All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Problem of the Ideology of the Totalite Regime in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477476" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477476 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kYiY3Mjty2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983

  • Original language description

    Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.

  • Czech name

    Průnik ideologie totalitního režimu do slabikářů čítanek zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948-1983

  • Czech description

    Učebnice patří mezi nejdůležitější vzdělávací a výchovné prostředky. Plní funkci komunikačního prostředku mezi žákem a učitelem i mezi školou a rodinou a v transformované podobě prezentují určitou část kurikula. Přirozenou součástí obsahu učebnic jsou kulturní vzorce, hierarchie mravních hodnot, kulturní normy, ale i ideová východiska společenského a politického života společnosti. Hodnotové zrcadlení kulturní a politické orientace společnosti je přirozenou součástí obsahu slabikářů a čítanek, které se přímo podílí na formování dětské osobnosti, na představě o tom, co je a co není správné, k jakému společenskému ideálu bychom měli směřovat apod. Zamýšlíme se nad metodologickými východisky identifikace ideově-výchovných a politických prvků totalitní ideologie v učebnicích elementárního čtení především ve smyslu rozpoznání ideologického cizorodého prvku edukačního obsahu, který sleduje svůj vlastní politický, indoktrinační výchovný a vzdělávací cíl. Metodologická východiska aplikujeme na slabikáře a čítanky pro žáky s mentálním postižením vydaných ve druhé polovině 20. století v totalitním Československu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    33

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    39-50

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database