All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The role and status of the President in the constitutional system

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10494423" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10494423 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Role a postavení prezidenta v ústavním systému

  • Original language description

    V příspěvku se zaměřuji na otázku postavení prezidenta v kontextu dělby moci. Ústava řadí hlavu státu do složky moci výkonné; toto přičlenění však samo o sobě neposkytuje přesná měřítka, která by prezidentskou roli blíže upřesňovala a ujasňovala. Z těchto důvodů se zprvu věnuji otázce systematického zařazení tuzemského prezidenta v systému dělby moci; posouzení této otázky je totiž pro správnou interpretaci prezidentských pravomocí zcela nezbytné.Hlavní část příspěvku představuje tuzemské i zahraniční úvahy a teoretické koncepty prezidentského údělu, jež mohou sloužit nejen jako cenná pomoc při, ale umožňují též nahlížet na hlavu státu a její roli v širším kontextu. Komparativní pohled na postavení a roli hlavy státu v německém ústavním systému poukazuje sice na jisté odlišnosti oproti funkci prezidenta českého, avšak mnohé poznatky zůstávají vysoce relevantní i pro tuzemskou teorii i praxi.V příspěvku se rovněž zaměřuji na problematiku prezidentského aktivismu, spočívajícího v &quot;intenzivním využívání prezidentských diskrečních pravomocí.&quot; Blíže představuji právní i politické okolnosti, jež činorodost hlav států přímo formují a ovlivňují. Podrobněji se věnuji zejména roli přímé volby a podobě širšího politického rámce, v jehož mantinelech se jednotliví aktéři a mocenské orgány pohybují.Závěrečná část příspěvku pojednává o otázce, jak (a pokud vůbec) by měla být nastavena právní úprava, jež by vedla k vymáhání stanovených ústavních pravidel a zamezila zneužívání svěřených pravomocí; zohledním též otázku, nakolik velkou roli lze v tomto kontextu připsat ústavním konvencím či soudům (vč. toho ústavního). Věřím, že díky zohlednění dosavadního vývoje, představení soudobých českých i zahraničních teoretických koncepcí i bližšímu zaměření na některé výše uvedené otázek poskytnu alespoň základní náhled na prezidentskou roli a možnou kontrolu a limity při jejím výkonu.

  • Czech name

    Role a postavení prezidenta v ústavním systému

  • Czech description

    V příspěvku se zaměřuji na otázku postavení prezidenta v kontextu dělby moci. Ústava řadí hlavu státu do složky moci výkonné; toto přičlenění však samo o sobě neposkytuje přesná měřítka, která by prezidentskou roli blíže upřesňovala a ujasňovala. Z těchto důvodů se zprvu věnuji otázce systematického zařazení tuzemského prezidenta v systému dělby moci; posouzení této otázky je totiž pro správnou interpretaci prezidentských pravomocí zcela nezbytné.Hlavní část příspěvku představuje tuzemské i zahraniční úvahy a teoretické koncepty prezidentského údělu, jež mohou sloužit nejen jako cenná pomoc při, ale umožňují též nahlížet na hlavu státu a její roli v širším kontextu. Komparativní pohled na postavení a roli hlavy státu v německém ústavním systému poukazuje sice na jisté odlišnosti oproti funkci prezidenta českého, avšak mnohé poznatky zůstávají vysoce relevantní i pro tuzemskou teorii i praxi.V příspěvku se rovněž zaměřuji na problematiku prezidentského aktivismu, spočívajícího v &quot;intenzivním využívání prezidentských diskrečních pravomocí.&quot; Blíže představuji právní i politické okolnosti, jež činorodost hlav států přímo formují a ovlivňují. Podrobněji se věnuji zejména roli přímé volby a podobě širšího politického rámce, v jehož mantinelech se jednotliví aktéři a mocenské orgány pohybují.Závěrečná část příspěvku pojednává o otázce, jak (a pokud vůbec) by měla být nastavena právní úprava, jež by vedla k vymáhání stanovených ústavních pravidel a zamezila zneužívání svěřených pravomocí; zohledním též otázku, nakolik velkou roli lze v tomto kontextu připsat ústavním konvencím či soudům (vč. toho ústavního). Věřím, že díky zohlednění dosavadního vývoje, představení soudobých českých i zahraničních teoretických koncepcí i bližšímu zaměření na některé výše uvedené otázek poskytnu alespoň základní náhled na prezidentskou roli a možnou kontrolu a limity při jejím výkonu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50501 - Law

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Hlava státu

  • ISBN

    978-80-7502-762-7

  • Number of pages of the result

    15

  • Pages from-to

    52-66

  • Number of pages of the book

    180

  • Publisher name

    Leges

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter