All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Snapshot and the world of fine arts around 1900

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10395807" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10395807 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900

  • Original language description

    Výtvarní umělci vždy hledali nové možnosti obrazové řeči, nové způsoby vidění. Přibližně od poloviny 19. století se jejich zájem stále více obracel k soudobému životu. To byl také požadavek kritika výtvarného umění Charlese Baudelaira na moderní malířství: soustředění se na přítomnost. Inspirující roli v tomto procesu mohla sehrát fotografie, která ze své podstaty umožňovala zachycovat pouze přítomný okamžik, &quot;tady a teď&quot;. Prvotní těžkopádné fotografické přístroje na tripodech nahradily okolo roku 1900 příruční fotoaparáty se svitkovými filmy. Stačilo pouze zmáčknout spoušť. Rozvinula se nová vizualita fotografií, kterou lze shrnout pod pojem &quot;momentka&quot;, &quot;snapshot&quot; či &quot;Schnappschuss&quot;. Nearanžované snímky, určované do značné míry náhodou, zmrazovaly osoby uprostřed pohybu, přinášely atypické pohledy a výřezy z viděné skutečnosti. Jednoduché fotoaparáty se rozšířily mezi široké spektrum uživatelů, oblíbili si je rovněž výtvarní umělci. Momentky trvale uchovávaly vzpomínky na rodinný život či zážitky z cest, potenciálně však také představovaly inspiraci pro tvůrčí proces. Fotografické sbírky malířů Karla Špillara, Jana Dědiny, Tavíka Františka Šimona a sochaře Bohumila Kafky obsahují krom jiného ukázky momentek, které můžeme popisovat terminologií výtvarného umění a sledovat je z hlediska směřování pohledu fotografa, rámu, kterým výjev vybírá a způsobu, kterým zaznamenává pohyb. Momentka ve světě výtvarných umělců mohla plnit různé funkce. Byla společně s tužkou a skicákem způsobem rychlého záznamu. Mohla být vizuálním slovníkem s motivy ze soudobého života. Pomáhala umělci věrohodně reprodukovat pohyb. Inspirovala ke hře s rámováním výjevu a k porušování zaběhlých představ o kompozici kresby, malby či grafiky. Především však soustředila pozornost umělců na prchavost každodenního života.

  • Czech name

    Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900

  • Czech description

    Výtvarní umělci vždy hledali nové možnosti obrazové řeči, nové způsoby vidění. Přibližně od poloviny 19. století se jejich zájem stále více obracel k soudobému životu. To byl také požadavek kritika výtvarného umění Charlese Baudelaira na moderní malířství: soustředění se na přítomnost. Inspirující roli v tomto procesu mohla sehrát fotografie, která ze své podstaty umožňovala zachycovat pouze přítomný okamžik, &quot;tady a teď&quot;. Prvotní těžkopádné fotografické přístroje na tripodech nahradily okolo roku 1900 příruční fotoaparáty se svitkovými filmy. Stačilo pouze zmáčknout spoušť. Rozvinula se nová vizualita fotografií, kterou lze shrnout pod pojem &quot;momentka&quot;, &quot;snapshot&quot; či &quot;Schnappschuss&quot;. Nearanžované snímky, určované do značné míry náhodou, zmrazovaly osoby uprostřed pohybu, přinášely atypické pohledy a výřezy z viděné skutečnosti. Jednoduché fotoaparáty se rozšířily mezi široké spektrum uživatelů, oblíbili si je rovněž výtvarní umělci. Momentky trvale uchovávaly vzpomínky na rodinný život či zážitky z cest, potenciálně však také představovaly inspiraci pro tvůrčí proces. Fotografické sbírky malířů Karla Špillara, Jana Dědiny, Tavíka Františka Šimona a sochaře Bohumila Kafky obsahují krom jiného ukázky momentek, které můžeme popisovat terminologií výtvarného umění a sledovat je z hlediska směřování pohledu fotografa, rámu, kterým výjev vybírá a způsobu, kterým zaznamenává pohyb. Momentka ve světě výtvarných umělců mohla plnit různé funkce. Byla společně s tužkou a skicákem způsobem rychlého záznamu. Mohla být vizuálním slovníkem s motivy ze soudobého života. Pomáhala umělci věrohodně reprodukovat pohyb. Inspirovala ke hře s rámováním výjevu a k porušování zaběhlých představ o kompozici kresby, malby či grafiky. Především však soustředila pozornost umělců na prchavost každodenního života.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historická fotografie

  • ISSN

    1213-399X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    17

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    4-17

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database