Early avant-garde institutions in Central Europe: infrastructures of art between empires
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10494315" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10494315 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Raně avantgardní instituce ve střední Evropě: Infrastruktury umění mezi impérii
Original language description
Avantgardy měly ambivalentní vztah k institucionální infrastruktuře, který souvisel s jejich antisystémovým zaměřením. Také v prostoru středovýchodní Evropy se setkáváme s hlasitými výzvami avantgardistů k reformě či ničení uměleckých institucí. Je však zřejmé, že když srbský umělec Petar Dobrović volal v roce 1919 po destrukci muzeí, měl jeho apel odlišný kulturní rámec, než podobné zvolání Filippa Tommasa Marinettiho ve futuristickém manifestu, publikovaném v roce 1909 v pařížském Figaru. Přednáška se zamyslí nad specifiky institucionální infrastruktury středoevropských a východoevropských avantgard v první třetině 20. století. Přestože politicky prošel region středovýchodní Evropy po první světové válce velkou politickou transformací, která se projevila zejména vznikem řady nových národních států, kulturně se stále musel vyrovnávat s geopolitickou pozicí "mezi impérii" a jejich soupeřícími zájmy a ambicemi. Také středoevropská a východoevropská avantgarda musela při zakládání svých institucí čelit "inter-imperiální" instrumentalizaci kulturní infrastruktury a to i v případech, kdy východiskem byla její absence. Navigovala v prostoru neustálého napětí a často podvratně využívala kolidujících politik různých impérií pro prosazování vlastní avantgardní agendy. Avantgardní instituce ve střední a východní Evropě však nelze idealizovat a jejich činnost interpretovat čistě jako výsledek snahy vyzdvihnout hlasy, které byly v rámci "inter-imperiálního" soutěžení umlčovány. To ostatně nebylo podstatou kulturního a politického programu středoevropských a východoevropských avantgard a jejich instituce tak přinášely jak pozitivní změny stávajícího řádu a infrastruktury ve prospěch dříve marginalizovaných skupin společnosti, tak zachování statu quo, či dokonce jeho upevnění prostřednictvím specifického přivlastňování teorií eugeniky, rasismu, misogynie nebo v určitých segmentech fungování avantgardních institucí díky využívání tvůrčí a pracovní síly v liberálním či autoritářském kapitalismu.
Czech name
Raně avantgardní instituce ve střední Evropě: Infrastruktury umění mezi impérii
Czech description
Avantgardy měly ambivalentní vztah k institucionální infrastruktuře, který souvisel s jejich antisystémovým zaměřením. Také v prostoru středovýchodní Evropy se setkáváme s hlasitými výzvami avantgardistů k reformě či ničení uměleckých institucí. Je však zřejmé, že když srbský umělec Petar Dobrović volal v roce 1919 po destrukci muzeí, měl jeho apel odlišný kulturní rámec, než podobné zvolání Filippa Tommasa Marinettiho ve futuristickém manifestu, publikovaném v roce 1909 v pařížském Figaru. Přednáška se zamyslí nad specifiky institucionální infrastruktury středoevropských a východoevropských avantgard v první třetině 20. století. Přestože politicky prošel region středovýchodní Evropy po první světové válce velkou politickou transformací, která se projevila zejména vznikem řady nových národních států, kulturně se stále musel vyrovnávat s geopolitickou pozicí "mezi impérii" a jejich soupeřícími zájmy a ambicemi. Také středoevropská a východoevropská avantgarda musela při zakládání svých institucí čelit "inter-imperiální" instrumentalizaci kulturní infrastruktury a to i v případech, kdy východiskem byla její absence. Navigovala v prostoru neustálého napětí a často podvratně využívala kolidujících politik různých impérií pro prosazování vlastní avantgardní agendy. Avantgardní instituce ve střední a východní Evropě však nelze idealizovat a jejich činnost interpretovat čistě jako výsledek snahy vyzdvihnout hlasy, které byly v rámci "inter-imperiálního" soutěžení umlčovány. To ostatně nebylo podstatou kulturního a politického programu středoevropských a východoevropských avantgard a jejich instituce tak přinášely jak pozitivní změny stávajícího řádu a infrastruktury ve prospěch dříve marginalizovaných skupin společnosti, tak zachování statu quo, či dokonce jeho upevnění prostřednictvím specifického přivlastňování teorií eugeniky, rasismu, misogynie nebo v určitých segmentech fungování avantgardních institucí díky využívání tvůrčí a pracovní síly v liberálním či autoritářském kapitalismu.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů