Neither Song Nor Knell Shall Sound : The Body and Soul of a Suicide Before Patrimonial Courts in the Pre-Enlightenment Era Neither Song Nor Knell Shall Sound The Body and Soul of a Suicide Before Patrimonial Courts in the Pre-Enlightenment Era Neither Song Nor Knell Shall Sound The Body and Soul of a Suicide Before Patrimonial Courts in the Pre-Enlightenment Era Neither Song Nor Knell Shall Sound The Body and Soul of a Suicide Before Patrimonial Courts in the Pre-Enlightenment Era Neither Song Nor Knell Shall Sound
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10404960" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10404960 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0HygLTeQM-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=0HygLTeQM-</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Bez zpěvu a bez zvonění : Tělo a duše sebevraha před vrchnostenskými soudy v předosvícenském období
Original language description
Studie se zabývá proměnou postihu sebevraždy na jihočeských dominiích Eggenbergů/Schwarzenbergů a Černínů v předosvícenském, resp. předjosefínském období let 1675-1780. Materiálovou základnu tak poskytly fondy velkostatků uložené ve Státním oblastním archivu v Třeboni, v pobočkách Třeboň, Jindřichův Hradec a Český Krumlov. Sebevražda představovala až do osvícenství těžký zločin, který zahrnoval postih "duchovní" podle principů kanonického práva (zákaz řádného církevního obřadu, zákaz spočinutí v posvěcené půdě, zákaz zádušní mše i přímluvných modliteb) i postih "tělesný", spojený s ukládáním těla do neposvěcené půdy, podle zákona zpravidla na místo "potupné" (popraviště, mrchoviště, hnojiště). Praktiky, které toto ukládání doprovázely (spálení těla a předmětů, které je obklopují, utětí hlavy,...), často upomínají spíše na prvky kontaktní magie (= nečistota) či ochranné magie (proti revenantům či vampýrům). V českých zemích předosvícenského období byla kriminalizace sebevraždy zakotvena v zákoníku Koldínově (1579) a následně v Constitutio Criminalis Josephina (1708) a Constitutio Criminalis Theresiana (1768/1770). Postupná dekriminalizace de iure začínala vyloučením potupných praktik v josefínském trestním zákoníku (1787), pokračovala dekriminalizací na pouhý policejní přestupek (1803), než došlo k dekriminalizaci úplné (zákon z roku 1850). Všechny právní předpisy však striktně rozlišovaly mezi "skutečnou" sebevraždou spáchanou "se zlým úmyslem" (včetně sebevraždy z "bezbožného zoufalství") a sebezabitím zapříčiněným šílenstvím či melancholií, které bylo beztrestné. Na více než stovce případů z let 1675-1780, které byly vyšetřovány příslušnými vrchnostenskými soudy (patrimonial courts?), jsem se pokusila vyčíslit poměr mezi skutečně "odsouzenými" a osvobozenými sebevrahy a poukázat na jasnou tendenci vrchnostenských soudů záměrně interpretovat sebevraždu jako důsledek "narušené mysli", což v průběhu 18. století vedlo k postupnému oslabování represe. Toto oslabování represe se projevovalo i v ústupu potupných rituálů doprovázejících "odklízení" a pohřbívání těla, které můžeme interpretovat jako projev šíření hygienických principů, ale i rostoucího odporu (přinejmenším) vzdělanějších vrstev vůči vystavování mrtvých těl, oslabování kategorií "čistého"/"nečistého" a zjevně i růstu určité sociální empatie. Studie analyzuje také postoje, které k sebevraždě zaujímaly různé instance, které se účastnily vyšetřování - na jedné straně exponenti světské moci, tedy nižší jurisdikce (město se soudní pravomocí) a vrchnostenská kancelář, případně i pražský apelační soud, na straně druhé pak reprezentanti moci církevní - místní faráři a následně vzdálená arcibiskupská konzistoř, ale také svědkové a lidé ze sousedství, a snaží se ukázat, že dekriminalizace "de facto" probíhala i vertikálně (vrchnosti jsou zpravidla shovívavější než církev, nejnesmiřitelnější postoj zaujímají prostí poddaní). Předmětem zájmu byly dále i obranné strategie pozůstalých (jak dokázat sebevrahovu "nevinu", tedy jak prokázat "šílenství"), strategie církevních představitelů při povolování církevního pohřbu a chování místní komunity (odmítání přítomnosti sebevraha - strach z duchů, ale i z neúrody apod.)
