We support the learning of Czech by children and pupils of foreigners : Methodological and teaching materials for the 3rd - 9th grade of primary schools : Part 2.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454116" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454116 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://cizinci.npi.cz/wp-content/uploads/2022/06/MVM_ZS_3.-9.r._2.dil_final_06_05_2022.pdf" target="_blank" >https://cizinci.npi.cz/wp-content/uploads/2022/06/MVM_ZS_3.-9.r._2.dil_final_06_05_2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3. - 9. ročník základních škol. 2. díl
Original language description
Tato práce a diagnostický nástroj ke zjištění jazykové úrovně žáků-cizinců (dva z výstupů níže zmíněného evropského projektu) jsou výjimečným autorským počinem, který je výsledkem pětiletého projektu "Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání - metodická podpora" (APIV A) realizovaném v Národním pedagogickém institutu České republiky (NPI ČR), registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410. Hlavním přínosem publikace je poskytnutí praktického i teoretického zázemí pedagogickým pracovníkům, kteří se v české ZŠ starají o cizince a usilují o co nejrychlejší integraci do školního prostředí. První i druhý díl monografie přispívají zvyšování efektivity vzdělání žáků-cizinců a pozvolnému budování jejich žákovské způsobilosti.Tento materiál představuje 2. díl dvojdílné příručky a slouží jako podpora pro výuku češtiny jako druhého jazyka u žáků-cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). Materiál je volně ke stažení a určen jako pomůcka zejména pro začínající pedagogické pracovníky vzdělávající žáky-cizince na jazykové úrovni A1-B2 podle SERRJ (ve výuce žáků ve věkové kategorii 3.-5. ročníku jsou materiály zaměřovány na rozvíjení schopností a dovedností do jazykové úrovně B1). Vedle teoretické báze a metodických doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině publikace obsahuje pracovní listy s texty, cvičeními, obrázky, zvukovými nahrávkami a klíčem. Cílem je, aby si učitel mohl potřebné části stáhnout a použít je přímo ve výuce. Součástí pracovních listů jsou podrobné metodické komentáře k jednotlivým krokům učitele, k variování úloh (zjednodušení, ztížení), k možnému rozvinutí aktivit aj. Výukové materiály se zaměřují na způsoby řešení problémů nastíněných v 1. dílu příručky, podrobnými komentáři ukazuje, jak rozvíjet komunikační úroveň žáka-cizince v češtině i jak jej vést k úrovni vyšší. Materiál poskytuje inspiraci zejména pro začínající pedagogické pracovníky v tomto oboru. Přínosem této příručky je obsáhlý komentář k jednotlivým krokům práce učitele a cvičením, dále propojení teoretické báze s praktickou aplikací. Navíc se jedná o příručku, která vychází z nedávno vzniklého evropského referenčního rámce pro mládež (CEFR Companion Volume with New Descriptors pro věkové kategorie 7-10 let a 11-15 let), nikoliv ze SERRJ pro dospělé mluvčí, a popisy uvedené v tomto zdroji aplikuje na češtinu. V tomto ohledu je tedy první vlaštovkou na poli vzdělávání žáků-cizinců v češtině jako druhém jazyku.
Czech name
Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3. - 9. ročník základních škol. 2. díl
Czech description
Tato práce a diagnostický nástroj ke zjištění jazykové úrovně žáků-cizinců (dva z výstupů níže zmíněného evropského projektu) jsou výjimečným autorským počinem, který je výsledkem pětiletého projektu "Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání - metodická podpora" (APIV A) realizovaném v Národním pedagogickém institutu České republiky (NPI ČR), registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410. Hlavním přínosem publikace je poskytnutí praktického i teoretického zázemí pedagogickým pracovníkům, kteří se v české ZŠ starají o cizince a usilují o co nejrychlejší integraci do školního prostředí. První i druhý díl monografie přispívají zvyšování efektivity vzdělání žáků-cizinců a pozvolnému budování jejich žákovské způsobilosti.Tento materiál představuje 2. díl dvojdílné příručky a slouží jako podpora pro výuku češtiny jako druhého jazyka u žáků-cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (dále OMJ). Materiál je volně ke stažení a určen jako pomůcka zejména pro začínající pedagogické pracovníky vzdělávající žáky-cizince na jazykové úrovni A1-B2 podle SERRJ (ve výuce žáků ve věkové kategorii 3.-5. ročníku jsou materiály zaměřovány na rozvíjení schopností a dovedností do jazykové úrovně B1). Vedle teoretické báze a metodických doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností v češtině publikace obsahuje pracovní listy s texty, cvičeními, obrázky, zvukovými nahrávkami a klíčem. Cílem je, aby si učitel mohl potřebné části stáhnout a použít je přímo ve výuce. Součástí pracovních listů jsou podrobné metodické komentáře k jednotlivým krokům učitele, k variování úloh (zjednodušení, ztížení), k možnému rozvinutí aktivit aj. Výukové materiály se zaměřují na způsoby řešení problémů nastíněných v 1. dílu příručky, podrobnými komentáři ukazuje, jak rozvíjet komunikační úroveň žáka-cizince v češtině i jak jej vést k úrovni vyšší. Materiál poskytuje inspiraci zejména pro začínající pedagogické pracovníky v tomto oboru. Přínosem této příručky je obsáhlý komentář k jednotlivým krokům práce učitele a cvičením, dále propojení teoretické báze s praktickou aplikací. Navíc se jedná o příručku, která vychází z nedávno vzniklého evropského referenčního rámce pro mládež (CEFR Companion Volume with New Descriptors pro věkové kategorie 7-10 let a 11-15 let), nikoliv ze SERRJ pro dospělé mluvčí, a popisy uvedené v tomto zdroji aplikuje na češtinu. V tomto ohledu je tedy první vlaštovkou na poli vzdělávání žáků-cizinců v češtině jako druhém jazyku.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů