Methodological Basis for the Development of Modifications of the Elkonin Method
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11240%2F24%3A10492667" target="_blank" >RIV/00216208:11240/24:10492667 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8--iGIsEh" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=8--iGIsEh</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/25337890.4834" target="_blank" >10.14712/25337890.4834</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Metodologická východiska při tvorbě modifikací Elkoninovy metodiky
Original language description
V uplynulých dvou dekádách se významně prohloubily poznatky o jazykově-kognitivních prediktorech rané gramotnosti a úloze fonematického uvědomování. Ve studii popisujeme, odkud kam za toto období směřuje práce na metodě Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina. Kromě původní slovenské a české metodiky (2001, 2004) vzniklo nové přepracované a doplněné vydání (2014, 2016) a modifikace pro děti se sluchovým postižením (2020) a pro třídy mateřských škol (2023). V pilotní fázi je modifikace pro děti s odlišným mateřským jazykem. Ve studii charakterizujeme tři metodologické pilíře Elkoninovy metody: čtení jako fonologická úloha, názorného modelování a učení v zóně nejbližšího vývoje a vysvětlujeme, jak je uplatňujeme a co a jak konkrétně upravujeme při tvorbě modifikací podle specifických potřeb jednotlivých skupin dětí.
Czech name
Metodologická východiska při tvorbě modifikací Elkoninovy metodiky
Czech description
V uplynulých dvou dekádách se významně prohloubily poznatky o jazykově-kognitivních prediktorech rané gramotnosti a úloze fonematického uvědomování. Ve studii popisujeme, odkud kam za toto období směřuje práce na metodě Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina. Kromě původní slovenské a české metodiky (2001, 2004) vzniklo nové přepracované a doplněné vydání (2014, 2016) a modifikace pro děti se sluchovým postižením (2020) a pro třídy mateřských škol (2023). V pilotní fázi je modifikace pro děti s odlišným mateřským jazykem. Ve studii charakterizujeme tři metodologické pilíře Elkoninovy metody: čtení jako fonologická úloha, názorného modelování a učení v zóně nejbližšího vývoje a vysvětlujeme, jak je uplatňujeme a co a jak konkrétně upravujeme při tvorbě modifikací podle specifických potřeb jednotlivých skupin dětí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
2533-7890
Volume of the periodical
8
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
18
Pages from-to
7-24
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—