Progress or deflection? Perspectives of contemporary thought of art progress
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F18%3A10394657" target="_blank" >RIV/00216208:11240/18:10394657 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vývoj nebo výkyv? Perspektivy současného myšlení vývoje umění
Original language description
Cílem tohoto příspěvku bude zamyslet se nad problémem argumentačních bází, které nás opravňují k aplikaci schematických křivek naznačujících vývoj, výkyv, zlom, krizi či konec umění, resp. nad možnostmi myšlení vývoje v situaci, kdy po moderní a postmoderní destrukci metafyzik očividně nedisponujeme žádnou sjednocující koncepcí vývoje či dějin. Náznaky určitého východiska budu hledat u dvou autorů ovlivněných ontologií Martina Heideggera. V úvodní části příspěvku věnované Janu Patočkovi bych chtěl - též s ohledem na hlavní téma konference - interpretovat nejprve jeho studii Umění a čas z roku 1966, která nám poslouží jednak jako příklad moderního myšlení dějinnosti a jednak specifického, inovativního a aktualizačního přístupu k Hegelovu dílu, které Patočka jako jeho detailní znalec dále promýšlí a ukazuje jeho relevanci za hranicemi původního metafyzického systému. Ve druhé části se zaměřím na analýzu italského filosofa Gianni Vattima, který se snaží popsat změnu ontologického statutu umění a lidské existence v epoše, kdy náš svět utvářejí masmédia a informační technologie. U obou autorů se pokusím ukázat možnosti jakéhosi "post-metafyzického" myšlení vývoje a jeho případné excesivity.
Czech name
Vývoj nebo výkyv? Perspektivy současného myšlení vývoje umění
Czech description
Cílem tohoto příspěvku bude zamyslet se nad problémem argumentačních bází, které nás opravňují k aplikaci schematických křivek naznačujících vývoj, výkyv, zlom, krizi či konec umění, resp. nad možnostmi myšlení vývoje v situaci, kdy po moderní a postmoderní destrukci metafyzik očividně nedisponujeme žádnou sjednocující koncepcí vývoje či dějin. Náznaky určitého východiska budu hledat u dvou autorů ovlivněných ontologií Martina Heideggera. V úvodní části příspěvku věnované Janu Patočkovi bych chtěl - též s ohledem na hlavní téma konference - interpretovat nejprve jeho studii Umění a čas z roku 1966, která nám poslouží jednak jako příklad moderního myšlení dějinnosti a jednak specifického, inovativního a aktualizačního přístupu k Hegelovu dílu, které Patočka jako jeho detailní znalec dále promýšlí a ukazuje jeho relevanci za hranicemi původního metafyzického systému. Ve druhé části se zaměřím na analýzu italského filosofa Gianni Vattima, který se snaží popsat změnu ontologického statutu umění a lidské existence v epoše, kdy náš svět utvářejí masmédia a informační technologie. U obou autorů se pokusím ukázat možnosti jakéhosi "post-metafyzického" myšlení vývoje a jeho případné excesivity.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Otázky a problémy perspektív umenia, respektíve „koncov umenia“ v estetických, umenovedných a filozofických teóriách
ISBN
978-80-555-2179-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
13
Pages from-to
240-252
Publisher name
Prešovská univerzita v Prešove
Place of publication
Prešov
Event location
Nový Smokovec
Event date
May 18, 2018
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—