All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Textbooks under Control. Political Ideas as a Starting Point for the Ideologisation of Textbooks

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10440941" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10440941 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fB60h9Fx-c</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2021-2-002" target="_blank" >10.15240/tul/006/2021-2-002</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic

  • Original language description

    V každém &quot;politickém&quot; období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.

  • Czech name

    Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic

  • Czech description

    V každém &quot;politickém&quot; období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu. Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960. Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historia scholastica

  • ISSN

    2336-680X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    7

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    20

  • Pages from-to

    35-54

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database