All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Legitimising Educational Reforms: Strategic Documents and Competing Knowledge Regimes

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F20%3A10415842" target="_blank" >RIV/00216208:11230/20:10415842 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kFfb-5pJIa" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kFfb-5pJIa</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.016" target="_blank" >10.13060/csr.2020.016</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Legitimizace vzdělávacích reforem: Strategické dokumenty a konkurenční režimy vědění

  • Original language description

    Článek se zaměřuje na rozdílné režimy vědění přítomné v české debatě o revizích národních kurikulárních dokumentů. Kvalitativní výzkum konceptuálně vycházel z relacionistické ontologie tzv. &quot;třetí vlny sociologie vzdělávání&quot; a na materiálu strategických dokumentů publikovaných různými aktéry zkoumal systémy zdůvodňování určitých vzdělávacích změn. Sledovány byly legitimizační (ospravedlňující i kritizující) praktiky v autorizovaných dokumentech (vládní organizace) a neautorizovaných (neziskové a transnacionální organizace). Výsledky výzkumu ukazují na existenci několika značně divergentních &quot;mikrorežimů&quot; vědění, které způsobují různé kontradikce a tenze na úrovni jednotlivých režimů, dokumentů i pojetí &quot;kompetentních&quot; aktérů. Výzkum sledoval různé vztahy mezi režimem přizpůsobení, manažerským režimem, expertním, revizionistickým a revizním. Ukazuje se, že současné české pokusy o celospolečenskou shodu nad cíli vzdělávání jsou ochromovány spíše množstvím protichůdných legitimizací, které na sebe naráží a vzájemně se problematicky propojují než jedním hegemonním diskurzem.

  • Czech name

    Legitimizace vzdělávacích reforem: Strategické dokumenty a konkurenční režimy vědění

  • Czech description

    Článek se zaměřuje na rozdílné režimy vědění přítomné v české debatě o revizích národních kurikulárních dokumentů. Kvalitativní výzkum konceptuálně vycházel z relacionistické ontologie tzv. &quot;třetí vlny sociologie vzdělávání&quot; a na materiálu strategických dokumentů publikovaných různými aktéry zkoumal systémy zdůvodňování určitých vzdělávacích změn. Sledovány byly legitimizační (ospravedlňující i kritizující) praktiky v autorizovaných dokumentech (vládní organizace) a neautorizovaných (neziskové a transnacionální organizace). Výsledky výzkumu ukazují na existenci několika značně divergentních &quot;mikrorežimů&quot; vědění, které způsobují různé kontradikce a tenze na úrovni jednotlivých režimů, dokumentů i pojetí &quot;kompetentních&quot; aktérů. Výzkum sledoval různé vztahy mezi režimem přizpůsobení, manažerským režimem, expertním, revizionistickým a revizním. Ukazuje se, že současné české pokusy o celospolečenskou shodu nad cíli vzdělávání jsou ochromovány spíše množstvím protichůdných legitimizací, které na sebe naráží a vzájemně se problematicky propojují než jedním hegemonním diskurzem.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50401 - Sociology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    56

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    31

  • Pages from-to

    491-521

  • UT code for WoS article

    000577193500003

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85094114247