Czech name
Bez zpěvu a bez zvonění : Tělo a duše sebevraha před vrchnostenskými soudy v předosvícenském období
Czech description
Studie se zabývá proměnou postihu sebevraždy na jihočeských dominiích Eggenbergů/Schwarzenbergů a Černínů v předosvícenském, resp. předjosefínském období let 1675-1780. Materiálovou základnu tak poskytly fondy velkostatků uložené ve Státním oblastním archivu v Třeboni, v pobočkách Třeboň, Jindřichův Hradec a Český Krumlov. Sebevražda představovala až do osvícenství těžký zločin, který zahrnoval postih "duchovní" podle principů kanonického práva (zákaz řádného církevního obřadu, zákaz spočinutí v posvěcené půdě, zákaz zádušní mše i přímluvných modliteb) i postih "tělesný", spojený s ukládáním těla do neposvěcené půdy, podle zákona zpravidla na místo "potupné" (popraviště, mrchoviště, hnojiště). Praktiky, které toto ukládání doprovázely (spálení těla a předmětů, které je obklopují, utětí hlavy,...), často upomínají spíše na prvky kontaktní magie (= nečistota) či ochranné magie (proti revenantům či vampýrům). V českých zemích předosvícenského období byla kriminalizace sebevraždy zakotvena v zákoníku Koldínově (1579) a následně v Constitutio Criminalis Josephina (1708) a Constitutio Criminalis Theresiana (1768/1770). Postupná dekriminalizace de iure začínala vyloučením potupných praktik v josefínském trestním zákoníku (1787), pokračovala dekriminalizací na pouhý policejní přestupek (1803), než došlo k dekriminalizaci úplné (zákon z roku 1850). Všechny právní předpisy však striktně rozlišovaly mezi "skutečnou" sebevraždou spáchanou "se zlým úmyslem" (včetně sebevraždy z "bezbožného zoufalství") a sebezabitím zapříčiněným šílenstvím či melancholií, které bylo beztrestné. Na více než stovce případů z let 1675-1780, které byly vyšetřovány příslušnými vrchnostenskými soudy (patrimonial courts?), jsem se pokusila vyčíslit poměr mezi skutečně "odsouzenými" a osvobozenými sebevrahy a poukázat na jasnou tendenci vrchnostenských soudů záměrně interpretovat sebevraždu jako důsledek "narušené mysli", což v průběhu 18. století vedlo k postupnému oslabování represe. Toto oslabování represe se projevovalo i v ústupu potupných rituálů doprovázejících "odklízení" a pohřbívání těla, které můžeme interpretovat jako projev šíření hygienických principů, ale i rostoucího odporu (přinejmenším) vzdělanějších vrstev vůči vystavování mrtvých těl, oslabování kategorií "čistého"/"nečistého" a zjevně i růstu určité sociální empatie. Studie analyzuje také postoje, které k sebevraždě zaujímaly různé instance, které se účastnily vyšetřování - na jedné straně exponenti světské moci, tedy nižší jurisdikce (město se soudní pravomocí) a vrchnostenská kancelář, případně i pražský apelační soud, na straně druhé pak reprezentanti moci církevní - místní faráři a následně vzdálená arcibiskupská konzistoř, ale také svědkové a lidé ze sousedství, a snaží se ukázat, že dekriminalizace "de facto" probíhala i vertikálně (vrchnosti jsou zpravidla shovívavější než církev, nejnesmiřitelnější postoj zaujímají prostí poddaní). Předmětem zájmu byly dále i obranné strategie pozůstalých (jak dokázat sebevrahovu "nevinu", tedy jak prokázat "šílenství"), strategie církevních představitelů při povolování církevního pohřbu a chování místní komunity (odmítání přítomnosti sebevraha - strach z duchů, ale i z neúrody apod.)
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA17-06860S" target="_blank" >GA17-06860S: Restless souls. The decriminalization, secularization and medicalization of the voluntary death (17th - 19th centuries).</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historie - Otázky - Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
—
Volume of the periodical
11
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
146-165
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—