Hegemonic "New Right" or Plurality of Knowledge Regimes? Transfer of a pluralistic critical approach to the Czech educational environment
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F18%3A10393033" target="_blank" >RIV/00216208:11230/18:10393033 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Hegemonní "New Right" nebo pluralita režimů vědění? Přenos pluralistického kritického přístupu do českého vzdělávacího prostředí
Original language description
Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřuji na využití konceptu divergentních režimů vědění, tak jak ho rozvinuli Assen et al. v opozici ke konceptu hegemonní "New right" (Apple). Aasen a jeho spolupracovníci se snažili převést koncept americké pravicové hegemonie do skandinávského vzdělávacího prostředí, ale nakonec ho odmítli a prokázali, že je třeba uvažovat o vzdělávacím diskurzu jako pluralizovaném poli, kde soupeří několik divergentních "režimů vědění" (knowledge regimes). Jejich teoretické závěry lze smysluplně využít i při zkoumání českého vzdělávacího diskurzu, protože nabízejí do značné míry flexibilní rámec, který je možné naplňovat lokálně charakteristickým obsahem. Nebylo by pak nutné a-priori hledat jeden hegemonní diskurz (neoliberální) a nepřekvapivě ho nacházet. Koncept režimů vědění tak umožňuje objevovat a sledovat různé diskurzní konstelace a střety, které vedou ke kontradikcím na různých úrovních. Na kvalitativní textové analýze debaty o potřebnosti revize kurikulární reformy v České republice bude ukázáno nejen na tenze mezi různými režimy vědění, ale také na problémy, které tyto tenze způsobují: na kontradikci mezi určitou definicí kompetentního aktéra a jeho možností jednat (kompetentní učitel jako nástroj změny, ale ne jako expert).
Czech name
Hegemonní "New Right" nebo pluralita režimů vědění? Přenos pluralistického kritického přístupu do českého vzdělávacího prostředí
Czech description
Abstrakt: V tomto příspěvku se zaměřuji na využití konceptu divergentních režimů vědění, tak jak ho rozvinuli Assen et al. v opozici ke konceptu hegemonní "New right" (Apple). Aasen a jeho spolupracovníci se snažili převést koncept americké pravicové hegemonie do skandinávského vzdělávacího prostředí, ale nakonec ho odmítli a prokázali, že je třeba uvažovat o vzdělávacím diskurzu jako pluralizovaném poli, kde soupeří několik divergentních "režimů vědění" (knowledge regimes). Jejich teoretické závěry lze smysluplně využít i při zkoumání českého vzdělávacího diskurzu, protože nabízejí do značné míry flexibilní rámec, který je možné naplňovat lokálně charakteristickým obsahem. Nebylo by pak nutné a-priori hledat jeden hegemonní diskurz (neoliberální) a nepřekvapivě ho nacházet. Koncept režimů vědění tak umožňuje objevovat a sledovat různé diskurzní konstelace a střety, které vedou ke kontradikcím na různých úrovních. Na kvalitativní textové analýze debaty o potřebnosti revize kurikulární reformy v České republice bude ukázáno nejen na tenze mezi různými režimy vědění, ale také na problémy, které tyto tenze způsobují: na kontradikci mezi určitou definicí kompetentního aktéra a jeho možností jednat (kompetentní učitel jako nástroj změny, ale ne jako expert).
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Sociologické výzvy ve středoevropském kontextu : 8. česko-slovenské sociologické dny v Ostravě 15.11. 2017
ISBN
978-80-7599-042-6
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Number of pages
24
Pages from-to
151-174
Publisher name
Ostravská univerzita, Filozofická fakulta
Place of publication
Ostrava
Event location
Ostravská univerzita
Event date
Nov 15, 2017
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—