The Birth of Performance out of the Spirit of Liturgy: Liturgical Celebration of Christ the Pilgrim in Rouen
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10488284" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10488284 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fVTi0kENfs" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fVTi0kENfs</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zrození performance z ducha liturgie. Liturgická slavnost o Kristu Poutníkovi z Rouenu
Original language description
Kolem roku 1100 se v liturgii katedrály v normandském Rouenu objevují dvě nové formy teatralizované slavnosti spojené s Velikonocemi. Obě obsahují zásadní inovaci vzhledem k předchozí tradici: jedná se o první středověké dramatické útvary liturgického typu, v nichž vystupuje postava Ježíše, a to v teologicky i narativně klíčovém momentu těsně po Zmrtýchvstání - v tzv. "Visitatio sepulchri" III. typu se s ním setkává Máří Magdaléna ve scéně označované jako "Noli me tangere" (podle Jana, kap. 20), ve slavnosti označované jako "Peregrinus" nebo "Officium Peregrini (peregrinorum)" dva učedníci jdoucí do Emauz (podle Lukáše, kap. 24). Článek se věnuje zejména druhé z těchto slavností a vyslovuje hypotézu, že zavedení postavy Krista vedlo k větší regulaci vizuální stránky, včetně důrazu na kostýmy, divadelní výraz, jevištní akci atd. Součástí článku je český překlad nejstarší dochované verze rouenské slavnosti typu "Peregrinus" (podle rukopisu Rouen, Bibliothèque municipale 222, XIII. století, fol. 43b-45a).
Czech name
Zrození performance z ducha liturgie. Liturgická slavnost o Kristu Poutníkovi z Rouenu
Czech description
Kolem roku 1100 se v liturgii katedrály v normandském Rouenu objevují dvě nové formy teatralizované slavnosti spojené s Velikonocemi. Obě obsahují zásadní inovaci vzhledem k předchozí tradici: jedná se o první středověké dramatické útvary liturgického typu, v nichž vystupuje postava Ježíše, a to v teologicky i narativně klíčovém momentu těsně po Zmrtýchvstání - v tzv. "Visitatio sepulchri" III. typu se s ním setkává Máří Magdaléna ve scéně označované jako "Noli me tangere" (podle Jana, kap. 20), ve slavnosti označované jako "Peregrinus" nebo "Officium Peregrini (peregrinorum)" dva učedníci jdoucí do Emauz (podle Lukáše, kap. 24). Článek se věnuje zejména druhé z těchto slavností a vyslovuje hypotézu, že zavedení postavy Krista vedlo k větší regulaci vizuální stránky, včetně důrazu na kostýmy, divadelní výraz, jevištní akci atd. Součástí článku je český překlad nejstarší dochované verze rouenské slavnosti typu "Peregrinus" (podle rukopisu Rouen, Bibliothèque municipale 222, XIII. století, fol. 43b-45a).
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60205 - Literary theory
Result continuities
Project
<a href="/en/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Creativity and Adaptability as Conditions of the Success of Europe in an Interrelated World</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
3029-5939
Volume of the periodical
34
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
47-60
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85194585369