On Johannes Hus' Concept of Education and Instruction
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F16%3A43913103" target="_blank" >RIV/00216208:11120/16:43913103 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa
Original language description
V textu "K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa" se Zuzana Svobodová věnuje základním jazykovým termínům, které Jan Hus ve spojení s procesem výchovy užíval; dále jsou zdůrazněny podstatné předpoklady, na jejichž základě podle Husa může a má být člověk vychováván. Studie ukazuje základní metodologické prvky v Husově vzdělávání, tj. radikální biblické a kristocentrické založení výchovy, které Hus vyjadřuje častým připomínáním: pravým učitelem je Bůh, skrze své Slovo, v čase dokonale zjevené lidem v Ježíši z Nazaretu. Výchova člověka je Husem pojímána jako péče o duši, k níž jsou zvláštním způsobem povoláni kněží, ale i každý člověk je též Bohem povolán k pečování o duši, k sebevýchově, jejímž cílem je oslavení Boha a služba druhým slovem i činem. Člověk jako obraz Boží je Husem vyzýván nepromarnit čas k osvědčení a osvícení, které v něm ovšem působí milost Boží, jestliže člověk, služebník Boha, je svému Mistru oddán svou pokorou, vytrvalostí, věrností, důvěrou a láskou.
Czech name
K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa
Czech description
V textu "K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa" se Zuzana Svobodová věnuje základním jazykovým termínům, které Jan Hus ve spojení s procesem výchovy užíval; dále jsou zdůrazněny podstatné předpoklady, na jejichž základě podle Husa může a má být člověk vychováván. Studie ukazuje základní metodologické prvky v Husově vzdělávání, tj. radikální biblické a kristocentrické založení výchovy, které Hus vyjadřuje častým připomínáním: pravým učitelem je Bůh, skrze své Slovo, v čase dokonale zjevené lidem v Ježíši z Nazaretu. Výchova člověka je Husem pojímána jako péče o duši, k níž jsou zvláštním způsobem povoláni kněží, ale i každý člověk je též Bohem povolán k pečování o duši, k sebevýchově, jejímž cílem je oslavení Boha a služba druhým slovem i činem. Člověk jako obraz Boží je Husem vyzýván nepromarnit čas k osvědčení a osvícení, které v něm ovšem působí milost Boží, jestliže člověk, služebník Boha, je svému Mistru oddán svou pokorou, vytrvalostí, věrností, důvěrou a láskou.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AA - Philosophy and religion
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Česká filosofie a filosofie výchovy: monografie pedagogů a doktorandů filosofie
ISBN
978-80-7290-876-9
Number of pages of the result
14
Pages from-to
101-114
Number of pages of the book
240
Publisher name
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—