All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Judicial councils in the Czech system of court administration

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F19%3A10415950" target="_blank" >RIV/00216208:11220/19:10415950 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Soudcovské řady v českém systému soudní správy

  • Original language description

    V českém systému státní správy soudů mají soudcovské rady minimálně z časového hlediska své pevné místo jako orgány soudů již od přijetí zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích. Jelikož jde o jediné státní orgány tvořené na základě přímé volby soudců, představují soudcovské rady poměrně unikátní orgán, který vybočuje ze standardně hierarchické struktury soudní správy. Této relativní unikátnosti bohužel zcela nekoresponduje pozornost veřejnosti, která se oblastí správy soudnictví příliš nevěnuje, čemuž se regulace soudcovských rad nijak nevymyká. Pro cíle tohoto příspěvku si proto stanovuji výzkumnou otázku, zda je tento institut na soudech efektivně využíván a zda výstupy soudcovských rad dávají předsedům soudů pozitivní zpětnou vazbu. To je v tomto příspěvku poměřováno analýzou samotného ustanovování soudcovských rad na shromáždění soudců a konkrétního výkonu působnosti soudcovských rad. Zde vycházím z vlastní analýzy, kterou jsem provedl v letech 2017 - 2019 na materiálech poskytnutých soudy pomocí žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Na jejím základě dospívám k závěru, že jak ustanovování, tak výkon působnosti soudcovských rad působí v praxi problémy, a to zejména kvůli nejednoznačnosti zákona i laxnímu přístupu Ministerstva spravedlnosti. To vše podporuje pravděpodobně nezájem ze strany samotných soudů a soudců na systémově plodném zapojení soudcovských rad do správy soudnictví, který plyne částečně i ze strukturálně nevhodného zřízení soudcovské rady u každého soudu v ČR, k němuž je přiděleno alespoň 11 soudců (což je drtivá většina). Příspěvek je rozdělen do tří částí. V první se zaobírám rozborem zákonné úpravy v ČR za použití částečného srovnání některých dílčích institutů se systémem v SRN. Ve druhé části se příspěvek věnuje analýze a rozboru ustanovování soudcovských rad a na něj napojených procedur, kde čerpá primárně z informací zachycených v příloze č. 1. Třetí část pracuje s rozborem konkrétního výkonu působnosti soudcovských rad a shromáždění soudců, kde dále čerpá z informací zachycených v příloze č. 2. Na to celý příspěvek navazuje závěrem s krátkými úvahami de lege ferenda.

  • Czech name

    Soudcovské řady v českém systému soudní správy

  • Czech description

    V českém systému státní správy soudů mají soudcovské rady minimálně z časového hlediska své pevné místo jako orgány soudů již od přijetí zákona č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích. Jelikož jde o jediné státní orgány tvořené na základě přímé volby soudců, představují soudcovské rady poměrně unikátní orgán, který vybočuje ze standardně hierarchické struktury soudní správy. Této relativní unikátnosti bohužel zcela nekoresponduje pozornost veřejnosti, která se oblastí správy soudnictví příliš nevěnuje, čemuž se regulace soudcovských rad nijak nevymyká. Pro cíle tohoto příspěvku si proto stanovuji výzkumnou otázku, zda je tento institut na soudech efektivně využíván a zda výstupy soudcovských rad dávají předsedům soudů pozitivní zpětnou vazbu. To je v tomto příspěvku poměřováno analýzou samotného ustanovování soudcovských rad na shromáždění soudců a konkrétního výkonu působnosti soudcovských rad. Zde vycházím z vlastní analýzy, kterou jsem provedl v letech 2017 - 2019 na materiálech poskytnutých soudy pomocí žádostí o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Na jejím základě dospívám k závěru, že jak ustanovování, tak výkon působnosti soudcovských rad působí v praxi problémy, a to zejména kvůli nejednoznačnosti zákona i laxnímu přístupu Ministerstva spravedlnosti. To vše podporuje pravděpodobně nezájem ze strany samotných soudů a soudců na systémově plodném zapojení soudcovských rad do správy soudnictví, který plyne částečně i ze strukturálně nevhodného zřízení soudcovské rady u každého soudu v ČR, k němuž je přiděleno alespoň 11 soudců (což je drtivá většina). Příspěvek je rozdělen do tří částí. V první se zaobírám rozborem zákonné úpravy v ČR za použití částečného srovnání některých dílčích institutů se systémem v SRN. Ve druhé části se příspěvek věnuje analýze a rozboru ustanovování soudcovských rad a na něj napojených procedur, kde čerpá primárně z informací zachycených v příloze č. 1. Třetí část pracuje s rozborem konkrétního výkonu působnosti soudcovských rad a shromáždění soudců, kde dále čerpá z informací zachycených v příloze č. 2. Na to celý příspěvek navazuje závěrem s krátkými úvahami de lege ferenda.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Dělba moci a její proměny

  • ISBN

    978-80-87284-80-3

  • Number of pages of the result

    46

  • Pages from-to

    225-270

  • Number of pages of the book

    327

  • Publisher name

    Auditorium

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter