Competences of a Graduate of the Bachelor's Study Programme in Addictology: Content Analysis of the Syllabi in the 2018/2019 Academic Year
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F20%3A10425107" target="_blank" >RIV/00216208:11110/20:10425107 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Xqr4KCUQfH" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Xqr4KCUQfH</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Kompetence absolventa bakalářského studijního programu adiktologie: obsahová analýza sylabů v akademickém roce 2018/2019
Original language description
Východiska | Adiktologie je transdisciplinární obor zabývající se prevencí a léčbou závislostí. Obor však doposud nedisponuje dokumentem popisujícím kompetence absolventa studijního programu adiktologie, který by jasněji vymezil hranice a definoval propustnost v kontextu dalších souvisejících disciplín. Cíle | Cílem práce je zpřesnit a lépe definovat kompetence absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie na základě deskriptorů programu. Dílčím cílem je zkvalitnění a aktualizace formulací výstupů z učení pro jednotlivé předměty bakalářského stupně. Metody | Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie platné v letech 2011-2019 a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q-RAM a kompetenčního modelu byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny a formulovány do podoby kompetencí. Výsledky | Byl vytvořen seznam výstupů z učení oboru adiktologie. Návrh kompetencí obsahuje devět kategorií: porozumění fenoménu závislosti a užívání návykových látek, interdisciplinární přístup, aplikace bio-psychosocio-spirituálního modelu, metody práce s klientem, systém péče, věda a výzkum, management organizace, protidrogová politika, etika. Seznam kompetencí reflektuje generický profil absolventa adiktologie a jeho záběr od klinických dovedností přes oblasti prevence, harm reduction, recovery až po přesah do dalších odborností. Český návrh kompetencí reflektuje zahraniční kompetenční model s nadstandardem široké profilace absolventa. Závěr | Vzniklé výstupy je žádoucí podrobit kritické analýze a pracovat s návrhem jako s živým dokumentem pro upevnění identity oboru, zlepšení transparentnosti a komparaci s požadavky praxe.
Czech name
Kompetence absolventa bakalářského studijního programu adiktologie: obsahová analýza sylabů v akademickém roce 2018/2019
Czech description
Východiska | Adiktologie je transdisciplinární obor zabývající se prevencí a léčbou závislostí. Obor však doposud nedisponuje dokumentem popisujícím kompetence absolventa studijního programu adiktologie, který by jasněji vymezil hranice a definoval propustnost v kontextu dalších souvisejících disciplín. Cíle | Cílem práce je zpřesnit a lépe definovat kompetence absolventa pregraduálního stupně studijního oboru adiktologie na základě deskriptorů programu. Dílčím cílem je zkvalitnění a aktualizace formulací výstupů z učení pro jednotlivé předměty bakalářského stupně. Metody | Výzkumný soubor tvoří akreditační spisy pregraduálního stupně studia adiktologie platné v letech 2011-2019 a informace o vyučovaných předmětech zaznamenané ve Studijním informačním systému Univerzity Karlovy, které byly podrobeny obsahové analýze a pomocí metodiky projektu Q-RAM a kompetenčního modelu byly formulovány výstupy z učení (znalosti, dovednosti, obecné způsobilosti) pro jednotlivé předměty, tyto byly následně zobecněny a formulovány do podoby kompetencí. Výsledky | Byl vytvořen seznam výstupů z učení oboru adiktologie. Návrh kompetencí obsahuje devět kategorií: porozumění fenoménu závislosti a užívání návykových látek, interdisciplinární přístup, aplikace bio-psychosocio-spirituálního modelu, metody práce s klientem, systém péče, věda a výzkum, management organizace, protidrogová politika, etika. Seznam kompetencí reflektuje generický profil absolventa adiktologie a jeho záběr od klinických dovedností přes oblasti prevence, harm reduction, recovery až po přesah do dalších odborností. Český návrh kompetencí reflektuje zahraniční kompetenční model s nadstandardem široké profilace absolventa. Závěr | Vzniklé výstupy je žádoucí podrobit kritické analýze a pracovat s návrhem jako s živým dokumentem pro upevnění identity oboru, zlepšení transparentnosti a komparaci s požadavky praxe.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
30312 - Substance abuse
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Adiktologie v preventivní a léčebné praxi
ISSN
2570-8120
e-ISSN
—
Volume of the periodical
3
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
192-202
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—