All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Family as a Substitute for School? The Distribution of Educational Responsibilities during Two Waves of the COVID-19 Pandemic in the Czech Republic

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10450173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10450173 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice

  • Original language description

    Celosvětová krize způsobená pandemií COVID-19 přinutila řadu států k přijetí striktních opatření podporujících sociální distancování, což se v oblasti vzdělávání projevovalo uzavíráním škol a pokračováním vzdělávání v domácnostech. V České republice byly školy uzavřeny od března 2020 a tato uzávěra trvala s určitými přerušeními víc než jeden rok. Došlo k dočasnému přenesení některých vzdělávacích funkcí tradičně zabezpečovaných školou na rodiče dětí. Tato skutečnost postavila školy a rodiny do velmi složité situace a vedla k dočasné změně distribuce pedagogické moci a zodpovědností mezi školou a rodinou. Od března do září 2021 byly realizovány polo-strukturované rozhovory s rodiči žáků na 1. stupni základní školy, kteří v době uzavření škol participovali na vzdělávání svých dětí. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo objasnit povahu rodičovské vzdělávací angažovanosti, popsat nové pedagogické aspekty rodičovství, které nebyly jeho součástí před masovým zavedením distančních forem vzdělávání, a pochopit rekonfiguraci vztahu mezi školou a rodinou. Analýza dat ukázala, že přenesení některých vzdělávacích odpovědností na rodiče vedlo ke kvantitativní i kvalitativní expanzí &quot;pedagogických&quot; intervencí ve společnosti, (auto)didaktizaci rodičovských identit a posílení jejich schopnosti pedagogické reflexivity.

  • Czech name

    Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice

  • Czech description

    Celosvětová krize způsobená pandemií COVID-19 přinutila řadu států k přijetí striktních opatření podporujících sociální distancování, což se v oblasti vzdělávání projevovalo uzavíráním škol a pokračováním vzdělávání v domácnostech. V České republice byly školy uzavřeny od března 2020 a tato uzávěra trvala s určitými přerušeními víc než jeden rok. Došlo k dočasnému přenesení některých vzdělávacích funkcí tradičně zabezpečovaných školou na rodiče dětí. Tato skutečnost postavila školy a rodiny do velmi složité situace a vedla k dočasné změně distribuce pedagogické moci a zodpovědností mezi školou a rodinou. Od března do září 2021 byly realizovány polo-strukturované rozhovory s rodiči žáků na 1. stupni základní školy, kteří v době uzavření škol participovali na vzdělávání svých dětí. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo objasnit povahu rodičovské vzdělávací angažovanosti, popsat nové pedagogické aspekty rodičovství, které nebyly jeho součástí před masovým zavedením distančních forem vzdělávání, a pochopit rekonfiguraci vztahu mezi školou a rodinou. Analýza dat ukázala, že přenesení některých vzdělávacích odpovědností na rodiče vedlo ke kvantitativní i kvalitativní expanzí &quot;pedagogických&quot; intervencí ve společnosti, (auto)didaktizaci rodičovských identit a posílení jejich schopnosti pedagogické reflexivity.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA21-21743S" target="_blank" >GA21-21743S: Advantages and Disadvantages of Parent-led Home-based Education: What Can We Learn from Czech case?</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2022

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Volume of the periodical

    58

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    24

  • Pages from-to

    509-532

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database