Does the municipality have the right to a healthy environment?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10495622" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10495622 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Má obec právo na příznivé životní prostředí?
Original language description
Obec je veřejnoprávní korporace nadaná některými subjektivními právy. Přímo z Ústavy obcím plyne právo na samosprávu nebo právo vlastnit majetek. Ale jak je to s právem na příznivé životní prostředí? Má ho obec prostřednictvím svých občanů, nemá ho vůbec, nebo takové veřejné subjektivní právo svědčí obci jako takové? A pokud ano, váže se k ní jako právnické osobě, k jejímu specifickému vztahu k území, nebo je spíš součástí zmiňovaného práva na samosprávu?Soudy opakovaně dovodily aktivní legitimaci obce ve správním soudnictví v otázkách souvisejících s životním prostředím, například v případě zásahové žaloby města Ostrava v ochraně ovzduší, v případě návrhu obce Dobřejovice na zrušení územního plánu sousední obce nebo v případě obce Svatý Jan pod Skalou u zásahové žaloby ve vztahu k ochraně klimatu . Právní základ pro takovou aktivní legitimaci je ale odlišný od environmentálních spolků, kterým v obdobných případech svědčí nevyvratitelná domněnka dotčenosti na veřejných subjektivních právech (postavení tzv. dotčené veřejnosti ve smyslu čl. 2 odst. 5 Aarhuské úmluvy). Ta se bez dalšího na obce použít nedá, a jejich aktivní legitimaci tak soudy dovozují častěji z práva na samosprávu, případně z veřejných subjektivních práv jejich občanů. Poněkud stranou v těchto sporech zůstává otázka, zda obcím svědčí nikoliv jen procesní oprávnění, ale i hmotněprávní rozsah práva na příznivé životní prostředí.Vyjasnění vztahu obcí k veřejnému subjektivnímu právu na příznivé životní prostředí ve smyslu čl. 35 odst. 1 Listiny základních práv a svobod komplikuje několik koncepčních a interpretačních problémů: v první řadě samotný obsah tohoto práva, ale i vývoj judikatury ohledně základních práv právnických osob a specificky vývoj pohledu na to, jaká kritéria musí splňovat osoby, které se chtějí ochrany práva na příznivé životní prostředí domáhat u soudu. V tomto ohledu došlo v judikatuře k významnému posunu, podle kterého se v případě spolků neodvíjejí čistě od individuálních práv jejich členů: práva komunity mohou být dotčena šířeji . Právě z tohoto závěru soudy někdy dovozují aktivní legitimaci obcí, ačkoliv význam pojmu "práva komunity" nemusí být zcela zřetelný.Další problémy přináší nutnost odlišit právo na příznivé životní prostředí jako veřejné subjektivní právo od povinnosti chránit životní prostředí jakožto povinnosti státu ve smyslu čl. 7 Ústavy, případně od poskytování ochrany životnímu prostředí ve veřejném zájmu nebo v rámci samosprávy. Obec jako specifická právnická osoba veřejného práva se může při své činnosti ocitnout ve všech těchto typech právních vztahů souvisejících s životním prostředím, a judikatura ukazuje, že mezi nimi není vždy snadné rozlišit, přičemž ale vedou k odlišným právním následkům.Jak upozorňuje i komentářová literatura, samotnou otázku práva na příznivé životní prostředí právnických osob nelze považovat za uspokojivě dořešenou. Judikatura Ústavního soudu pak není zcela ustálená ani ve výkladu, do jaké míry je "samosprávné" právo obce upravit si otázky ochrany životního prostředí nadřazené ústavní a zákonné povinnosti poskytovat ochranu životnímu prostředí ze strany státu, jak je patrné například z odlišného výkladu v případě již zmíněného sporu Dobřejovice - Čestlice a věcně ne nepodobné kauzy v obci Vracov , případně, zda je základem tohoto samosprávného práva veřejné subjektivní právo na příznivé životní prostředí, nebo něco jiného (typicky zájmy občanů obce, případně komunity).Cílem příspěvku je nastínit možná analytická a koncepční východiska, která by mohla napomoci k překonání úvodní inventury problémů a přispět k vyjasnění vztahu obcí k právu na příznivé životní prostředí, případně k jeho ochraně. Vycházím přitom z koncepce práva na příznivé životní prostředí jakožto základního práva, které je součástí našeho ústavního pořádku a má svůj hmotněprávní i procesněprávní rozměr, jež je potřeba důsledně odlišit od "státního cíle" a ústavního požadavku na šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. Každý z těchto imperativů ("lidskoprávní" vs. pozitivní závazek státu) má totiž jiný význam, i když jsou jejich projevy v praxi vzájemně provázané.
Czech name
Má obec právo na příznivé životní prostředí?
