The Indoctrination in the Elementary Reading Textbooks for Special Schools Between 1948-1983
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477477" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477477 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NbSA91Qpm3" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NbSA91Qpm3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Indoktrinace ve slabikářích a čítankcáh pro zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948–1983
Original language description
Přijetí totalitní ideologie jako životního programu občana totalitní společnosti je nejdůležitějším úkolem politické a ideologické výchovy a vzdělávání. Indoktrinace v totalitním unipartismu (Československo v letech 1948-1989) reprezentuje nejvyšší stupeň pronikavosti, mobilizace a monopolní kontroly strany nad celou životní zkušeností občanů. Přesto, že poznávací a jiné dispozice žáků s mentálním postižením se vyznačují značnou nekritičností myšlení a výraznými nedostatky v chápání a pochopení pragmatického smyslu čteného textu, i slabikáře a čítanky pro zvláštní školy zprostředkovávaly konkrétní míru indoktrinace. Pocit bezpečí a jistoty byl vykoupen pocitem dluhu a vděčnosti za nabídnuté místo ve společnosti a povinností společenskému systému splácet prací, loajalitou a oddaností. Velmi zásadní roli sehrálo mluvené učitelovo slovo, které bylo vedeno metodickými příručkami. První přečtená slova jsou prvními kostičkami ve skládačce životního přesvědčení uvědomělého občana státu s totalitním režimem.
Czech name
Indoktrinace ve slabikářích a čítankcáh pro zvlášní školy vydaných v mezidobí let 1948–1983
Czech description
Přijetí totalitní ideologie jako životního programu občana totalitní společnosti je nejdůležitějším úkolem politické a ideologické výchovy a vzdělávání. Indoktrinace v totalitním unipartismu (Československo v letech 1948-1989) reprezentuje nejvyšší stupeň pronikavosti, mobilizace a monopolní kontroly strany nad celou životní zkušeností občanů. Přesto, že poznávací a jiné dispozice žáků s mentálním postižením se vyznačují značnou nekritičností myšlení a výraznými nedostatky v chápání a pochopení pragmatického smyslu čteného textu, i slabikáře a čítanky pro zvláštní školy zprostředkovávaly konkrétní míru indoktrinace. Pocit bezpečí a jistoty byl vykoupen pocitem dluhu a vděčnosti za nabídnuté místo ve společnosti a povinností společenskému systému splácet prací, loajalitou a oddaností. Velmi zásadní roli sehrálo mluvené učitelovo slovo, které bylo vedeno metodickými příručkami. První přečtená slova jsou prvními kostičkami ve skládačce životního přesvědčení uvědomělého občana státu s totalitním režimem.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociální pedagogika
ISSN
1805-8825
e-ISSN
1805-8825
Volume of the periodical
33
Issue of the periodical within the volume
1-2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
51-64
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—