Facing the Formless: Affective and Visual Figures in Modern Literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10330096" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10330096 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře
Original language description
Kniha pojednává o setkání subjektu s beztvarostí a jeho důsledcích, jak je uchopuje moderní světová literatura devatenáctého a dvacátého století (V. Nabokov, E. Ionesco, R. Weiner, N. V. Gogol, E. A. Poe, G. Leroux, Ch. Perkins Gilman a další). Fenomén beztvarosti je zde zkoumán na základě vztahu literárního jazyka, vizuality a afektivity a ohledáván na pozadí jeho estetické, filozofické a antropologické reflexe. Hlavní ambicí všech kapitol je zodpovědět otázku, jakým způsobem je narativní text schopen pojmout, zprostředkovat a vynalézt fenomén beztvarosti, doposud spojovaný výhradně s oblastí výtvarného umění, a jaký teoretický potenciál tento kontakt pro estetické a literárněvědné myšlení skýtá. Jakkoli to může daný pojem evokovat, moderní a postmoderní umění stejně jako současné zkoumání ukazují, že beztvarost neoznačuje absenci, likvidaci či abstraktní redukci konkrétního tvaru, jak o to usilovaly některé experimentální avantgardní projevy, nýbrž pohyb tvořivé deformace, dialektický proces vznikání a zanikání forem i událost, jež známé vizuální i textuální formy umísťuje na hranici viditelného a neviditelného, poznatelného a neznámého, přítomného a nepřítomného. Beztvarost je tak v této knize zkoumána jako zcela konkrétní intermediální operace, jež na jednu stranu formuje i deformuje materialitu jazyka, styl, narativ a obrazy textu a na straně druhé způsobuje radikální proměnu zobrazeného subjektu, který se do kontaktu s beztvarým elementem dostane. Vedle diegetického světa a tvaru jazyka však performativní a afektivní síla beztvarosti zasahuje také diváka-čtenáře, jehož způsob četby tvaruje dle své vlastní logiky. Beztvarost je proto v daných literárních textech stopována prostřednictvím konkrétních manifestací - figur, jež svou epistemologickou a estetickou silou zdaleka přesahují jak svůj kontextuální rámec, tak vlastní verbální hranice.
Czech name
Tváří v tvář beztvarosti. Afektivní a vizuální figury v moderní literatuře
Czech description
Kniha pojednává o setkání subjektu s beztvarostí a jeho důsledcích, jak je uchopuje moderní světová literatura devatenáctého a dvacátého století (V. Nabokov, E. Ionesco, R. Weiner, N. V. Gogol, E. A. Poe, G. Leroux, Ch. Perkins Gilman a další). Fenomén beztvarosti je zde zkoumán na základě vztahu literárního jazyka, vizuality a afektivity a ohledáván na pozadí jeho estetické, filozofické a antropologické reflexe. Hlavní ambicí všech kapitol je zodpovědět otázku, jakým způsobem je narativní text schopen pojmout, zprostředkovat a vynalézt fenomén beztvarosti, doposud spojovaný výhradně s oblastí výtvarného umění, a jaký teoretický potenciál tento kontakt pro estetické a literárněvědné myšlení skýtá. Jakkoli to může daný pojem evokovat, moderní a postmoderní umění stejně jako současné zkoumání ukazují, že beztvarost neoznačuje absenci, likvidaci či abstraktní redukci konkrétního tvaru, jak o to usilovaly některé experimentální avantgardní projevy, nýbrž pohyb tvořivé deformace, dialektický proces vznikání a zanikání forem i událost, jež známé vizuální i textuální formy umísťuje na hranici viditelného a neviditelného, poznatelného a neznámého, přítomného a nepřítomného. Beztvarost je tak v této knize zkoumána jako zcela konkrétní intermediální operace, jež na jednu stranu formuje i deformuje materialitu jazyka, styl, narativ a obrazy textu a na straně druhé způsobuje radikální proměnu zobrazeného subjektu, který se do kontaktu s beztvarým elementem dostane. Vedle diegetického světa a tvaru jazyka však performativní a afektivní síla beztvarosti zasahuje také diváka-čtenáře, jehož způsob četby tvaruje dle své vlastní logiky. Beztvarost je proto v daných literárních textech stopována prostřednictvím konkrétních manifestací - figur, jež svou epistemologickou a estetickou silou zdaleka přesahují jak svůj kontextuální rámec, tak vlastní verbální hranice.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GP13-23756P" target="_blank" >GP13-23756P: Formless Writing: Visuality as an Impulse for Literary Criticism</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2016
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7491-793-6
Number of pages
364
Publisher name
Host
Place of publication
Brno
UT code for WoS book
—