All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Handedness and differences of verbal and spacial orientation skills among children in terms of their laterality

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F19%3A10402122" target="_blank" >RIV/00216208:11240/19:10402122 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fa6g7tRa1H" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fa6g7tRa1H</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Preference ruky a její souvislost s verbálními a prostorově-orientačními dovednostmi u dětí

  • Original language description

    Tento článek se soustředí na fenomén vedoucí ruky se zaměřením na možné rozdíly mezi leváky a praváky ve verbálních a prostorově-orientačních dovednostech. Teoretickým základem pro takové rozdíly může být například jiná organizace specializovaných funkčních oblastí v mozkových hemisférách mezi leváky a praváky. Vztah mezi lateralitou mozkových hemisfér a vedoucí ruky není ale zdaleka tak přímočarý jak se myslelo v minulosti. Lateralita rukou i mozkových hemisfér je do určité části dědičná a dále může být ovlivněna řadou vnějších vlivů a jejich kombinací, a to ve více fázích života, ať už prenatálních, či postnatálních. Ze studie nevyplynula žádná výrazná výhoda ani pro leváky, ani pro praváky, a to v žádné zadané úloze. Jediný rozdíl byl zjištěn u výsledků z testování slovní produkce, kdy o něco lépe dopadli pravorucí žáci. Nicméně šlo o mírný trend, kde procento vysvětlované variability pro vzorek i pro populaci bylo zanedbatelné. Rozdíly mezi leváky a praváky ve zmíněných dovednostech řešila již řada studií, nicméně výsledky nebyly konzistentní. Zjištění z této studie ukázala zejména na velké interindividuální rozdíly mezi dětmi a na stále probíhající vývoj ve verbálních a prostorově-orientačních dovednostech ve věku 10 a 11 let. Mírně horší výsledek ve slovní produkci u leváků by mohl znamenat souvislost mezi leváctvím a horší schopností artikulace jakožto komponenty schopnosti motoriky v širším slova smyslu.

  • Czech name

    Preference ruky a její souvislost s verbálními a prostorově-orientačními dovednostmi u dětí

  • Czech description

    Tento článek se soustředí na fenomén vedoucí ruky se zaměřením na možné rozdíly mezi leváky a praváky ve verbálních a prostorově-orientačních dovednostech. Teoretickým základem pro takové rozdíly může být například jiná organizace specializovaných funkčních oblastí v mozkových hemisférách mezi leváky a praváky. Vztah mezi lateralitou mozkových hemisfér a vedoucí ruky není ale zdaleka tak přímočarý jak se myslelo v minulosti. Lateralita rukou i mozkových hemisfér je do určité části dědičná a dále může být ovlivněna řadou vnějších vlivů a jejich kombinací, a to ve více fázích života, ať už prenatálních, či postnatálních. Ze studie nevyplynula žádná výrazná výhoda ani pro leváky, ani pro praváky, a to v žádné zadané úloze. Jediný rozdíl byl zjištěn u výsledků z testování slovní produkce, kdy o něco lépe dopadli pravorucí žáci. Nicméně šlo o mírný trend, kde procento vysvětlované variability pro vzorek i pro populaci bylo zanedbatelné. Rozdíly mezi leváky a praváky ve zmíněných dovednostech řešila již řada studií, nicméně výsledky nebyly konzistentní. Zjištění z této studie ukázala zejména na velké interindividuální rozdíly mezi dětmi a na stále probíhající vývoj ve verbálních a prostorově-orientačních dovednostech ve věku 10 a 11 let. Mírně horší výsledek ve slovní produkci u leváků by mohl znamenat souvislost mezi leváctvím a horší schopností artikulace jakožto komponenty schopnosti motoriky v širším slova smyslu.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    10600 - Biological sciences

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Česká antropologie

  • ISSN

    1804-1876

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    69

  • Issue of the periodical within the volume

    1-2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    7

  • Pages from-to

    15-21

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database