The concept of humanity in Comenius' educational philosophy as a contribution towards the future of humankind
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F17%3A43916179" target="_blank" >RIV/00216208:11120/17:43916179 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11410/17:10370059
Result on the web
<a href="http://www.historiascholastica.com/sites/www.historiascholastica.com/files/HS/2-2017/HS-2-2017-2.pdf" target="_blank" >http://www.historiascholastica.com/sites/www.historiascholastica.com/files/HS/2-2017/HS-2-2017-2.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek k lidské budoucnosti
Original language description
J. A. Komenský považuje lidskost za jednu z trvalých a rozhodujících hodnot lidstva. Pro něj není lidskost pouze cílem a základní etickou hodnotou, ale také prostředkem fungování "dobře uspořádané společnosti". Lidská bytost není člověkem při narození, ale rodí se s vrozenou schopností stát se člověkem. Aby se člověk stal člověkem, musí rozvíjet to, co představuje jeho lidskou přirozenost, která jej odlišuje od ostatních tvorů. Co jsou podle Komenského tyto distinkce? Schopnost rozumového rozvoje, rozvoje řeči, postupného rozvinutí pracovní činnosti a samozřejmě rozvoj citový. Proto také nazývá Komenský školy dílnami lidskosti, neboť lidé již od dětství se tu stávají vpravdě lidmi. Neopomíjí ani výchovný proces mimo školu, když požaduje, aby také mimoškolní činnosti, včetně her, byly takové, aby neodváděly od záměru školy vychovávat lidi k lidství. Komenského důraz na humanitu jako jednu ze základních součástí vzdělávacího procesu každého člověka je sice zaměřen na jedince, avšak skrze něj cílí na lidskou společnost. Jen tak se humanita může stát společenskou hodnotou rovněž v tom smyslu, že spoluvytváří rovnováhu mezi přirozeným egoismem a altruismem jedince. Stává se tak normotvornou inspirací a imperativem napravené společnosti.
Czech name
Pojetí humanity v edukační koncepci J. A. Komenského jako příspěvek k lidské budoucnosti
Czech description
J. A. Komenský považuje lidskost za jednu z trvalých a rozhodujících hodnot lidstva. Pro něj není lidskost pouze cílem a základní etickou hodnotou, ale také prostředkem fungování "dobře uspořádané společnosti". Lidská bytost není člověkem při narození, ale rodí se s vrozenou schopností stát se člověkem. Aby se člověk stal člověkem, musí rozvíjet to, co představuje jeho lidskou přirozenost, která jej odlišuje od ostatních tvorů. Co jsou podle Komenského tyto distinkce? Schopnost rozumového rozvoje, rozvoje řeči, postupného rozvinutí pracovní činnosti a samozřejmě rozvoj citový. Proto také nazývá Komenský školy dílnami lidskosti, neboť lidé již od dětství se tu stávají vpravdě lidmi. Neopomíjí ani výchovný proces mimo školu, když požaduje, aby také mimoškolní činnosti, včetně her, byly takové, aby neodváděly od záměru školy vychovávat lidi k lidství. Komenského důraz na humanitu jako jednu ze základních součástí vzdělávacího procesu každého člověka je sice zaměřen na jedince, avšak skrze něj cílí na lidskou společnost. Jen tak se humanita může stát společenskou hodnotou rovněž v tom smyslu, že spoluvytváří rovnováhu mezi přirozeným egoismem a altruismem jedince. Stává se tak normotvornou inspirací a imperativem napravené společnosti.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historia scholastica
ISSN
2336-680X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
3
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
6
Pages from-to
17-22
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—