management; museum; museums and their economic operation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F18%3A10373133" target="_blank" >RIV/00216208:11230/18:10373133 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/75075741:_____/18:N0000001
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Management a hospodaření muzeí
Original language description
Kniha zkoumá problém řízení a hospodaření muzeí. Ukazuje muzeum jako kulturní instituci, která může být analyzována z geneticko-historického, muzeologického, kulturního, funkčního, sociologického, statistického, ekonomického, manažerského, marketingového a administrativně správního aspektu. Publikace zkoumá následující okruhy problémů: V teoretických východiscích načrtává historii muzeí a charakterizuje tři "klasické" (obvykle uváděné) funkce muzea: funkci paměťovou, vzdělávací a zážitkovou. Dochází k závěru, že v současnosti se rodí další funkce muzea související s jeho působením jako vědecké instituce (resp. návštěvnického centra), střediska ekologické výchovy a instituce cestovního ruchu. Těžiště zkoumání je položeno do analýzy managementu muzeí a jejich hospodaření. Autoři knihy hledají nové manažerské přístupy v oblasti strategického a operativního řízení muzeí, řízení lidských zdrojů, komunikace s veřejností a marketingu muzeí. Formulují východiska tzv. poptávkového způsobu řízení muzeí, vytváří model řízení muzea "dělat správné věci správně a správně o nich komunikovat", navrhují postupy, jak systémově a procesně řídit muzeum a k tomu využívat dostupné manažerské metody. V oblasti ekonomiky muzeí jsou formulovány zásady hospodaření a finančního řízení veřejných muzeí, jsou vytyčovány cesty ke zvýšení ekonomické soběstačnosti muzeí a definovány přístupy řízení nákladů a dosahování racionálních úspor. Součástí knihy je osm případových studií z oblasti řízení muzeí v ČR. Jde převážně o studie, které se opírají o zkušenosti autorů publikace z řízení muzeí a z činností zaměřených k muzejnictví. Kniha má vedle teoretického přínosu i praktický přínos. Teoretické závěry, opírající se o empirické prozkoumání reality fungování muzeí, mohou být zdrojem informací, jak naplňovat úkoly muzeí uložené legislativou, jak efektivně chránit sbírku a účelně s ní nakládat, jak hospodárně pracovat s rozpočtem a majetkem muzea, motivovat a vést zaměstnance, účinně provádět prezentaci a marketing muzea. V neposlední řadě mohou být výsledky zkoumání využity i jako zdroj informací pro předkladatele vládních návrhů zákonů, které se týkají zakládání a řízení muzeí a jejich hospodaření.
Czech name
Management a hospodaření muzeí
Czech description
Kniha zkoumá problém řízení a hospodaření muzeí. Ukazuje muzeum jako kulturní instituci, která může být analyzována z geneticko-historického, muzeologického, kulturního, funkčního, sociologického, statistického, ekonomického, manažerského, marketingového a administrativně správního aspektu. Publikace zkoumá následující okruhy problémů: V teoretických východiscích načrtává historii muzeí a charakterizuje tři "klasické" (obvykle uváděné) funkce muzea: funkci paměťovou, vzdělávací a zážitkovou. Dochází k závěru, že v současnosti se rodí další funkce muzea související s jeho působením jako vědecké instituce (resp. návštěvnického centra), střediska ekologické výchovy a instituce cestovního ruchu. Těžiště zkoumání je položeno do analýzy managementu muzeí a jejich hospodaření. Autoři knihy hledají nové manažerské přístupy v oblasti strategického a operativního řízení muzeí, řízení lidských zdrojů, komunikace s veřejností a marketingu muzeí. Formulují východiska tzv. poptávkového způsobu řízení muzeí, vytváří model řízení muzea "dělat správné věci správně a správně o nich komunikovat", navrhují postupy, jak systémově a procesně řídit muzeum a k tomu využívat dostupné manažerské metody. V oblasti ekonomiky muzeí jsou formulovány zásady hospodaření a finančního řízení veřejných muzeí, jsou vytyčovány cesty ke zvýšení ekonomické soběstačnosti muzeí a definovány přístupy řízení nákladů a dosahování racionálních úspor. Součástí knihy je osm případových studií z oblasti řízení muzeí v ČR. Jde převážně o studie, které se opírají o zkušenosti autorů publikace z řízení muzeí a z činností zaměřených k muzejnictví. Kniha má vedle teoretického přínosu i praktický přínos. Teoretické závěry, opírající se o empirické prozkoumání reality fungování muzeí, mohou být zdrojem informací, jak naplňovat úkoly muzeí uložené legislativou, jak efektivně chránit sbírku a účelně s ní nakládat, jak hospodárně pracovat s rozpočtem a majetkem muzea, motivovat a vést zaměstnance, účinně provádět prezentaci a marketing muzea. V neposlední řadě mohou být výsledky zkoumání využity i jako zdroj informací pro předkladatele vládních návrhů zákonů, které se týkají zakládání a řízení muzeí a jejich hospodaření.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50602 - Public administration
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-246-3638-2
Number of pages
242
Publisher name
Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—