Legitimising Educational Reforms: Strategic Documents and Competing Knowledge Regimes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F20%3A10415842" target="_blank" >RIV/00216208:11230/20:10415842 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kFfb-5pJIa" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kFfb-5pJIa</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2020.016" target="_blank" >10.13060/csr.2020.016</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Legitimizace vzdělávacích reforem: Strategické dokumenty a konkurenční režimy vědění
Original language description
Článek se zaměřuje na rozdílné režimy vědění přítomné v české debatě o revizích národních kurikulárních dokumentů. Kvalitativní výzkum konceptuálně vycházel z relacionistické ontologie tzv. "třetí vlny sociologie vzdělávání" a na materiálu strategických dokumentů publikovaných různými aktéry zkoumal systémy zdůvodňování určitých vzdělávacích změn. Sledovány byly legitimizační (ospravedlňující i kritizující) praktiky v autorizovaných dokumentech (vládní organizace) a neautorizovaných (neziskové a transnacionální organizace). Výsledky výzkumu ukazují na existenci několika značně divergentních "mikrorežimů" vědění, které způsobují různé kontradikce a tenze na úrovni jednotlivých režimů, dokumentů i pojetí "kompetentních" aktérů. Výzkum sledoval různé vztahy mezi režimem přizpůsobení, manažerským režimem, expertním, revizionistickým a revizním. Ukazuje se, že současné české pokusy o celospolečenskou shodu nad cíli vzdělávání jsou ochromovány spíše množstvím protichůdných legitimizací, které na sebe naráží a vzájemně se problematicky propojují než jedním hegemonním diskurzem.
Czech name
Legitimizace vzdělávacích reforem: Strategické dokumenty a konkurenční režimy vědění
Czech description
Článek se zaměřuje na rozdílné režimy vědění přítomné v české debatě o revizích národních kurikulárních dokumentů. Kvalitativní výzkum konceptuálně vycházel z relacionistické ontologie tzv. "třetí vlny sociologie vzdělávání" a na materiálu strategických dokumentů publikovaných různými aktéry zkoumal systémy zdůvodňování určitých vzdělávacích změn. Sledovány byly legitimizační (ospravedlňující i kritizující) praktiky v autorizovaných dokumentech (vládní organizace) a neautorizovaných (neziskové a transnacionální organizace). Výsledky výzkumu ukazují na existenci několika značně divergentních "mikrorežimů" vědění, které způsobují různé kontradikce a tenze na úrovni jednotlivých režimů, dokumentů i pojetí "kompetentních" aktérů. Výzkum sledoval různé vztahy mezi režimem přizpůsobení, manažerským režimem, expertním, revizionistickým a revizním. Ukazuje se, že současné české pokusy o celospolečenskou shodu nad cíli vzdělávání jsou ochromovány spíše množstvím protichůdných legitimizací, které na sebe naráží a vzájemně se problematicky propojují než jedním hegemonním diskurzem.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50401 - Sociology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Volume of the periodical
56
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
31
Pages from-to
491-521
UT code for WoS article
000577193500003
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85094114247