Mental map as a tool and an object of research in geographical education
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F17%3A10364219" target="_blank" >RIV/00216208:11310/17:10364219 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf" target="_blank" >http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání
Original language description
Mentální mapy jsou předmětem zájmu řady vědních disciplín včetně geografického vzdělávání. Široký zájem však přináší terminologické nepřehlednosti ve vymezení základních pojmů. Jedním z cílů tohoto článku je upozornit na tyto terminologické nejasnosti a ujasnit, jak jsou pojmy používány v kontextu různých disciplín. Hlavním cílem však je diskutovat metodologické využití mentálních map, a to jako předmětu i nástroje výzkumu v geografickém vzdělávání, a to vše následně aplikovat v případové studii. Z metodologického hlediska k hodnocení znalostí žáků (předmět) a hodnocení edukačních prostředků, konkrétně učebnic (nástroj) byly použity kartograficko-statistické metody (agregovaná mentální mapa a mapa četnosti geografických jmen), které umožňují vizuální prostorové srovnání místopisných pojmů, které znají žáci a které se vyskytují v samotné učebnici. Článek je tak příspěvkem k metodologickým aspektům výzkumu mentálních map v geografickém vzdělávání. Případová studie také poukázala na určité pravidelnosti, které se v mentálních mapách vyskytovaly. Tyto závěry však mají pouze omezenou platnost (v důsledku omezeného vzorku) a naznačují významné souvislosti pro další rozvoj výzkumu.
Czech name
Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání
Czech description
Mentální mapy jsou předmětem zájmu řady vědních disciplín včetně geografického vzdělávání. Široký zájem však přináší terminologické nepřehlednosti ve vymezení základních pojmů. Jedním z cílů tohoto článku je upozornit na tyto terminologické nejasnosti a ujasnit, jak jsou pojmy používány v kontextu různých disciplín. Hlavním cílem však je diskutovat metodologické využití mentálních map, a to jako předmětu i nástroje výzkumu v geografickém vzdělávání, a to vše následně aplikovat v případové studii. Z metodologického hlediska k hodnocení znalostí žáků (předmět) a hodnocení edukačních prostředků, konkrétně učebnic (nástroj) byly použity kartograficko-statistické metody (agregovaná mentální mapa a mapa četnosti geografických jmen), které umožňují vizuální prostorové srovnání místopisných pojmů, které znají žáci a které se vyskytují v samotné učebnici. Článek je tak příspěvkem k metodologickým aspektům výzkumu mentálních map v geografickém vzdělávání. Případová studie také poukázala na určité pravidelnosti, které se v mentálních mapách vyskytovaly. Tyto závěry však mají pouze omezenou platnost (v důsledku omezeného vzorku) a naznačují významné souvislosti pro další rozvoj výzkumu.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA16-17749S" target="_blank" >GA16-17749S: Factors influencing map skills development in Czech schools</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Geografie: Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
—
Volume of the periodical
122
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
382-407
UT code for WoS article
000423356100006
EID of the result in the Scopus database
—