Snapshot and the world of fine arts around 1900
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10395807" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10395807 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=SINiOJLT3F</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900
Original language description
Výtvarní umělci vždy hledali nové možnosti obrazové řeči, nové způsoby vidění. Přibližně od poloviny 19. století se jejich zájem stále více obracel k soudobému životu. To byl také požadavek kritika výtvarného umění Charlese Baudelaira na moderní malířství: soustředění se na přítomnost. Inspirující roli v tomto procesu mohla sehrát fotografie, která ze své podstaty umožňovala zachycovat pouze přítomný okamžik, "tady a teď". Prvotní těžkopádné fotografické přístroje na tripodech nahradily okolo roku 1900 příruční fotoaparáty se svitkovými filmy. Stačilo pouze zmáčknout spoušť. Rozvinula se nová vizualita fotografií, kterou lze shrnout pod pojem "momentka", "snapshot" či "Schnappschuss". Nearanžované snímky, určované do značné míry náhodou, zmrazovaly osoby uprostřed pohybu, přinášely atypické pohledy a výřezy z viděné skutečnosti. Jednoduché fotoaparáty se rozšířily mezi široké spektrum uživatelů, oblíbili si je rovněž výtvarní umělci. Momentky trvale uchovávaly vzpomínky na rodinný život či zážitky z cest, potenciálně však také představovaly inspiraci pro tvůrčí proces. Fotografické sbírky malířů Karla Špillara, Jana Dědiny, Tavíka Františka Šimona a sochaře Bohumila Kafky obsahují krom jiného ukázky momentek, které můžeme popisovat terminologií výtvarného umění a sledovat je z hlediska směřování pohledu fotografa, rámu, kterým výjev vybírá a způsobu, kterým zaznamenává pohyb. Momentka ve světě výtvarných umělců mohla plnit různé funkce. Byla společně s tužkou a skicákem způsobem rychlého záznamu. Mohla být vizuálním slovníkem s motivy ze soudobého života. Pomáhala umělci věrohodně reprodukovat pohyb. Inspirovala ke hře s rámováním výjevu a k porušování zaběhlých představ o kompozici kresby, malby či grafiky. Především však soustředila pozornost umělců na prchavost každodenního života.
Czech name
Momentka a svět výtvarného umění okolo roku 1900
Czech description
Výtvarní umělci vždy hledali nové možnosti obrazové řeči, nové způsoby vidění. Přibližně od poloviny 19. století se jejich zájem stále více obracel k soudobému životu. To byl také požadavek kritika výtvarného umění Charlese Baudelaira na moderní malířství: soustředění se na přítomnost. Inspirující roli v tomto procesu mohla sehrát fotografie, která ze své podstaty umožňovala zachycovat pouze přítomný okamžik, "tady a teď". Prvotní těžkopádné fotografické přístroje na tripodech nahradily okolo roku 1900 příruční fotoaparáty se svitkovými filmy. Stačilo pouze zmáčknout spoušť. Rozvinula se nová vizualita fotografií, kterou lze shrnout pod pojem "momentka", "snapshot" či "Schnappschuss". Nearanžované snímky, určované do značné míry náhodou, zmrazovaly osoby uprostřed pohybu, přinášely atypické pohledy a výřezy z viděné skutečnosti. Jednoduché fotoaparáty se rozšířily mezi široké spektrum uživatelů, oblíbili si je rovněž výtvarní umělci. Momentky trvale uchovávaly vzpomínky na rodinný život či zážitky z cest, potenciálně však také představovaly inspiraci pro tvůrčí proces. Fotografické sbírky malířů Karla Špillara, Jana Dědiny, Tavíka Františka Šimona a sochaře Bohumila Kafky obsahují krom jiného ukázky momentek, které můžeme popisovat terminologií výtvarného umění a sledovat je z hlediska směřování pohledu fotografa, rámu, kterým výjev vybírá a způsobu, kterým zaznamenává pohyb. Momentka ve světě výtvarných umělců mohla plnit různé funkce. Byla společně s tužkou a skicákem způsobem rychlého záznamu. Mohla být vizuálním slovníkem s motivy ze soudobého života. Pomáhala umělci věrohodně reprodukovat pohyb. Inspirovala ke hře s rámováním výjevu a k porušování zaběhlých představ o kompozici kresby, malby či grafiky. Především však soustředila pozornost umělců na prchavost každodenního života.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historická fotografie
ISSN
1213-399X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
17
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
4-17
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—