All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Mental map as a tool and an object of research in geographical education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11310%2F17%3A10364219" target="_blank" >RIV/00216208:11310/17:10364219 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf" target="_blank" >http://geography.cz/sbornik/wp-content/uploads/downloads/2017/09/gcgs032017_novotna.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání

  • Original language description

    Mentální mapy jsou předmětem zájmu řady vědních disciplín včetně geografického vzdělávání. Široký zájem však přináší terminologické nepřehlednosti ve vymezení základních pojmů. Jedním z cílů tohoto článku je upozornit na tyto terminologické nejasnosti a ujasnit, jak jsou pojmy používány v kontextu různých disciplín. Hlavním cílem však je diskutovat metodologické využití mentálních map, a to jako předmětu i nástroje výzkumu v geografickém vzdělávání, a to vše následně aplikovat v případové studii. Z metodologického hlediska k hodnocení znalostí žáků (předmět) a hodnocení edukačních prostředků, konkrétně učebnic (nástroj) byly použity kartograficko-statistické metody (agregovaná mentální mapa a mapa četnosti geografických jmen), které umožňují vizuální prostorové srovnání místopisných pojmů, které znají žáci a které se vyskytují v samotné učebnici. Článek je tak příspěvkem k metodologickým aspektům výzkumu mentálních map v geografickém vzdělávání. Případová studie také poukázala na určité pravidelnosti, které se v mentálních mapách vyskytovaly. Tyto závěry však mají pouze omezenou platnost (v důsledku omezeného vzorku) a naznačují významné souvislosti pro další rozvoj výzkumu.

  • Czech name

    Mentální mapa jako nástroj i předmět výzkumu geografického vzdělávání

  • Czech description

    Mentální mapy jsou předmětem zájmu řady vědních disciplín včetně geografického vzdělávání. Široký zájem však přináší terminologické nepřehlednosti ve vymezení základních pojmů. Jedním z cílů tohoto článku je upozornit na tyto terminologické nejasnosti a ujasnit, jak jsou pojmy používány v kontextu různých disciplín. Hlavním cílem však je diskutovat metodologické využití mentálních map, a to jako předmětu i nástroje výzkumu v geografickém vzdělávání, a to vše následně aplikovat v případové studii. Z metodologického hlediska k hodnocení znalostí žáků (předmět) a hodnocení edukačních prostředků, konkrétně učebnic (nástroj) byly použity kartograficko-statistické metody (agregovaná mentální mapa a mapa četnosti geografických jmen), které umožňují vizuální prostorové srovnání místopisných pojmů, které znají žáci a které se vyskytují v samotné učebnici. Článek je tak příspěvkem k metodologickým aspektům výzkumu mentálních map v geografickém vzdělávání. Případová studie také poukázala na určité pravidelnosti, které se v mentálních mapách vyskytovaly. Tyto závěry však mají pouze omezenou platnost (v důsledku omezeného vzorku) a naznačují významné souvislosti pro další rozvoj výzkumu.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA16-17749S" target="_blank" >GA16-17749S: Factors influencing map skills development in Czech schools</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Geografie: Sborník České geografické společnosti

  • ISSN

    1212-0014

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    122

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    26

  • Pages from-to

    382-407

  • UT code for WoS article

    000423356100006

  • EID of the result in the Scopus database