All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Hegemonic "New Right" or Plurality of Knowledge Regimes? Transfer of a pluralistic critical approach to the Czech educational environment

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F18%3A10393033" target="_blank" >RIV/00216208:11230/18:10393033 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Hegemonní "New Right" nebo pluralita režimů vědění? Přenos pluralistického kritického přístupu do českého vzdělávacího prostředí

  • Original language description

    Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřuji na využití konceptu divergentních režimů vědění, tak jak ho rozvinuli Assen et al. v opozici ke konceptu hegemonní &quot;New right&quot; (Apple). Aasen a jeho spolupracovníci se snažili převést koncept americké pravicové hegemonie do skandinávského vzdělávacího prostředí, ale nakonec ho odmítli a prokázali, že je třeba uvažovat o vzdělávacím diskurzu jako pluralizovaném poli, kde soupeří několik divergentních &quot;režimů vědění&quot; (knowledge regimes). Jejich teoretické závěry lze smysluplně využít i při zkoumání českého vzdělávacího diskurzu, protože nabízejí do značné míry flexibilní rámec, který je možné naplňovat lokálně charakteristickým obsahem. Nebylo by pak nutné a-priori hledat jeden hegemonní diskurz (neoliberální) a nepřekvapivě ho nacházet. Koncept režimů vědění tak umožňuje objevovat a sledovat různé diskurzní konstelace a střety, které vedou ke kontradikcím na různých úrovních. Na kvalitativní textové analýze debaty o potřebnosti revize kurikulární reformy v České republice bude ukázáno nejen na tenze mezi různými režimy vědění, ale také na problémy, které tyto tenze způsobují: na kontradikci mezi určitou definicí kompetentního aktéra a jeho možností jednat (kompetentní učitel jako nástroj změny, ale ne jako expert).

  • Czech name

    Hegemonní "New Right" nebo pluralita režimů vědění? Přenos pluralistického kritického přístupu do českého vzdělávacího prostředí

  • Czech description

    Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřuji na využití konceptu divergentních režimů vědění, tak jak ho rozvinuli Assen et al. v opozici ke konceptu hegemonní &quot;New right&quot; (Apple). Aasen a jeho spolupracovníci se snažili převést koncept americké pravicové hegemonie do skandinávského vzdělávacího prostředí, ale nakonec ho odmítli a prokázali, že je třeba uvažovat o vzdělávacím diskurzu jako pluralizovaném poli, kde soupeří několik divergentních &quot;režimů vědění&quot; (knowledge regimes). Jejich teoretické závěry lze smysluplně využít i při zkoumání českého vzdělávacího diskurzu, protože nabízejí do značné míry flexibilní rámec, který je možné naplňovat lokálně charakteristickým obsahem. Nebylo by pak nutné a-priori hledat jeden hegemonní diskurz (neoliberální) a nepřekvapivě ho nacházet. Koncept režimů vědění tak umožňuje objevovat a sledovat různé diskurzní konstelace a střety, které vedou ke kontradikcím na různých úrovních. Na kvalitativní textové analýze debaty o potřebnosti revize kurikulární reformy v České republice bude ukázáno nejen na tenze mezi různými režimy vědění, ale také na problémy, které tyto tenze způsobují: na kontradikci mezi určitou definicí kompetentního aktéra a jeho možností jednat (kompetentní učitel jako nástroj změny, ale ne jako expert).

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50401 - Sociology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Sociologické výzvy ve středoevropském kontextu : 8. česko-slovenské sociologické dny v Ostravě 15.11. 2017

  • ISBN

    978-80-7599-042-6

  • ISSN

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Number of pages

    24

  • Pages from-to

    151-174

  • Publisher name

    Ostravská univerzita, Filozofická fakulta

  • Place of publication

    Ostrava

  • Event location

    Ostravská univerzita

  • Event date

    Nov 15, 2017

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article