Plot twist in younger school-age children's spoken narratives
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325259" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325259 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku
Original language description
V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.
Czech name
Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku
Czech description
V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AI - Linguistics
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Jazyk a kultúra
ISSN
1338-1148
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2016
Issue of the periodical within the volume
25-26
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
14
Pages from-to
90-103
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—