All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Metaphors of Vision

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10391773" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10391773 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Metafory vidění

  • Original language description

    Aristoteles metaforu diskutoval v kontextu rétoriky jako ozdobou řeči. Ačkoliv se s metaforami můžeme setkat v celých dějinách literatury, její systematická filosofická konceptualizace se objevuje až v průběhu 20. století. Pro své úvahy se však omezím na myšlenky o metafoře Paula Ricœura. Metafora má podle něj schopnost objevovat svět. Ricœur rozlišuje živé a mrtvé metafory. Živá metafora je pro něj neklidná, objevuje podobnost tam, kde doposud nebyla spatřována, naopak mrtvá metafora je druhým významem slova. Pro Ricœura má metafora také kognitivní schopnost, jelikož objevuje nové. Proces kognitivního poznávání, spojuje s obrazností a pocity. Metafora tak překračuje strukturu jazyka do vizuality. Můžeme však odmítnout závislost obrazů na jazykovém kódu a posunout problém metafory do vizuality jako takové. David Summers navrhuje jako východisko obrat k obrazům jako takovým a zavádí termín reálná metafora. Reálná metafora je skutečným působením, které je proto přirozeně v přímém kontrastu k obrazným metaforám v jazyce. Summersovo pojetí reálných metafor relativizuje prostor, poukazuje na jeho virtualitu a schopnost obrazu zobrazit nepřítomné. Myslím však, že prostor má i druhou stranu - jíž je čas. Metafora může pracovat i v rámci časovosti, a to jako modalita vidění, která vzájemně propojuje umělecká díla napříč dějinami. Metafory mezi obrazy napříč časem jsou metafory vidění. Co je tedy živou metaforou vidění dneška? Myslím, že jsou to a-kauzální anachronistické propojení děl. To ale neznamená, že by ztrácely svou &quot;doslovnost&quot; - svůj vztah k lineárnímu času (chronologii), naopak, obohacují jej, objevují nové významy v anachronistické časovosti. Metafory vidění jsou tak dynamikou vývoje dějin umění.

  • Czech name

    Metafory vidění

  • Czech description

    Aristoteles metaforu diskutoval v kontextu rétoriky jako ozdobou řeči. Ačkoliv se s metaforami můžeme setkat v celých dějinách literatury, její systematická filosofická konceptualizace se objevuje až v průběhu 20. století. Pro své úvahy se však omezím na myšlenky o metafoře Paula Ricœura. Metafora má podle něj schopnost objevovat svět. Ricœur rozlišuje živé a mrtvé metafory. Živá metafora je pro něj neklidná, objevuje podobnost tam, kde doposud nebyla spatřována, naopak mrtvá metafora je druhým významem slova. Pro Ricœura má metafora také kognitivní schopnost, jelikož objevuje nové. Proces kognitivního poznávání, spojuje s obrazností a pocity. Metafora tak překračuje strukturu jazyka do vizuality. Můžeme však odmítnout závislost obrazů na jazykovém kódu a posunout problém metafory do vizuality jako takové. David Summers navrhuje jako východisko obrat k obrazům jako takovým a zavádí termín reálná metafora. Reálná metafora je skutečným působením, které je proto přirozeně v přímém kontrastu k obrazným metaforám v jazyce. Summersovo pojetí reálných metafor relativizuje prostor, poukazuje na jeho virtualitu a schopnost obrazu zobrazit nepřítomné. Myslím však, že prostor má i druhou stranu - jíž je čas. Metafora může pracovat i v rámci časovosti, a to jako modalita vidění, která vzájemně propojuje umělecká díla napříč dějinami. Metafory mezi obrazy napříč časem jsou metafory vidění. Co je tedy živou metaforou vidění dneška? Myslím, že jsou to a-kauzální anachronistické propojení děl. To ale neznamená, že by ztrácely svou &quot;doslovnost&quot; - svůj vztah k lineárnímu času (chronologii), naopak, obohacují jej, objevují nové významy v anachronistické časovosti. Metafory vidění jsou tak dynamikou vývoje dějin umění.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Nevidíme, co nevíme

  • ISBN

    978-80-87922-16-3

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Number of pages

    9

  • Pages from-to

    300-308

  • Publisher name

    Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    KTF UK, Praha

  • Event date

    Apr 26, 2018

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article