When child he sees what he has hear Language skills training according to D. B. Elkonin
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10422411" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10422411 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením
Original language description
Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně. O tom, jak "nastartovat" čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní. Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení. Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku. Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7. Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy. Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou. V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje. Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
Czech name
Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením
Czech description
Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně. O tom, jak "nastartovat" čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní. Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení. Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku. Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7. Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy. Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou. V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje. Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7603-184-5
Number of pages
143
Publisher name
Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Place of publication
Praha
UT code for WoS book
—