Ethical dilemas of history teachers or how to teach about controversial historical epochs?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F17%3A10370585" target="_blank" >RIV/00216208:11150/17:10370585 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf" target="_blank" >https://sites.ff.cuni.cz/historieotazkyproblemy/wp-content/uploads/sites/11/2017/11/Jiri_Mares_36-56.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?
Original language description
Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu. Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují. Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis. Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema. Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile. Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.
Czech name
Etická dilemata učitelů dějepisu aneb jak vyučovat o kontroverzních obdobích dějin?
Czech description
Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu. Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují. Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis. Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema. Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile. Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historie - Otázky - Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Volume of the periodical
9
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
35-55
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—