All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Seneca's Conception of Anger in the Work of the Jesuit Playwright Karel Kolčava

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10272330" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10272330 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy

  • Original language description

    Emoce jako základní prvek dramatiky jsou v teoretických spisech reflektovány už od antiky. Zásadní roli hrály emoce a vášně, především negativní, u Seneky: hněv se stal předmětem jeho teoretického spisu De ira a zaujímal výrazné místo i jako téma v jehotragédiích. Seneca byl pravděpodobně nejdůležitějším vzorem pro jezuitské dramatiky, nabízí se tedy otázka, jakým způsobem tito autoři pracovali s jeho pojetím hněvu a zuřivosti (jakožto destruktivních emocí), do jaké míry jej přebírali či proměňovali. Jako příklad budou použity hry Karla Kolčavy, které představují jediné souhrnně dochované dramatické dílo jednoho - neanonymního - jezuitského autora vydané tiskem (vyšlo v 6 svazcích v letech 1703-1716) a dá se tudíž předpokládat, že jsou na rozdíl od jiných, jen náhodou dochovaných textů promyšlenější a důkladněji propracované. Tiskem vyšel i soubor Kolčavových didaktických dopisů, který umožňuje srovnání teoretického pojetí hněvu se Senekovým v první části článku, na něž navazuje porov

  • Czech name

    Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy

  • Czech description

    Emoce jako základní prvek dramatiky jsou v teoretických spisech reflektovány už od antiky. Zásadní roli hrály emoce a vášně, především negativní, u Seneky: hněv se stal předmětem jeho teoretického spisu De ira a zaujímal výrazné místo i jako téma v jehotragédiích. Seneca byl pravděpodobně nejdůležitějším vzorem pro jezuitské dramatiky, nabízí se tedy otázka, jakým způsobem tito autoři pracovali s jeho pojetím hněvu a zuřivosti (jakožto destruktivních emocí), do jaké míry jej přebírali či proměňovali. Jako příklad budou použity hry Karla Kolčavy, které představují jediné souhrnně dochované dramatické dílo jednoho - neanonymního - jezuitského autora vydané tiskem (vyšlo v 6 svazcích v letech 1703-1716) a dá se tudíž předpokládat, že jsou na rozdíl od jiných, jen náhodou dochovaných textů promyšlenější a důkladněji propracované. Tiskem vyšel i soubor Kolčavových didaktických dopisů, který umožňuje srovnání teoretického pojetí hněvu se Senekovým v první části článku, na něž navazuje porov

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AI - Linguistics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Cornova

  • ISSN

    1804-6983

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    Neuveden

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    31-39

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database