Textbooks under Control. Political Ideas as a Starting Point for the Ideologisation of Textbooks
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10440941" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10440941 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2021-2-002</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic
Original language description
V každém "politickém" období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.
Czech name
Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic
Czech description
V každém "politickém" období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historia scholastica
ISSN
2336-680X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
20
Pages from-to
35-54
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—