Czech description
Obec je veřejnoprávní korporace nadaná některými subjektivními právy. Přímo z Ústavy obcím plyne právo na samosprávu nebo právo vlastnit majetek. Ale jak je to s právem na příznivé životní prostředí? Má ho obec prostřednictvím svých občanů, nemá ho vůbec, nebo takové veřejné subjektivní právo svědčí obci jako takové? A pokud ano, váže se k ní jako právnické osobě, k jejímu specifickému vztahu k území, nebo je spíš součástí zmiňovaného práva na samosprávu?Soudy opakovaně dovodily aktivní legitimaci obce ve správním soudnictví v otázkách souvisejících s životním prostředím, například v případě zásahové žaloby města Ostrava v ochraně ovzduší, v případě návrhu obce Dobřejovice na zrušení územního plánu sousední obce nebo v případě obce Svatý Jan pod Skalou u zásahové žaloby ve vztahu k ochraně klimatu . Právní základ pro takovou aktivní legitimaci je ale odlišný od environmentálních spolků, kterým v obdobných případech svědčí nevyvratitelná domněnka dotčenosti na veřejných subjektivních právech (postavení tzv. dotčené veřejnosti ve smyslu čl. 2 odst. 5 Aarhuské úmluvy). Ta se bez dalšího na obce použít nedá, a jejich aktivní legitimaci tak soudy dovozují častěji z práva na samosprávu, případně z veřejných subjektivních práv jejich občanů. Poněkud stranou v těchto sporech zůstává otázka, zda obcím svědčí nikoliv jen procesní oprávnění, ale i hmotněprávní rozsah práva na příznivé životní prostředí.Vyjasnění vztahu obcí k veřejnému subjektivnímu právu na příznivé životní prostředí ve smyslu čl. 35 odst. 1 Listiny základních práv a svobod komplikuje několik koncepčních a interpretačních problémů: v první řadě samotný obsah tohoto práva, ale i vývoj judikatury ohledně základních práv právnických osob a specificky vývoj pohledu na to, jaká kritéria musí splňovat osoby, které se chtějí ochrany práva na příznivé životní prostředí domáhat u soudu. V tomto ohledu došlo v judikatuře k významnému posunu, podle kterého se v případě spolků neodvíjejí čistě od individuálních práv jejich členů: práva komunity mohou být dotčena šířeji . Právě z tohoto závěru soudy někdy dovozují aktivní legitimaci obcí, ačkoliv význam pojmu "práva komunity" nemusí být zcela zřetelný.Další problémy přináší nutnost odlišit právo na příznivé životní prostředí jako veřejné subjektivní právo od povinnosti chránit životní prostředí jakožto povinnosti státu ve smyslu čl. 7 Ústavy, případně od poskytování ochrany životnímu prostředí ve veřejném zájmu nebo v rámci samosprávy. Obec jako specifická právnická osoba veřejného práva se může při své činnosti ocitnout ve všech těchto typech právních vztahů souvisejících s životním prostředím, a judikatura ukazuje, že mezi nimi není vždy snadné rozlišit, přičemž ale vedou k odlišným právním následkům.Jak upozorňuje i komentářová literatura, samotnou otázku práva na příznivé životní prostředí právnických osob nelze považovat za uspokojivě dořešenou. Judikatura Ústavního soudu pak není zcela ustálená ani ve výkladu, do jaké míry je "samosprávné" právo obce upravit si otázky ochrany životního prostředí nadřazené ústavní a zákonné povinnosti poskytovat ochranu životnímu prostředí ze strany státu, jak je patrné například z odlišného výkladu v případě již zmíněného sporu Dobřejovice - Čestlice a věcně ne nepodobné kauzy v obci Vracov , případně, zda je základem tohoto samosprávného práva veřejné subjektivní právo na příznivé životní prostředí, nebo něco jiného (typicky zájmy občanů obce, případně komunity).Cílem příspěvku je nastínit možná analytická a koncepční východiska, která by mohla napomoci k překonání úvodní inventury problémů a přispět k vyjasnění vztahu obcí k právu na příznivé životní prostředí, případně k jeho ochraně. Vycházím přitom z koncepce práva na příznivé životní prostředí jakožto základního práva, které je součástí našeho ústavního pořádku a má svůj hmotněprávní i procesněprávní rozměr, jež je potřeba důsledně odlišit od "státního cíle" a ústavního požadavku na šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. Každý z těchto imperativů ("lidskoprávní" vs. pozitivní závazek státu) má totiž jiný význam, i když jsou jejich projevy v praxi vzájemně provázané.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Samospráva
ISBN
978-80-7502-778-8
Number of pages of the result
14
Pages from-to
20-33
Number of pages of the book
170
Publisher name
Leges
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—