The Investigation of Processes and Structures in Classroom Communication: History and the present
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F16%3A10326288" target="_blank" >RIV/00216208:11150/16:10326288 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.289" target="_blank" >10.14712/23362189.2016.289</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost
Original language description
Přehledová studie se zajímá o strukturní pohled na komunikaci ve škole. Nejde primárně o studium komunikačních sítí mezi účastníky komunikace, nýbrž o strukturní složky verbální komunikace samotné. Studie je členěna do dvou základních částí. První část se věnuje empirickým výzkumům struktury výukové komunikace, které proběhly v Československu a v České republice v letech 1968 -2015. Druhá část zahrnuje vybrané zahraniční výzkumy, které se uskutečnily v letech 1975 - 2015. U nich se výběr soustředil na studie, které se také zajímají o komunikační struktury, zejména pak o struktury typu IRF (iniciace - replika - zpětná vazba) a IRE (iniciace - replika - evaluace). Jedná se 49 studií publikovaných v angličtině. Výklad postupně odpovídá na tyto otázky: Kteří badatelé strukturu IRF/IRE poprvé identifikovali a v jakém kontextu? Za jakých podmínek a z jaké perspektivy byla tato struktura identifikována? Přišli jiní badatelé s úpravami této struktury? Jaké jsou názory odborné komunity na výzkumné využití této struktury? Které další komunikační struktury byly později ve výukové komunikaci identifikovány? Závěr studie nabízí rámcová doporučení, jak nově koncipovat zkoumání průběhu a výsledků výukové komunikace na českých základních a středních školách.
Czech name
Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost
Czech description
Přehledová studie se zajímá o strukturní pohled na komunikaci ve škole. Nejde primárně o studium komunikačních sítí mezi účastníky komunikace, nýbrž o strukturní složky verbální komunikace samotné. Studie je členěna do dvou základních částí. První část se věnuje empirickým výzkumům struktury výukové komunikace, které proběhly v Československu a v České republice v letech 1968 -2015. Druhá část zahrnuje vybrané zahraniční výzkumy, které se uskutečnily v letech 1975 - 2015. U nich se výběr soustředil na studie, které se také zajímají o komunikační struktury, zejména pak o struktury typu IRF (iniciace - replika - zpětná vazba) a IRE (iniciace - replika - evaluace). Jedná se 49 studií publikovaných v angličtině. Výklad postupně odpovídá na tyto otázky: Kteří badatelé strukturu IRF/IRE poprvé identifikovali a v jakém kontextu? Za jakých podmínek a z jaké perspektivy byla tato struktura identifikována? Přišli jiní badatelé s úpravami této struktury? Jaké jsou názory odborné komunity na výzkumné využití této struktury? Které další komunikační struktury byly později ve výukové komunikaci identifikovány? Závěr studie nabízí rámcová doporučení, jak nově koncipovat zkoumání průběhu a výsledků výukové komunikace na českých základních a středních školách.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Volume of the periodical
66
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
40
Pages from-to
250-289
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—