All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Plot twist in younger school-age children's spoken narratives

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325259" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325259 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku

  • Original language description

    V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.

  • Czech name

    Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku

  • Czech description

    V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl. Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %. Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení. Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AI - Linguistics

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2016

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Jazyk a kultúra

  • ISSN

    1338-1148

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    2016

  • Issue of the periodical within the volume

    25-26

  • Country of publishing house

    SK - SLOVAKIA

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    90-103

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database