How will we remember the war? Journalistic photography in the relationship between memory formation and education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11230%2F23%3A10478832" target="_blank" >RIV/00216208:11230/23:10478832 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G.0lSa8ao0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=G.0lSa8ao0</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jak si budeme pamatovat válku? Novinářská fotografie ve vztahu formování paměti a vzdělávání
Original language description
Fotografie jsou jedním z médií, skrze které dochází k utváření naší paměti. Astrid Erll je vidí jako "znak pro minulost" a fungují jako záchytný bod pro definici historických událostí. Podílejí se i na vytváření post-paměti, kdy se stávají mostem mezi jednotlivými generacemi. Tento proces popsala Marianne Hirsch na případu holocaustu, děje se tak ale i dnes. Ze snímků, které definují podobné události, se může stát mýtus, jenž následně utváří jejich vizuální podobu. S tou se pak setkávají například studenti ve výuce. S příchodem digitálního věku se sdílení fotografií prohloubilo a zjednodušilo. Média mají dlouhodobě vliv na generování historie společnosti a na to, jak dochází k její reprezentaci a připadné distribuci. Podílejí se na vytváření historického obrazu, který se dostane až k dětem. Novinářské fotografie ilustrují v učebnicích výklad druhé světové války nebo konfliktu ve Vietnamu a možná také jednou události na Ukrajině. Do styku s nimi však nepřichází jenom ve škole, ale také na sociálních sítích. Tento článek se zabývá utvářením paměti skrze ikonické novinářské fotografie na příkladu válečných konfliktů a jejich použití ve vzdělávání a informovanosti dětí a mládeže.
Czech name
Jak si budeme pamatovat válku? Novinářská fotografie ve vztahu formování paměti a vzdělávání
Czech description
Fotografie jsou jedním z médií, skrze které dochází k utváření naší paměti. Astrid Erll je vidí jako "znak pro minulost" a fungují jako záchytný bod pro definici historických událostí. Podílejí se i na vytváření post-paměti, kdy se stávají mostem mezi jednotlivými generacemi. Tento proces popsala Marianne Hirsch na případu holocaustu, děje se tak ale i dnes. Ze snímků, které definují podobné události, se může stát mýtus, jenž následně utváří jejich vizuální podobu. S tou se pak setkávají například studenti ve výuce. S příchodem digitálního věku se sdílení fotografií prohloubilo a zjednodušilo. Média mají dlouhodobě vliv na generování historie společnosti a na to, jak dochází k její reprezentaci a připadné distribuci. Podílejí se na vytváření historického obrazu, který se dostane až k dětem. Novinářské fotografie ilustrují v učebnicích výklad druhé světové války nebo konfliktu ve Vietnamu a možná také jednou události na Ukrajině. Do styku s nimi však nepřichází jenom ve škole, ale také na sociálních sítích. Tento článek se zabývá utvářením paměti skrze ikonické novinářské fotografie na příkladu válečných konfliktů a jejich použití ve vzdělávání a informovanosti dětí a mládeže.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50802 - Media and socio-cultural communication
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Civilia
ISSN
1805-3963
e-ISSN
2336-3584
Volume of the periodical
14
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
87-99
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—