Family as a Substitute for School? The Distribution of Educational Responsibilities during Two Waves of the COVID-19 Pandemic in the Czech Republic
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10450173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10450173 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=xdB-54KBIt</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice
Original language description
Celosvětová krize způsobená pandemií COVID-19 přinutila řadu států k přijetí striktních opatření podporujících sociální distancování, což se v oblasti vzdělávání projevovalo uzavíráním škol a pokračováním vzdělávání v domácnostech. V České republice byly školy uzavřeny od března 2020 a tato uzávěra trvala s určitými přerušeními víc než jeden rok. Došlo k dočasnému přenesení některých vzdělávacích funkcí tradičně zabezpečovaných školou na rodiče dětí. Tato skutečnost postavila školy a rodiny do velmi složité situace a vedla k dočasné změně distribuce pedagogické moci a zodpovědností mezi školou a rodinou. Od března do září 2021 byly realizovány polo-strukturované rozhovory s rodiči žáků na 1. stupni základní školy, kteří v době uzavření škol participovali na vzdělávání svých dětí. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo objasnit povahu rodičovské vzdělávací angažovanosti, popsat nové pedagogické aspekty rodičovství, které nebyly jeho součástí před masovým zavedením distančních forem vzdělávání, a pochopit rekonfiguraci vztahu mezi školou a rodinou. Analýza dat ukázala, že přenesení některých vzdělávacích odpovědností na rodiče vedlo ke kvantitativní i kvalitativní expanzí "pedagogických" intervencí ve společnosti, (auto)didaktizaci rodičovských identit a posílení jejich schopnosti pedagogické reflexivity.
Czech name
Rodina jako substituce školy? K distribuci vzdělávací zodpovědnosti ve dvou vlnách pandemie covidu-19 v České republice
Czech description
Celosvětová krize způsobená pandemií COVID-19 přinutila řadu států k přijetí striktních opatření podporujících sociální distancování, což se v oblasti vzdělávání projevovalo uzavíráním škol a pokračováním vzdělávání v domácnostech. V České republice byly školy uzavřeny od března 2020 a tato uzávěra trvala s určitými přerušeními víc než jeden rok. Došlo k dočasnému přenesení některých vzdělávacích funkcí tradičně zabezpečovaných školou na rodiče dětí. Tato skutečnost postavila školy a rodiny do velmi složité situace a vedla k dočasné změně distribuce pedagogické moci a zodpovědností mezi školou a rodinou. Od března do září 2021 byly realizovány polo-strukturované rozhovory s rodiči žáků na 1. stupni základní školy, kteří v době uzavření škol participovali na vzdělávání svých dětí. Data byla analyzována prostřednictvím tematické analýzy. Cílem výzkumu bylo objasnit povahu rodičovské vzdělávací angažovanosti, popsat nové pedagogické aspekty rodičovství, které nebyly jeho součástí před masovým zavedením distančních forem vzdělávání, a pochopit rekonfiguraci vztahu mezi školou a rodinou. Analýza dat ukázala, že přenesení některých vzdělávacích odpovědností na rodiče vedlo ke kvantitativní i kvalitativní expanzí "pedagogických" intervencí ve společnosti, (auto)didaktizaci rodičovských identit a posílení jejich schopnosti pedagogické reflexivity.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA21-21743S" target="_blank" >GA21-21743S: Advantages and Disadvantages of Parent-led Home-based Education: What Can We Learn from Czech case?</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
2336-128X
Volume of the periodical
58
Issue of the periodical within the volume
5
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
24
Pages from-to
509-532
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—