All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Rolling stock of urban public transport in the collection fund of the Technical Museum in Brno. Part I.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00101435%3A_____%2F20%3AN0000012" target="_blank" >RIV/00101435:_____/20:N0000012 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Kolejová vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně. I. část

  • Original language description

    Kolejová vozidla představují dvě třetiny sbírkového fondu historických vozidel oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně. Jedná se o největší sbírku tohoto druhu v České republice, přičemž na rozdíl od ostatních sbírek, budovaných jednotlivými dopravními podniky, není zaměřena pouze na tramvajový provoz v jednom městě či regionu. Mezi celkem 68 sbírkovými předměty lze nalézt 29 motorových tramvajových vozů, 20 vlečných tramvajových vozů, 9 nákladních a speciálních tramvajových vozů, 6 parních a elektrických lokomotiv, 4 osobní železniční vozy. První díl katalogu historických kolejových vozidel se logicky týká převážně období do vzniku Československa, tedy 1869 až 1920. Mírný časový přesah je samozřejmě způsoben skutečností, že ještě krátce po vzniku Československé republiky byla dodávána již dříve objednaná vozidla. Výjimku dále tvoří i železniční vozy a zejména tramvajové vozy úzkého rozchodu, kdy pro úplnost v katalogu najdeme také mladší zástupce, pocházející ze třicátých, čtyřicátých a dokonce i počátku padesátých let. Jak však vyplývá ze souhrnné tabulky uvedené v závěru katalogu, mají i tato mladší vozidla vazbu na své předchůdce z pohledu jejich jednotlivých výrobců. Shodou okolností lze totiž v prvním dílu Katalogu kolejových vozidel sledovat produkci dnes bývalých vagónek, které se v počátcích tramvajové dopravy řadily k předním dodavatelům tramvajových vozů. Patří sem tedy jeden z prvních rakouských výrobců vozů koňské tramvaje Hernalser Waggon- und Maschinenfabrik Carl von Milde & Co, Wien. Na něj navazuje renomovaná rakouská vagónka K.k. priv. Wagenfabrik Johann Weitzer, posléze známá jako Grazer Wagen- und Waggonfabriks – Actien – Gesellschaft, vormals Johann Weitzer, Graz. Její stopu lze nalézt až u dodavatele bratislavského vlečného vozu evid. č. 101, jímž bylo konsorcium Simmering – Graz – Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen- Kessel- und Wagonbau, Simmering. Mezi rakouskými výrobci samozřejmě nechybí renomovaná Lokomotivfabrik Krauss & Comp. in Linz, specializovaná na tramvajové, úzkorozchodné a průmyslové lokomotivy. Zalitavskou část rakousko-uherské monarchie zastupují maďarské vagónky Magyar Waggon – és gépgyár – részvénytársaság, Györ, stejně jako Ganz és társa – Danubius gépgyár waggon és hajogyár részvénytársaság, výrobce známý v padesátých a šedesátých letech dodávkami motorových vozů a jednotek pro Československé státní dráhy. Tuzemské výrobce zastupují především tehdejší téměř výhradní dodavatelé tramvajových provozů v ostravsko-karvinském regionu. Byly jimi Nesselsdorfer Wagenbau – Fabriks – Gesellschaft (vormals k.k. priv. Wagen-fabrik Schustala & Co.), Kopřivnice a Staudinger Waggonfabrik, což je pozdější Moravsko-slezská vozovka, a.s. a nakonec Tatra, národní podnik, závod Studénka. Podle dokumentace vypracované koncernem Tatra byly tramvajové vozy vyráběny i ve Vagónce Tatra n.p., Česká Lípa. Brněnská Královopolská strojírna je v katalogu zastoupena svými prvními motorovými vozy vyrobenými pro Brno ještě jako Brünn-Königsfelder Maschinenfabrik Lederer a Porges, Královo Pole – v případě motorového vozu evid. č. 1. O rok později, při dodání motorových vozů evid. č. 6 a 7, již její upravený název odráží právě uskutečněnou fúzi s vagónkou v Simmeringu. Určitým překvapením může být zcela okrajové zastoupení naší nejstarší a tradiční vagónky Fr. Ringoffer, Waggon- und Tender Fabrik, Praha Smíchov. Z vozidel vyrobených v období Rakouska-Uherska ji totiž ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně zastupují jen tři železniční vozy Místní dráhy Brno – Líšeň, byť se i v tomto případě jedná o poměrně vzácné zástupce osobních vozů, jejichž konstrukce vznikla již na konci 19. století. Ringohofferova vagónka však tehdy byla, kromě rozsáhlého exportu, prakticky výhradním dodavatelem pražských tramvají. Její produkce v tomto období je proto dostatečně zastoupena ve sbírce Muzea Dopravního podniku hlavního města Prahy. Technickému muzeu v Brně se naopak podařilo z období počátků tramvajové dopravy shromáždit kolekci různorodých vozidel, z nichž je každé svým způsobem unikátní a má tak svoji nezaměnitelnou historickou hodnotu.

