All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

T. G. M.: To the mythology of the first Czechoslovac republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10427685" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10427685 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    T. G. M.: K mytologii první československé republiky

  • Original language description

    Předkládaná studie není biografií Tomáše Garrigue Masaryka. Nepřibližuje na základě pramenů historický obraz jeho osobnosti, ale naopak rekonstruuje jeho mytickou podobu. &quot;Masarykovský mýtus&quot; neoznačuje v této práci více než pouhý název konkrétního osobnostního mýtu, i když především v pozdějších diskuzích jako by se jeho sémantické pole rozšiřovalo (stal se například synonymem otcovského, &quot;tatíčkovského&quot; mýtu). Masarykovský mýtus je mýtem historickým i národním; snad nejvíce je však mýtem politickým: jde o &quot;zakladatelský&quot; mýtus, spjatý se zrodem československé státnosti, demokratického parlamentního systému i nového národnostního uspořádání.Moderní (politický, historický, národní) mýtus je v pojetí práce na &quot;všeobecném&quot; mýtu nezávislý pouze do určité míry, relativně: vytváří si době odpovídající obsahy, funkce i formy zprostředkování, avšak jeho struktura i vznik zůstávají ve své niterné podstatě tytéž, jako u původního archaického mýtu. &quot;Smíření&quot; moderního mýtu s mýtem archaickým znamená v obecné rovině akceptování nezastupitelného místa a významu mýtů pro moderní společnost. Základním metodologickým východiskem práce je proto historický přístup k výzkumu mýtů, kombinovaný s aplikací kulturně antropologického a kulturně politického, respektive okrajově i psychologického konceptu archetypů a archetypálních situací.Archetyp &quot;Hrdiny&quot; a &quot;Otce&quot; jsou dvě základní archetypální roviny masarykovského mýtu. Obě složky nebyly vždy v rovnováze a procházely postupnými proměnami. Zatímco těsně po skončení Velké války a po vzniku samostatného Československa v roce 1918 byla osou Masarykova příběhu hrdinská osvoboditelská sága &quot;prezidenta Osvoboditele&quot;, v průběhu meziválečného období logicky značně posílila &quot;tatíčkovská&quot; verze tohoto mýtu.Zvláštností masarykovského mýtu byla rychlost jeho vzniku, šíření a upevnění, jež bezesporu souvisela se stejně rychlým tempem &quot;budování státu&quot;, Československé republiky. Na druhé straně jsme ale byli svědky nezvykle rychlého zániku tohoto mýtu. Po relativně dlouhém období dvou ničivých totalit, jejichž přirozeností bylo staré mýty bořit a nahrazovat je novými mýty či alespoň ideologiemi, sice ještě dnes můžeme v nánosech postmoderního chaosu nalézat fragmentární zbytky původního masarykovského mýtu, jeho podstatné funkce však již zdaleka neplní. V práci se tedy také ptám, co z masarykovského mýtu zbylo do dnešních dní.Archivních prameny a periodické tiskoviny pomohly zkoumat podobu mýtu &quot;zdola&quot; (byly využity především fond &quot;T. G. Masaryka&quot; v Masarykově ústavu a Archivu AV ČR a s fond &quot;Kancelář prezidenta republiky&quot; v Archivu Kanceláře prezidenta republiky). Pohled &quot;shora&quot; práce rekonstruuje především na základě nepřeberného množství pramenů tištěných.Práce je strukturována do čtyř základních kapitol. V první je analyzován Masarykův archetypální obraz Hrdiny, v druhé jeho především meziválečná role Otce, jež obsahovala jak archetypální rysy Krále, tak i snad nejznámější podobu &quot;tatíčkovskou. Současně v této kapitole práce analyzuje často diskutovaný Masarykův kult a ukazuje, nakolik byl Masaryk nejen jeho objektem, ale také tvůrcem, přičemž nejednou šlo spíše o systematicky propracovaný systém prezentace navenek, ne nepodobný současným technikám public relations. Závěrečná kapitola ukazuje, že v současnosti z masarykovského mýtu zbyla pouhá rezidua. To je způsobeno především diskontinuitní povahou českých dějin, ale také současnou postmoderní situací ve společnosti. Přesto povědomí o Masarykovi ve společnosti přetrvává. Masarykův &quot;druhý život&quot; však již nemá podobu historického a národního mýtu, je však často součástí nejrůznějších postmoderních uměleckých narací či marketingových upoutávek.

