All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

When child he sees what he has hear Language skills training according to D. B. Elkonin

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F20%3A10422411" target="_blank" >RIV/00216208:11410/20:10422411 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením

  • Original language description

    Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně. O tom, jak &quot;nastartovat&quot; čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní. Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení. Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku. Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7. Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy. Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou. V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje. Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.

  • Czech name

    Když dítě vidí, co má slyšet : Trénink jazykových schopností dle D.B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením

  • Czech description

    Úroveň čtenářské gramotnosti dětí je téma, které vyvolává poměrně živý společenský diskurz u nás i v zahraničí. O čtenářské gramotnosti dětí se sluchovým postižením se všeobecně ví o mnoho méně. O tom, jak &quot;nastartovat&quot; čtení u těchto dětí už v předškolním věku, vědí i odborníci ještě poměrně málo. Tato publikace nabízí intervenční přístup, který se zaměřuje na specifickou oblast pregramotnostních dovedností - na rozvíjení fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky interpretují problém sluchového postižení, jazykových schopností a osvojování gramotnosti z vývojové perspektivy. To jim umožňuje zasadit intervenci do tohoto vývojového kontextu a vysvětlit, jak rozvoj fonematického uvědomování přemosťuje jazykový vývoj s vývojem čtení a psaní. Monografie začíná charakterizováním specifik vývoje komunikační schopnosti a jazykové zkušenosti u dětí s vrozeným sluchovým postižením. V jazykovém vývoji hrají důležitou úlohu fonologické schopnosti, které představují jeden z pilířů vývoje čtení. Vztah mezi fonologickým vývojem a čtením u dětí s typickým vývojem je dobře probádaný a fonematické uvědomování se všeobecně považuje za kauzální prediktor čtení. Proto odborníci vytvářejí efektivní intervence, zaměřené na stimulaci fonematického uvědomování u dětí předškolního věku. Podstatně méně informací existuje o možnostech intervence, zaměřené na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Autorky vytvořily intervenční program pro děti předškolního a mladšího školního věku, specificky zaměřený na rozvoj fonematického uvědomování u dětí se sluchovým postižením. Metodika vznikla jako modifikace Tréninku jazykových schopností dle D. B. Elkonina (Mikulajová, Nováková Schöffelová, Tokárová a Dostálová, 2016). Metodologická východiska Elkoninovy metody a její modifikace, charakteristika přístupu k dětem se sluchovým postižením a konkrétní metodický postup jsou podrobně popsané v kapitolách 5-7. Ty jsou doplněné sestřihy videonahrávek na CD nosiči, který je přílohou monografie. Na videonahrávkách jsou zachycené konkrétní popisované postupy. Celý průběh intervence je popsaný a vysvětlený na třech kazuistikách. Průběh intervence s jednotlivými dětmi je zobrazený ve vývojovém detailu a zahrnuje i spolupráci s rodinou a školou. V závěrečné kapitole se autorky vyjadřují k možnostem, které nabízí Trénink jazykových schopností dle Elkonina pro děti se sluchovým postižením. Konstatují, že pokud se důsledně postupuje podle metodiky a pokud jsou zabezpečené i další podmínky a okolnosti, významně ovlivňující průběh intervence, děti si vybudují fonematické uvědomování v takovém rozsahu, že čtení a psaní slov bude v zóně jejich nejbližšího vývoje. Při psaní této publikace autorky spojily své dlouholeté výzkumné zájmy v oblasti vývoje jazykových schopností a gramotnosti s praktickými odbornými zkušenostmi na poli logopedické intervence u dětí se sluchovým postižením. Kniha je určená pro speciální pedagogy, logopedy, školní a poradenské psychology a lidi, kteří se hlouběji zajímají o vývoj a vzdělávání dětí se sluchovým postižením.

Classification

  • Type

    B - Specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

    978-80-7603-184-5

  • Number of pages

    143

  • Publisher name

    Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS book