The situation of professional art schools after 1918 in relation to the stylistic transformation of applied art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11260%2F22%3A10455568" target="_blank" >RIV/00216208:11260/22:10455568 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění
Original language description
Vznik samostatné Československé republiky postavil před domácí umění nové úkoly. Jim nemohla dostát aktuální stylová situace, bylo třeba zformovat nový, národní styl vyjadřující ambice nového, národního státu. Následující příspěvek se nezabývá vznikem a vývojem národního stylu jako celku, soustřeďuje se na roli uměleckého školství v jeho šíření. Důraz je kladen na ty uměleckoprůmyslové školy, jež připravovaly odborníky pro keramickou výrobu. Jakou konkrétní roli hrálo v jeho šíření uměleckoprůmyslové školství a jaké typy vztahů vznikaly mezi jednotlivými zdroji národníhostylu? Jakou roli v těchto vztazích hrály odborné umělecké školy, konkrétně pak ty specializované na výrobu porcelánu a keramiky? Nabízí se opatrná hypotéza: V české národní identitě hraje od národního obrození nejpodstatnější roli jazyk. Jestliže se zkoumané školy lišily vyučovacím jazykem, můžeme říci, že to ovlivnilo jejich přijímání či odmítání národního stylu?
Czech name
Situace odborných uměleckých škol po roce 1918 ve vztahu ke stylové proměně užitého umění
Czech description
Vznik samostatné Československé republiky postavil před domácí umění nové úkoly. Jim nemohla dostát aktuální stylová situace, bylo třeba zformovat nový, národní styl vyjadřující ambice nového, národního státu. Následující příspěvek se nezabývá vznikem a vývojem národního stylu jako celku, soustřeďuje se na roli uměleckého školství v jeho šíření. Důraz je kladen na ty uměleckoprůmyslové školy, jež připravovaly odborníky pro keramickou výrobu. Jakou konkrétní roli hrálo v jeho šíření uměleckoprůmyslové školství a jaké typy vztahů vznikaly mezi jednotlivými zdroji národníhostylu? Jakou roli v těchto vztazích hrály odborné umělecké školy, konkrétně pak ty specializované na výrobu porcelánu a keramiky? Nabízí se opatrná hypotéza: V české národní identitě hraje od národního obrození nejpodstatnější roli jazyk. Jestliže se zkoumané školy lišily vyučovacím jazykem, můžeme říci, že to ovlivnilo jejich přijímání či odmítání národního stylu?
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem
ISBN
978-80-88283-73-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
13
Pages from-to
367-379
Publisher name
Uměleckohistorická společnost
Place of publication
Ústí nad Labem
Event location
Ústí nad Labem
Event date
Sep 23, 2021
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—