, kurátorství a teoretického rozboru, stál mezi světovými průkopníky ikonického významu typu Wima Crowela také brněnský malíř a grafik Jan Rajlich. Jeho služba veřejnosti v kulturních zakázkách grafického designu kombinuje tvůrčí experiment s analytickým přístupem, vyjádřeným v mnoha odborných pojednáních. Předpokladem Rajlichova hledačství a celoživotního studia byla modernost experimentální výuky na proslulé Škole umění ve Zlíně, vycházející z avantgardního programu školních osnov Bauhausu. Po Rajlichově zakotvení v Brně sehrála klíčovou roli v jeho osobním rozvoji Moravská galerie. Díky profesnímu porozumění tehdejšího ředitele Moravské galerie Jiřího Hlušičky nalezl Jan Rajlich počátkem šedesátých let v naší instituci nejen stálého klienta pro realizaci svých výtvarných návrhů, ale především profesionální zázemí naplněné porozuměním a součinností pro své organizátorské úsilí na poli rozvoje vizuální komunikace formou periodických výstav a odborných publikací. Monografií nazvanou Mr. Brno – Jan Rajlich (1920–2016) prezentuje Moravská galerie výběr z Rajlichova celoživotního díla. Rajlichovo sté výročí narození připadá na 20. dubna letošního roku. Vydáním této rozsáhlé vědecké publikace připomíná Moravská galerie nejen Rajlichův průkopnický přínos v oboru grafického designu, ale současně také mezinárodní význam klíčové osobnosti své vlastní historie v roli zakladatele a dlouholetého organizátora Mezinárodního bienále grafického designu Brno v letech 1963–1992. Pod Rajlichovým vedením se Bienále Brno záhy etablovalo u nás i v zahraničí v respektovanou mezinárodní platformu kulturní výměny se silnou značkou, která se promítla do sloganu Brno – hlavní město grafického designu a Rajlichovi samotnému pak přinesla mezi jeho japonskými kolegy vtipné označení Mr. BRNO. Jan Rajlich se zasloužil o přeměnu industriálního města Brna ve významné kulturní centrum mezinárodního významu, o niž usilovali již představitelé Brněnského Devětsilu ve dvacátých letech minulého století, následováni ve třicátých letech obdobnými snahami členů Skupiny výtvarných umělců v Brně. Jan Rajlich významně přispíval svou organizační, publikační a přednáškovou činností ke zvýšení prestiže oboru vizuální komunikace a po celý život usiloval o společenské uznání své profese. Důležitou roli v jeho chápání oboru měly estetické a etické principy vlastní tvorby a obecně společenská odpovědnost grafického designéra, jak ji v roce 1964 zformuloval ve svém manifestu First Things First britský designér Ken Garland. Jan Rajlich se ve svém celoživotním díle jeví jako umělec, v jehož tvorbě se snoubí tvůrčí experimenty volného umění s jeho designérskou praxí a naopak, volnou tvorbu obohacuje vstupy ze své grafické a typografické praxe. Proslul u nás i v zahraničí jako organizátor stěžejních výstav, publicista, spisovatel a pedagog. Rajlichův univerzalismus vychází z jeho vlastní povahy hledače nových postupů, které po celý čas provázel svým všestranným studiem teorie i praxe oboru vizuální komunikace. Ačkoliv sám zastánce rukodělných postupů v designérských zakázkách, předjímal ve svých teoretických statích a v tématech mezinárodních bienálových sympozií boom designérských a informačních technologií 21. století.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7027-334-0

  • Number of pages

    357

  • Publisher name

    Moravská galerie v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book