  • Czech name

    Kolejová vozidla městské hromadné dopravy ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně. I. část

  • Czech description

    Kolejová vozidla představují dvě třetiny sbírkového fondu historických vozidel oboru městská hromadná doprava Technického muzea v Brně. Jedná se o největší sbírku tohoto druhu v České republice, přičemž na rozdíl od ostatních sbírek, budovaných jednotlivými dopravními podniky, není zaměřena pouze na tramvajový provoz v jednom městě či regionu. Mezi celkem 68 sbírkovými předměty lze nalézt 29 motorových tramvajových vozů, 20 vlečných tramvajových vozů, 9 nákladních a speciálních tramvajových vozů, 6 parních a elektrických lokomotiv, 4 osobní železniční vozy. První díl katalogu historických kolejových vozidel se logicky týká převážně období do vzniku Československa, tedy 1869 až 1920. Mírný časový přesah je samozřejmě způsoben skutečností, že ještě krátce po vzniku Československé republiky byla dodávána již dříve objednaná vozidla. Výjimku dále tvoří i železniční vozy a zejména tramvajové vozy úzkého rozchodu, kdy pro úplnost v katalogu najdeme také mladší zástupce, pocházející ze třicátých, čtyřicátých a dokonce i počátku padesátých let. Jak však vyplývá ze souhrnné tabulky uvedené v závěru katalogu, mají i tato mladší vozidla vazbu na své předchůdce z pohledu jejich jednotlivých výrobců. Shodou okolností lze totiž v prvním dílu Katalogu kolejových vozidel sledovat produkci dnes bývalých vagónek, které se v počátcích tramvajové dopravy řadily k předním dodavatelům tramvajových vozů. Patří sem tedy jeden z prvních rakouských výrobců vozů koňské tramvaje Hernalser Waggon- und Maschinenfabrik Carl von Milde & Co, Wien. Na něj navazuje renomovaná rakouská vagónka K.k. priv. Wagenfabrik Johann Weitzer, posléze známá jako Grazer Wagen- und Waggonfabriks – Actien – Gesellschaft, vormals Johann Weitzer, Graz. Její stopu lze nalézt až u dodavatele bratislavského vlečného vozu evid. č. 101, jímž bylo konsorcium Simmering – Graz – Pauker Aktiengesellschaft für Maschinen- Kessel- und Wagonbau, Simmering. Mezi rakouskými výrobci samozřejmě nechybí renomovaná Lokomotivfabrik Krauss & Comp. in Linz, specializovaná na tramvajové, úzkorozchodné a průmyslové lokomotivy. Zalitavskou část rakousko-uherské monarchie zastupují maďarské vagónky Magyar Waggon – és gépgyár – részvénytársaság, Györ, stejně jako Ganz és társa – Danubius gépgyár waggon és hajogyár részvénytársaság, výrobce známý v padesátých a šedesátých letech dodávkami motorových vozů a jednotek pro Československé státní dráhy. Tuzemské výrobce zastupují především tehdejší téměř výhradní dodavatelé tramvajových provozů v ostravsko-karvinském regionu. Byly jimi Nesselsdorfer Wagenbau – Fabriks – Gesellschaft (vormals k.k. priv. Wagen-fabrik Schustala & Co.), Kopřivnice a Staudinger Waggonfabrik, což je pozdější Moravsko-slezská vozovka, a.s. a nakonec Tatra, národní podnik, závod Studénka. Podle dokumentace vypracované koncernem Tatra byly tramvajové vozy vyráběny i ve Vagónce Tatra n.p., Česká Lípa. Brněnská Královopolská strojírna je v katalogu zastoupena svými prvními motorovými vozy vyrobenými pro Brno ještě jako Brünn-Königsfelder Maschinenfabrik Lederer a Porges, Královo Pole – v případě motorového vozu evid. č. 1. O rok později, při dodání motorových vozů evid. č. 6 a 7, již její upravený název odráží právě uskutečněnou fúzi s vagónkou v Simmeringu. Určitým překvapením může být zcela okrajové zastoupení naší nejstarší a tradiční vagónky Fr. Ringoffer, Waggon- und Tender Fabrik, Praha Smíchov. Z vozidel vyrobených v období Rakouska-Uherska ji totiž ve sbírkovém fondu Technického muzea v Brně zastupují jen tři železniční vozy Místní dráhy Brno – Líšeň, byť se i v tomto případě jedná o poměrně vzácné zástupce osobních vozů, jejichž konstrukce vznikla již na konci 19. století. Ringohofferova vagónka však tehdy byla, kromě rozsáhlého exportu, prakticky výhradním dodavatelem pražských tramvají. Její produkce v tomto období je proto dostatečně zastoupena ve sbírce Muzea Dopravního podniku hlavního města Prahy. Technickému muzeu v Brně se naopak podařilo z období počátků tramvajové dopravy shromáždit kolekci různorodých vozidel, z nichž je každé svým způsobem unikátní a má tak svoji nezaměnitelnou historickou hodnotu.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-87896-84-6

  • Number of pages

    76

  • Publisher name

    Technické muzeum v Brně

  • Place of publication

    Brno

  • UT code for WoS book