Why and How to Teach Philosophy Not Only at High School, or Teaching Philosophy as the Care of the Soul
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10490245" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10490245 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši
Original language description
Text používá formát filosofického dialogu k zodpovídání otázky, proč a jak vyučovat filosofii. V dialogu autoři v první řadě vysvětlují problémově a kompetenčně orientovanou výuku filosofie a zamýšlejí se nad možnostmi a výzvami spojenými s těmito přístupy. Souhrnně lze říci, že autoři obhajují kompetenčně a problémově orientovanou výuku jako možnosti, které jsou nejsmysluplnější pro studující a které jim pomáhají optimálně se rozhodovat a rozvíjet schopnosti argumentace, interpretace, komunikace a reflexe. Text se rovněž zamýšlí nad rozdílem mezi filosofickým a kritickým myšlením či nad významem historicky orientovaných kurzů pro výuku filosofie. Popisuje také zdroje možného napětí mezi různými přístupy k výuce filosofie a způsoby, jak lze tato napětí překonávat v rámci komplexních vzdělávacích programů. V závěru autoři navrhují několik praktických kroků, které by mohly zkvalitnit výuku filosofie v České republice, a to od vývoje materiálů, které by vyučujícím umožnily kvalitně a přehledně vyučovat problémově orientované kurzy, přes empirické ověřování jejich efektivity, až po začlenění zážitkových prvků do výuky filosofie jako takové.
Czech name
Proč a jak vyučovat filosofii nejen na střední škole aneb výuka filosofie jako péče o duši
Czech description
Text používá formát filosofického dialogu k zodpovídání otázky, proč a jak vyučovat filosofii. V dialogu autoři v první řadě vysvětlují problémově a kompetenčně orientovanou výuku filosofie a zamýšlejí se nad možnostmi a výzvami spojenými s těmito přístupy. Souhrnně lze říci, že autoři obhajují kompetenčně a problémově orientovanou výuku jako možnosti, které jsou nejsmysluplnější pro studující a které jim pomáhají optimálně se rozhodovat a rozvíjet schopnosti argumentace, interpretace, komunikace a reflexe. Text se rovněž zamýšlí nad rozdílem mezi filosofickým a kritickým myšlením či nad významem historicky orientovaných kurzů pro výuku filosofie. Popisuje také zdroje možného napětí mezi různými přístupy k výuce filosofie a způsoby, jak lze tato napětí překonávat v rámci komplexních vzdělávacích programů. V závěru autoři navrhují několik praktických kroků, které by mohly zkvalitnit výuku filosofie v České republice, a to od vývoje materiálů, které by vyučujícím umožnily kvalitně a přehledně vyučovat problémově orientované kurzy, přes empirické ověřování jejich efektivity, až po začlenění zážitkových prvků do výuky filosofie jako takové.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Péče o duši. Sborník k jubileu Štěpána Špinky
ISBN
978-80-7298-633-0
Number of pages of the result
20
Pages from-to
301-320
Number of pages of the book
380
Publisher name
Oikúmené
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—