The Problem of the Ideology of the Totalite Regime in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477476" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477476 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983
Original language description
Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.
Czech name
Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983
Czech description
Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Volume of the periodical
33
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
39-50
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—