All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Formative Evaluation of "Típni to", a School-based Smoking Prevention Program

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F19%3A10396262" target="_blank" >RIV/00216208:11110/19:10396262 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11410/19:10396262

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"

  • Original language description

    Východiska | Kouření tabáku patří mezi nejčastější projevy rizikového chování u dětí a dospívajících. Školská prevence je jednou z forem společenské kontroly tabáku, přičemž evaluační výzkum je důležitým nástrojem pro zvyšování kvality nabízených preventivních programů. Článek představuje hlavní výstupy formativní evaluace školského preventivního programu České koalice proti tabáku s názvem Típni to I pro žáky 7. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Metodika | Výzkumný design evaluace byl smíšený (kvantitativně-kvalitativní). Krátkodobý dopad programu byl hodnocen dle modelu KAB (znalosti, postoje, chování) s využitím pre-post designu, přičemž údaje byly od žáků zjištěny formou dotazníku těsně před implementací programu a 2-3 týdny po něm. Součástí formativní evaluace byla také analýza potřeb, která sestávala z obsahové analýzy dotazníku, rozhovorů se zkušenými lektory programu a analýzou produktů (př. metodika programu). Soubor | Výzkumu se zúčastnilo šest škol (12 tříd, 202 žáků) a 2 lektoři preventivního programu. Výsledky | Krátkodobý efekt preventivního programu se prokázal u znalostí žáků o rizicích užívání tabáku, u schopnosti odmítání cigarety, u snížení intence ke kouření vodní dýmky (p=0,001) a u posílení postoje k zákazu kouření v restauracích (p=0,012). Jako neefektivní se ukázal být v ovlivnění postoje ke kouření cigaret (p=0,150) a intence ke kouření cigaret (p=0,420). Obsahová analýza detailně popisuje silné a slabé stránky evaluovaného programu a specifické potřeby prevence užívání tabáku v dané cílové skupině (např. téma zvládání stresu, vliv vrstevnické skupiny). Závěr | Přestože nebyla využita kontrolní skupina, nabízí provedený evaluační výzkum podněty pro zlepšení hodnoceného programu a školských programů specifické prevence užívání tabáku.

  • Czech name

    Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"

  • Czech description

    Východiska | Kouření tabáku patří mezi nejčastější projevy rizikového chování u dětí a dospívajících. Školská prevence je jednou z forem společenské kontroly tabáku, přičemž evaluační výzkum je důležitým nástrojem pro zvyšování kvality nabízených preventivních programů. Článek představuje hlavní výstupy formativní evaluace školského preventivního programu České koalice proti tabáku s názvem Típni to I pro žáky 7. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Metodika | Výzkumný design evaluace byl smíšený (kvantitativně-kvalitativní). Krátkodobý dopad programu byl hodnocen dle modelu KAB (znalosti, postoje, chování) s využitím pre-post designu, přičemž údaje byly od žáků zjištěny formou dotazníku těsně před implementací programu a 2-3 týdny po něm. Součástí formativní evaluace byla také analýza potřeb, která sestávala z obsahové analýzy dotazníku, rozhovorů se zkušenými lektory programu a analýzou produktů (př. metodika programu). Soubor | Výzkumu se zúčastnilo šest škol (12 tříd, 202 žáků) a 2 lektoři preventivního programu. Výsledky | Krátkodobý efekt preventivního programu se prokázal u znalostí žáků o rizicích užívání tabáku, u schopnosti odmítání cigarety, u snížení intence ke kouření vodní dýmky (p=0,001) a u posílení postoje k zákazu kouření v restauracích (p=0,012). Jako neefektivní se ukázal být v ovlivnění postoje ke kouření cigaret (p=0,150) a intence ke kouření cigaret (p=0,420). Obsahová analýza detailně popisuje silné a slabé stránky evaluovaného programu a specifické potřeby prevence užívání tabáku v dané cílové skupině (např. téma zvládání stresu, vliv vrstevnické skupiny). Závěr | Přestože nebyla využita kontrolní skupina, nabízí provedený evaluační výzkum podněty pro zlepšení hodnoceného programu a školských programů specifické prevence užívání tabáku.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Adiktologie v preventivní a léčebné praxi

  • ISSN

    2570-8120

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    14-22

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database