Concrete, concept and generativity in art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F22%3A10456520" target="_blank" >RIV/00216208:11240/22:10456520 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Konkrét, koncept a generativnost v umění
Original language description
Článek je výstupem z konference, která se u příležitosti 55. výročí založení uměleckého sdružení Klub konkretistů snažila reflektovat aktuální význam a snahy konkrétního umění. Východiskem je tu rekapitulace historického důvodu ustavení konkrétního umění v českém umění (odmítání surrealistické narativnosti, expresionistického akcentování emocí a impresionistického či realistického vyhledávání senzuálních impulzů tvorby) a připomenutí jeho obsahu, který představovaly díla založená na velmi autonomní, dokonce experimentální práci s výtvarnými prostředky. Taková tvorba otevírala nové prostory pro estetické vnímání a obnovovala pružnost lidské mysli. Základem se stávaly racionální úvahy o tvarech a barvách, kompozičních alternativách a o otevřených procesech, proměnlivosti a pohyblivosti uměleckých děl; umělci také často zkoušeli dosud nepoužívané materiály a výrobní postupy. V šedesátých letech se konkretismus dostal do souběhu s minimalismem, který radikální redukcí tvarů inicioval přesvědčení, že idea díla je vším a jeho definitivní realizace je jen možným důsledkem. Tato "konceptualizace" umění souzněla s postupy konktretismu. V posledních dvou desetiletích se konkretismus překrývá s pojetím počítačové generativnosti jako nového uměleckého přístupu.
Czech name
Konkrét, koncept a generativnost v umění
Czech description
Článek je výstupem z konference, která se u příležitosti 55. výročí založení uměleckého sdružení Klub konkretistů snažila reflektovat aktuální význam a snahy konkrétního umění. Východiskem je tu rekapitulace historického důvodu ustavení konkrétního umění v českém umění (odmítání surrealistické narativnosti, expresionistického akcentování emocí a impresionistického či realistického vyhledávání senzuálních impulzů tvorby) a připomenutí jeho obsahu, který představovaly díla založená na velmi autonomní, dokonce experimentální práci s výtvarnými prostředky. Taková tvorba otevírala nové prostory pro estetické vnímání a obnovovala pružnost lidské mysli. Základem se stávaly racionální úvahy o tvarech a barvách, kompozičních alternativách a o otevřených procesech, proměnlivosti a pohyblivosti uměleckých děl; umělci také často zkoušeli dosud nepoužívané materiály a výrobní postupy. V šedesátých letech se konkretismus dostal do souběhu s minimalismem, který radikální redukcí tvarů inicioval přesvědčení, že idea díla je vším a jeho definitivní realizace je jen možným důsledkem. Tato "konceptualizace" umění souzněla s postupy konktretismu. V posledních dvou desetiletích se konkretismus překrývá s pojetím počítačové generativnosti jako nového uměleckého přístupu.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Cesty konkrétního umění dnes: teoretická zamyšlení k 55. výročí založení Klubu konkrétistů
ISBN
978-80-908335-2-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
10
Pages from-to
14-23
Publisher name
KK3
Place of publication
Praha
Event location
Hradec Králové
Event date
Oct 7, 2022
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—