All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Reich, the Europe, the Protectorate, and the Cinema. Prag-Film during Crystallization and Realization of Nazi Film Expansion

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10408196" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10408196 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w~zqApBnoz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w~zqApBnoz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze

  • Original language description

    Studie se snaží odpovědět několik konkrétních otázek, které kontextualizují téma filmového průmyslu Protektorátu Čechy a Morava, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty zřízené společnosti Prag-Film. První část studie představuje říšský filmový koncept, jehož cílem bylo obecné produkční a ekonomické posílení německého filmu na domácí i zahraniční úrovni. Mezi lety 1937 a 1942 nacisté realizovali extenzivní centralizaci a částečnou nacionalizaci filmové struktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. V druhé části studie analyzujeme konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci českých filmových studií prostřednictvím Cautia Treuhand. Mapujeme vyjednávací proces v roce 1942, jehož cílem bylo vyjasnění pozice nové pražské filmové společnosti, která byla formálně podřízena kulturnímu oddělení Úřadu říšského protektora, ale zároveň podléhala dohledu koncernu UFI (jeho součástí se Prag-Film stal ve stejném roce). Mezi lety 1941 a 1944 Němci do pražských filmových studií masivně investovali a vybudovali komplex 13 zvukových filmových ateliérů. Jejich celková velikost byla v roce 1944 větší než velikost zvukových ateliérů největší německé produkční společnosti Ufa. V neposlední řadě sloužil Prag-Film jako výkonný nástroj kontroly nad českých filmovým průmyslem, a díky systematickému angažování českých filmařů plnil i svou propagandistickou roli. Prag-Film se stal úspěšným příkladem plně integrovaného nástroje sloužícího cílům říšské filmové politiky.

  • Czech name

    Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze

  • Czech description

    Studie se snaží odpovědět několik konkrétních otázek, které kontextualizují téma filmového průmyslu Protektorátu Čechy a Morava, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty zřízené společnosti Prag-Film. První část studie představuje říšský filmový koncept, jehož cílem bylo obecné produkční a ekonomické posílení německého filmu na domácí i zahraniční úrovni. Mezi lety 1937 a 1942 nacisté realizovali extenzivní centralizaci a částečnou nacionalizaci filmové struktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. V druhé části studie analyzujeme konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci českých filmových studií prostřednictvím Cautia Treuhand. Mapujeme vyjednávací proces v roce 1942, jehož cílem bylo vyjasnění pozice nové pražské filmové společnosti, která byla formálně podřízena kulturnímu oddělení Úřadu říšského protektora, ale zároveň podléhala dohledu koncernu UFI (jeho součástí se Prag-Film stal ve stejném roce). Mezi lety 1941 a 1944 Němci do pražských filmových studií masivně investovali a vybudovali komplex 13 zvukových filmových ateliérů. Jejich celková velikost byla v roce 1944 větší než velikost zvukových ateliérů největší německé produkční společnosti Ufa. V neposlední řadě sloužil Prag-Film jako výkonný nástroj kontroly nad českých filmovým průmyslem, a díky systematickému angažování českých filmařů plnil i svou propagandistickou roli. Prag-Film se stal úspěšným příkladem plně integrovaného nástroje sloužícího cílům říšské filmové politiky.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Iluminace

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    30

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    19

  • Pages from-to

    31-49

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85065736411