All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Ethical dilemas of history teachers or how to teach about controversial historical epochs?

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F17%3A10370585" target="_blank" >RIV/00216208:11150/17:10370585 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?

  • Original language description

    Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu. Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují. Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis. Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema. Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile. Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.

  • Czech name

    Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?

  • Czech description

    Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu. Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují. Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis. Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema. Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile. Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historie - Otázky - Problémy

  • ISSN

    1804-1132

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    9

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    35-55

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database