  • Czech name

    T. G. M.: K mytologii první československé republiky

  • Czech description

    Předkládaná studie není biografií Tomáše Garrigue Masaryka. Nepřibližuje na základě pramenů historický obraz jeho osobnosti, ale naopak rekonstruuje jeho mytickou podobu. &quot;Masarykovský mýtus&quot; neoznačuje v této práci více než pouhý název konkrétního osobnostního mýtu, i když především v pozdějších diskuzích jako by se jeho sémantické pole rozšiřovalo (stal se například synonymem otcovského, &quot;tatíčkovského&quot; mýtu). Masarykovský mýtus je mýtem historickým i národním; snad nejvíce je však mýtem politickým: jde o &quot;zakladatelský&quot; mýtus, spjatý se zrodem československé státnosti, demokratického parlamentního systému i nového národnostního uspořádání.Moderní (politický, historický, národní) mýtus je v pojetí práce na &quot;všeobecném&quot; mýtu nezávislý pouze do určité míry, relativně: vytváří si době odpovídající obsahy, funkce i formy zprostředkování, avšak jeho struktura i vznik zůstávají ve své niterné podstatě tytéž, jako u původního archaického mýtu. &quot;Smíření&quot; moderního mýtu s mýtem archaickým znamená v obecné rovině akceptování nezastupitelného místa a významu mýtů pro moderní společnost. Základním metodologickým východiskem práce je proto historický přístup k výzkumu mýtů, kombinovaný s aplikací kulturně antropologického a kulturně politického, respektive okrajově i psychologického konceptu archetypů a archetypálních situací.Archetyp &quot;Hrdiny&quot; a &quot;Otce&quot; jsou dvě základní archetypální roviny masarykovského mýtu. Obě složky nebyly vždy v rovnováze a procházely postupnými proměnami. Zatímco těsně po skončení Velké války a po vzniku samostatného Československa v roce 1918 byla osou Masarykova příběhu hrdinská osvoboditelská sága &quot;prezidenta Osvoboditele&quot;, v průběhu meziválečného období logicky značně posílila &quot;tatíčkovská&quot; verze tohoto mýtu.Zvláštností masarykovského mýtu byla rychlost jeho vzniku, šíření a upevnění, jež bezesporu souvisela se stejně rychlým tempem &quot;budování státu&quot;, Československé republiky. Na druhé straně jsme ale byli svědky nezvykle rychlého zániku tohoto mýtu. Po relativně dlouhém období dvou ničivých totalit, jejichž přirozeností bylo staré mýty bořit a nahrazovat je novými mýty či alespoň ideologiemi, sice ještě dnes můžeme v nánosech postmoderního chaosu nalézat fragmentární zbytky původního masarykovského mýtu, jeho podstatné funkce však již zdaleka neplní. V práci se tedy také ptám, co z masarykovského mýtu zbylo do dnešních dní.Archivních prameny a periodické tiskoviny pomohly zkoumat podobu mýtu &quot;zdola&quot; (byly využity především fond &quot;T. G. Masaryka&quot; v Masarykově ústavu a Archivu AV ČR a s fond &quot;Kancelář prezidenta republiky&quot; v Archivu Kanceláře prezidenta republiky). Pohled &quot;shora&quot; práce rekonstruuje především na základě nepřeberného množství pramenů tištěných.Práce je strukturována do čtyř základních kapitol. V první je analyzován Masarykův archetypální obraz Hrdiny, v druhé jeho především meziválečná role Otce, jež obsahovala jak archetypální rysy Krále, tak i snad nejznámější podobu &quot;tatíčkovskou. Současně v této kapitole práce analyzuje často diskutovaný Masarykův kult a ukazuje, nakolik byl Masaryk nejen jeho objektem, ale také tvůrcem, přičemž nejednou šlo spíše o systematicky propracovaný systém prezentace navenek, ne nepodobný současným technikám public relations. Závěrečná kapitola ukazuje, že v současnosti z masarykovského mýtu zbyla pouhá rezidua. To je způsobeno především diskontinuitní povahou českých dějin, ale také současnou postmoderní situací ve společnosti. Přesto povědomí o Masarykovi ve společnosti přetrvává. Masarykův &quot;druhý život&quot; však již nemá podobu historického a národního mýtu, je však často součástí nejrůznějších postmoderních uměleckých narací či marketingových upoutávek.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7422-885-8

  • Number of pages

    161

  • Publisher name

    Nakladatelství Lidové noviny

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book